معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تهدیدات سلامت کشاورزان ناشی از بیماری‌های غربال‌گری اظهار کرد: 83 هزار کشاورز گیلانی طی سال جاری مورد غربالگری و درد سنجی قلبی عروقی،دیابت و غیره قرارگرفته‌اند.

به گزارش ندای گیلان، محمد عباسی صبح امروز در گردهمایی آموزشی بهداشت کشاورزی در رشت اظهار کرد: در سال‌های اخیر برنامه‌های بهداشت کشاورزی بیشتر موردتوجه قرارگرفته است.

وی با حائز اهمیت برشمردن سلامت کشاورزان و بهبود تغذیه افزود: تضمین سلامت کشاورزان و تأمین و بهبود تغذیه نیازمند تعامل جهاد کشاورزی با دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان کشاورزی را وسیع‌ترین فعالیت اقتصادی در جهان برشمرد و گفت: 13درصد سهم اشتغال استان مربوط به کشاورزی هست و حدود یک‌چهارم اشتغال را به خود اختصاص می‌دهند.

عباسی بر لزوم حفظ و ارتقای سلامت کشاورزان تاکید کرد و گفت: هر عاملی که سلامت کشاورزان را به خطر بیندازد باید با آن مقابله کرد تا اقتصاد کشاورزی گیلان به مخاطره نیفتد.

وی با اشاره به تهدیدات بیماری‌های حوزه کشاورزی ازجمله تب بجار بیان کرد: تعداد زیادی از کشاورزان سالانه در مراکز درمانی استان به دلیل عارضه تب بیجار بستری می‌شوند که با آموزش و ترویج اصول بهداشت می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به محیط غیربهداشتی محیط روستا را عاملی دیگر تهدیدکننده سلامت انسان برشمرد و افزود: کشاورزان علاوه بر بیماری‌ها ناشی از فعالیت و کار در مزارع، در عرض تهدیدات کودهای شیمیایی و سمی، استرس ناشی از سرمازدگی و گرمازدگی و غیره قرار دارند و باید عوامل بیماری‌زای کشاورزی کاهش یابد.

عباسی با اشاره به عوامل زیان‌آور ارگونومیک تصریح کرد: برخی از زنان استان در فصل نشاء برنج ناچارند در مزارع برنج با دردهایی ناشی از آرتروز و کمردرد و پادرد در مزارع مشغول شوند که با آموزش مداوم می‌توان از تشدید بیماری و تحمیل هزینه‌های اضافی کاست.

وی با اشاره به تهدیدات سلامت کشاورزان ناشی از بیماری‌های غربال‌گری اظهار کرد: 83 هزار کشاورز گیلانی طی سال جاری مورد غربالگری و درد سنجی قلبی عروقی،دیابت و غیره قرارگرفته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر لزوم رعایت تغذیه مناسب تاکید کرد و گفت: لازم هست کشاورزان در مصرف نمک، چربی و شکر کاهش و در مصرف میوه و سبزی‌ها افزایش داشته باشند.

fars