مدیرکل بازرسی گیلان به صدور حکم برای ۷۰ نفر از سوی مراجع قضایی طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: از سوی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری از ۲۱۵ پرونده‌ای که رأی صادر شد ۱۵۸ نفر محکوم و ۵۷ نفر برائت شده اند.

به گزارش ندای گیلان،سیف الله مسرور  در نشست خبری با اشاره به وظیفه اصلاح ساختار قانونی و اجرای مقررات،اظهار داشت: وظیفه نظارت و پیشگیری سازمان بازرسی از طریق دادن گزارش های هشداری به مدیران دستگاه‌های متخلف است.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه این سازمان نیز گفت: در سال گذشته ۱۷ مورد پیرامون مسائل مربوطه به بهداشت و درمان، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، دریافت شهریه اضافی در مدارس، مدیریت پسماند و زباله، نحوی اجرای نظام سلامت در بیمارستان های دولتی و سایر موارد تذکر و هشدار داده شده پیش از آنکه سوء جریانی رخ دهد.

مسرور با بیان اینکه سازمان بازرسی گیلان در سال گذشته و امسال در ۲۰ کمیسیون، کمیته و کارگروه شرکت کرده است، افزود: با وجود محدودیت و کمبود امکانات این سازمان موظف است در کمیته هایی همانند تغییر کاربری اراضی زمین، معاملات دولتی، طرح‌های هادی و  غیره که جنبه تصمیم گیری دارد شرکت داشته باشند.

مدیرکل بازرسی گیلان با بیان اینکه ۳۰۰صفحه گزارش مستند در زمینه وضعیت پسماند استان گیلان تهیه شده است، افزود: بر اساس مستندات تاکنون سیاست و تدابیر لازم را در این زمینه نداشته‌ایم و هفت دستگاه اجرایی از جمله استانداری، شهرداری، شهرک های صنعتی، محیط زیست و غیره دستگاه‌هایی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم دچار ضعف عملکرد هستند که ۴۵ مورد پیشنهاد اصلاحیه به آنها اعلام شده که در صورت عدم اجرا با خاطیان برخورد می شود.

وی با اشاره به عدم آمادگی دستگاه‌های اجرایی گیلان در مقابله با حوادث و با بیان اینکه ستاد بحران برنامه مدون و منسجمی برای مقابله با بحران‌های احتمالی ندارد، ادامه داد: وضعیت آمادگی دستگاه های اجرایی استان گیلان برای مواجه با حوادث بررسی و نقاط ضعف شناسایی شده که در مواردی همانند احداث سد، وقوع سیلاب‌ها و کمبود ماشین آلات لازم برای بازگشایی رودخانه و جاده نشان دهنده عدم آمادگی مدیریت بحران استان گیلان برای مقابله با حوادث است.

مدیرکل بازرسی گیلان با تأکید بر اینکه طرح هادی، طرح جامع و کارشناسی شده‌ای نیست، تصریح کرد: این طرح سبب شده که زمین های کشاورزی به سمت ویلاسازی سوق داده شوند و سازمان بازرسی در همین راستا طرح هادی ۵۳۰ روستا را بازنگری کرده است.

مسرور تصریح کرد: در بررسی طرح‌های هادی ۵۸ هزار هکتار زمین از این طرح خارج‌ و به چرخه کشاورزی بازگشته است و ۷۴۰۰ هزار هکتار زمین در معرض تفکیک و فروش نیز شناسایی شده اند.

 

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی نقش محرک و نظارتی داشته و وظیفه اجرایی ندارد، افزود: در سال گذشته سازمان بازرسی زمینه بازگرداندن و یا منع پرداخت ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وجه به پیمانکاران و سایر موارد را فراهم کرد.

مدیرکل بازرسی گیلان با تأکید بر اینکه شأن و جایگاه منابع انسانی کمتر از منابع مادی نیست، بیان کرد: مدیران دستگاه های نظارتی و حراستی باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و پیش از ورود سازمان بازرسی با دقت نظر و قاطعانه برخورد کنند.

مسرور در ادامه با اشاره به فعالیت ۲۰ بازرس در استان گیلان  و تهیه و ارائه ۴۳ گزارش بازرسی در سال گذشته، گفت: حاصل این بازرسی ها تولید ۱۱۵ گزارش اصلی با ۴۷۵ پیشنهاد اصلاحیه لازم الاجرا به دستگاه ها بوده که عدم اجرای این اصلاحیه‌ها برای مدیر دستگاه مربوطه جرم محسوب شده و مجازات حبس به دنبال دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۶پرونده کیفری به دستگاه قضایی و ۸۳ پرونده تخلفات اداری به دستگاه‌های مربوطه ارجاع داده شده است، اظهار کرد: از ۳۶ پرونده ۹۶ نفر و از ۸۳ گزارش تخلفات اداری ۲۱۹ نفر به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

مدیرکل بازرسی گیلان به صدور حکم برای ۷۰ نفر از سوی مراجع قضایی طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: از سوی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری از ۲۱۵ پرونده‌ای که رأی صادر شد ۱۵۸ نفر محکوم و ۵۷ نفر برائت شده اند.

مسرور درباره تعداد پرونده‌های تخلفاتی امسال نیز بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون سه گزارش اختصاصی کیفری به مراجع قانونی ارجاع شده است و از ۱۶ پرونده تخلفاتی ۱۳ نفر محکوم و سه نفر نیز حکم برائت دریافت کرده اند. امسال از سوی هئیت های رسیدگی به تخلفات اداری برای ۷۱ نفر رأی صادر شده که ۵۳ نفر محکوم  و ۱۸ نفر نیز حکم برائت دریافت کرده اند.

وی از بین بردن فساد را تنها با ارجاع افراد به دستگاه‌های قضایی موثر دانست و ادامه داد: هزینه برخورد، مبارزه با فساد و ارجاع افراد به دستگاه های قضایی بسیار زیاد است. موضوع فساد باید به صورت ریشه ای حل شود در همین راستا حکم محکومان نیز باید متنوع و شامل حبس، شلاق، جزای نقدی، انفصال از مشاغل دولتی و سایر موارد باشد.

مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به عدم استفاده از فناوری نوین و نظارت درون سازمانی به عنوان عوامل بروز فساد یاد کرد و گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که خود دستگاه ها جرم زا نباشند و این امر بستگی به نگاه مدیر به جرم و تخلف دارد.

مسرور با بیان اینکه بیشترین شکایات طی دو سال گذشته مربوط به شهرداری ها، منابع طبیعی، دانشگاه علوم‌ پزشکی، و بانک ها و سازمان ثبت در استان گیلان بوده است، تصریح کرد: داشتن بیشترین شکایت با داشتن بیشترین فساد متفاوت است و هر دستگاه که بیشترین فساد و گزارشات شکایتی را داشته باشد بازرسی های ما بیشتر و متمرکزتر می شود.

 

مسرور با تأکید بر پرداخت، تأمین و تضمین حقوق کارگران و با بیان اینکه نباید از کارگران برای تجمع استفاده ابزاری کرد، افزود: ۱۱ماه عده ای شهر را بلاتکلیف گذاشتند و اجازه ندادند شهردار انتخاب شود و متاسفانه در این میان مردم به لحاظ کارهای زیربنایی و بلند مدت متضرر شدند.

وی بابیان اینکه اعضای شورا و هیچ شخص دیگری حق برهم زدن آرامش شهر را ندارد، افزود: انتقادات باید منصفانه باشد و از کسی که تازه یک ماه به عنوان شهردار منصوب شده نباید انتقاد و انتظارات نابه‌جا داشت.

منبع:مهر