آب‌بندهای کشاورزی اهمیت ویژه‌ای در تامین آب کشاورزی روستاهای گیلان به‌عهده دارند و راهکاری موثر برای مقابله با مشکل احتمالی خشکسالی و کم‌آبی است.

ندای گیلان:شمال ما نوشت: فروخته شدن آب‌بند روستای «کردخیل» لشت‌نشا که آب کشاورزی چهار روستای آن را تامین می‌کند، کردخیل را در تهدید و فاجعه خشکسالی قرار داده است.

آب‌بندهای کشاورزی اهمیت ویژه‌ای در تامین آب کشاورزی روستاهای گیلان به‌عهده دارند و راهکاری موثر برای مقابله با مشکل احتمالی خشکسالی و کم‌آبی است.

نزولات آسمانی در آب‌بندهای مذکور جمع‌آوری و ذخیره شده و کشاورزان برای آبیاری مزارع خود از آن استفاده می‌کنند تا دچار مشکل کم‌آبی نشوند.

روستای «کردخیل» لشت‌نشای شهرستان رشت دارای آب‌بند ۲۵ هکتاری است که آب مورد نیاز کشاورزی چهار روستا مانند زهنده، لیچاه، توچاه‌آلمان و ولم را تامین می‌کند.

رئیس شورای اسلامی روستای کردخیل لشت‌نشا درباره وضعیت آب‌بند مذکور اظهار کرد: آب‌بند روستای کردخیل ۱۵۰ سال است که آب کشاورزی منطقه را تامین می‌کند.

ناصر محمدی با بیان اینکه آب‌بند روستای کردخیل ذخیره‌سازی آب را به‌عهده دارد، تصریح کرد: به برکت وجود این آب‌بند در سال‌های خشکسالی توانستیم مزارع روستا را سیراب و محصول خوبی تولید کنیم.

وی روستای کردخیل لشت‌نشا را تک محصولی در زمینه تولید برنج خواند و گفت: مردم این روستا تنها از راه کشاورزی تامین معاش می‌کنند و تک محصولی هستند.

رئیس شورای اسلامی روستای کردخیل لشت‌نشا وضعیت آب‌بند این روستا را نگران کننده خواند و خاطرنشان کرد: در فروردین امسال بخشدار روستا طی نامه‌ای از ما خواست با مالک آب‌بند که تقاضای دیوارکشی به دور این استخر و ساخت مجتمع کشت و صنعت در آن را دارد، همکاری کنیم.

وی ادامه داد: در آن تاریخ متوجه شدیم که آب‌بند در سال ۹۲ فروخته شده و مالک آن تصمیم به حصارکشی دارد که با مخالفت دهیاری و مردم روستا مواجه شده و ساکنان از وضعیت کشاورزی خود نگران هستند و در صورت حصارکشی تمام اراضی کشاورزی روستا خشک می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در صورتی مالک آب‌بند بخواهد این استخر را خشک کند، زمین‌های حاصل‌خیز منطقه از بین می‌رود، افزود: در صورت خشک شدن آب‌بند روستای کردخیل بیش از ۴۰۰ نفر بیکار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در صورت خشک شدن اراضی کشاورزی مردم روستا مجبور به ترک آن می‌شوند، گفت: فروخته شدن آب‌بند روستای «کردخیل» فاجعه‌ای برای کشاورزی این روستا و چهار روستای دیگر است.

این مسئول تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از فروخته شدن آب‌بند را بی‌حاصل دانست و متذکر شد: از مسئولان می‌خواهیم آب‌بند را به ساکنان روستا بازگردانند.