معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت:بررسی تغییرات شاخص قیمت دی‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور  برابر 0/8 درصد و در استان برابر 1 درصد است.

به گزارش ندای گیلان،معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیرت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم و متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در کشور و استان دی‌ماه ۱۳۹۸ کشور و گیلان اظهار داشت: نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در دی‌ماه به ترتیب ۳۸/۶و ۳۷/۶ درصد می‌باشد و استان گیلان در این ماه، در بین ۳۱ استان، دارای رتبه بیست و یکم بالاترین نرخ تورم کشور است.

طیفوری خاطرنشان کرد: استان فارس با نرخ ۳۴/۲ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان ایلام با نرخ تورم  ۴۶/۸ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. همچنین ۴ استان مجاور استان گیلان، یعنی استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل، زنجان و به‌ترتیب دارای رتبه‌های سیزدهم، شانزدهم، هفدهم و بیستم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه پانزدهم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

وی اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور برابر ۵۲/۱ درصد و گیلان برابر ۵۱/۱ درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب ۳۲/۹ و۳۲/۵ درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه سال جاری را در کشور و استان به­ ترتیب برابر ۲۶/۳ و ۲۵/۹ درصد اعلام کرد.

وی اظهار داشت که بررسی تغییرات شاخص قیمت دی‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور  برابر ۰/۸ درصد و در استان برابر ۱ درصد است.

طیفوری خاطرنشان کرد: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت بر اساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ادامه داد: به طور کلی قیمت هر کالا با استفاده از روش‌های علمی نمونه‌گیری و جمع‌آوری قیمت، توسط آمارگیران کارآزموده و محلی و مستقر در استان‌ها از کارگاه‌های خرده‌فروشی و خانوارها به صورت ماهانه جمع‌آوری می‌شوند. به طوری که ۴۲۰ هزار مظنه قیمت در هر ماه در سطح کشور جمع‌آوری میشود.

وی با بیان این نکته که مرکز آمار ایران از ابتدای سال ۱۳۹۶، در کنار انتشار نرخ تورم و شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در کشور و استان‌ها را که در محاسبه شاخص و نرخ مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرند، منتشر نموده است، افزود: کالاهای منتخب منتشر شده از سوی آن مرکز شامل «برنج ایرانی درجه یک»، «برنج خارجی درجه یک»، «گوشت گوسفند»، «گوشت گاو یا گوساله»، «مرغ ماشینی»، «شیر پاستوریزه»، «ماست پاستوریزه»، «پنیر ایرانی پاستوریزه»، «تخم مرغ ماشینی»، «کره پاستوریزه (کره حیوانی)»، «روغن مایع»، «موز»، «سیب درختی زرد»، «پرتقال محصول داخل»، «خیار»، «گوجه فرنگی»، «سیب زمینی»، «پیاز»، «لوبیاچیتی»، «عدس»، «قند»، «شکر»، «رب گوجه فرنگی» و «چای خارجی بسته‌ای» است.

برای نمونه، بر پایه گزارش منتشر شده می‌توان مشاهده کرد که متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در استان از رقم ۲۰۰۷۶۹ ریال در آذرماه سال جاری به رقم ۲۰۲۱۴۳ ریال در دی‌ماه همین سال رسیده است که این ارقام گویای ۰/۷درصد افزایش قیمت در دی‌ماه نسبت به ماه گذشته است. این ارقام برای برنج خارجی به ترتیب برابر  ۹۳۰۷۷ و  ۹۶۱۹۲ ریال می‌باشد که این ارقام نیز نشان‌دهنده ۳/۳ درصد افزایش متوسط قیمت این قلم در دی‌ماه نسبت به آذرماه سال جاری است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در پایان تاکید کرد: اگرچه متوسط قیمت این اقلام تاثیر مستقیم بر نرخ تورم و شاخص قیمت محاسبه شده داشته‌اند، اما وزن هرکدام از اقلام در محاسبه شاخص قیمت متفاوت بوده و از روش‌های علمی و براساس طرح هزینه و درآمد خانوار محاسبه میشوند. در حقیقت شاخص قیمت، میانگین‌های وزنی هستند که  انبوهی از نوسانات واقعی ضعیف و شدید قیمت در بازارهای سراسر کشور را تبدیل به یک عدد به صورت متوسط یا میانگین موزون کل تغییرات قیمت می‌نماید. برای مثال وزن مذکور در محاسبه شاخص قیمت در استان گیلان در گروه کالایی نان و غلات که شامل قلم برنج نیز میشود و نقش موثری در سبد مصرف کالای خانوار دارند، برابر ۶/۲۱ درصد می‌باشد؛ در حالی که این رقم در گروه کالایی روغنها و چربیها کمتر از یک درصد است. بنابراین در محاسبه شاخص قیمت، وزن تاثیر تغییرات قیمت گروه «نان و غلات» تقریبا ۶ برابر گروه «روغنها و چربیها» خواهد بود.