سی امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت در صحن علنی شورا و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان از رشت،سی امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت در صحن علنی شورا و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
علوی در ابتدا ضمن تبریک پیشاپیش روز مهندس بیان داشت:بررسی بحث های ترافیکی منتهی به پیاده راه یکی از مهمترین مواردی است که در جلسه امروز مورد بررسی قرار می دهیم.
لایحه اول خرید انتشار اوراق خدمات شهری بود که در جلسه مطرح شد و با حضور شهردار مورد بررسی قرار گرفت.
این لایحه به منظور تامین منابع مالی نقدی و دیون ناشی از پروژه های عمرانی و غرامت املاک ناشی از تملک بر اساس دستورالعمل پیوست نسبت به انتشار اوراق خدمات شهری بعنوان منابع از طریق اعطای امتیازات مربوط به صدور پروانه ساختمانی و ردیف های درآمدی مربوط به ساخت و ساخت بود که در خصوص آن صحبت شد
شهردار رشت در این خصوص گفت:این کار برای ۳ گروه تعریف شده و جذابیت این موضوع عملی شدن آن در اسفند ماه سال ۹۶ است و این لایحه با قید دوفوریت تعریف شده است.
این انتشار اوراق برای اولین بار در شهرداری رشت در حال اجرا است.
رضا رسولی با اشاره به اینکه در حال حاضر نقدینگی ها محدود است پیشنهاد اوراق تهاتر را داد که با توضیحات دکتر نصرتی شهردار رشت از پیشنهاد خود منصرف شد.

اوراق واگذار شده به بستانکاران ،پیمانکاران و مالکین املاک در مسیر،تبصره دیگری از این لایحه بود که مطرح شد.
رسولی در این رابطه خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه پیمانکاران سود خودشان را از روش های دیگر بهره مند می‌شوند از این رو باید تلاش کنیم جایزه خوش حسابی پرداخت نقدی را برای پیمانکاران لحاظ کنیم و این یک ضرورت محسوب می شود
با این پیشنهاد موافقت گردید و تصویب شود.
همچنین پیشنهاد مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق در سال در این جلسه به تصویب رسید.
در ادامه جلسه سرهنگ محمدی رییس پلیس راهور استان و جمشید پور معاون حمل و نقل و ترافیک شهری جهت بررسی طرح ایجاد دو رینگ هسته مرکزی وارد جلسه شدند.
در ابتدا پیشنهادهایی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق بانک ها در جلسه مطرح شد که در خصوص آن به بررسی پرداختند.
عبدللهی در این خصوص عنوان کرد:این کار بسیار بزرگ است اما بررسی ها کافی نیست و این لایحه نیاز به شفافیت های بیشتری دارد.
علوی تصریح کرد:مبلغ قسط ماهانه بانک ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و بانک ها پذیرفتند بصورت چک یا سفته و یا سند ماشین مورد نظر، برای ضامن در این خصوص تعامل کنند‌.
شهردار رشت با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۶ بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان ودیعه گذاری داشته ایم بیان داشت: اکنون قرار است مبلغ ودیعه گذاری مورد نظر بیشتر شود که نیاز است برای دریافت مجوز این مبلغ ،در این خصوص مذاکرات بیشتری صورت گیرد.
عاقل منش عضو دیگر شورا در این خصوص پیشنهاد داد:بهتر است در ابتدا اجازه و مجوز مذاکره و رایزنی در خصوص سپرده گذاری به شهردار توسط شورا داده شود که با این پیشنهاد موافقت شد.
بحث بعدی جلسه در خصوص طرح پیشنهادی ایجاد دو رینگ هسته مرکزی بود که شهردار رشت در رابطه با آن اظهار داشت:این طرح نیاز به شفاف سازی دارد که اولویت اول آن برای اتوبوس ویژه سپس تاکسی و بعد از آن فرهنگ سازی برای ماشین های شخصی تک سر نشین می باشد.
وی افزود:ریل اختصاصی برای این ۳ گروه مشخص بوده و در این خصوص مشکلی نداریم.
همچنین در این جلسه در مورد یک طرفه کردن برخی از خیابان های رشت صحبت شد که فاطمه شیرزاد در این رابطه بیان داشت: اجرای این طرح بدون اطلاع رسانی برای مردم امکان پذیر نیست و نیاز است که کارشناسی های بیشتری در این خصوص شود.
گفتنی است ایجاد رینگ ها وطرح های ترافیکی شهر رشت در جلسه مورد کارشناسی های بیشتری قرار گرفت.
سرهنگ محمدی رییس پلیس راهور استان در خصوص اجرای دو رینگ مذکور اذعان داشت:با توجه به شرایط ترافیکی شهر رشت طرح مورد نظر بسیار خوب است اما طرح بسیار سنگینی بوده و بدون شک طبعات اجتماعی متعددی خواهد داشت.
وی تصریح کرد:برای کمک به وضعیت شهر باید چنین تصمیماتی بگیریم اما باید مطمئن باشیم طرح جواب مثبت خواهد داد.
سرهنگ محمدی اذعان داشت:این طرح به تنش های اجتماعی و بسیاری از درگیری ها و ترافیک شهر کمک خواهد کرد .
این مسئول خاطرنشان کرد:این اتفاق بعد از حدودا یک ماه موارد مثبت خودشان را نشان خواهد داد اما این کارها مطمئنا مشکلاتی در پی خواهد داشت.
فاطمه شیرزاد در ادامه این بحث گفت: اگر اتوبوس را به مطهری و حاجی آباد ببریم موجب آلودگی هوا و اثرات منفی زیست محیطی خواهیم شد چرا که مطهری و حاجی آباد نیازی به اتوبوس ندارند‌.
نصرتی شهردار رشت بیان داشت:اوضاع و احوال فعلی حمل و نقل کلانشهر رشت برابر صفر است و تمامی کوچه های شهر ما گرفتار ترافیک هستند پس باید بتوانیم شرایط را بهتر کنیم.
وی اظهار داشت:این طرح ،مسائل مثبت بالایی دارد از این رو باید از برخی مسائل کوچک گذر کنیم.
شهردار رشت خاطرنشان کرد:این دو رینگ بسیار روان است و به ترافیک شهر رشت کمک شایانی خواهد کرد.
شیرزاد در مخالفت با افتتاح این رینگ ها قبل از سال جدید افزود:ما نباید با توجه به نزدیکی سال نو، آرامش را از مردم بگیریم اما شهردار رشت می خواهند تمامی طبعات روانی این مسائل را برعهده بگیرند.
وی همچنین در خصوص یک طرفه کردن برخی خیابان ها بیان داشت:نگرانی من نبود معابر جایگزین برای خیابان های یک طرفه می باشد.
شیرزاد ضمن تاڪید بر نوسازی ناوگان فرسوده اظهار داشت:زمانی مسئولین می توانند مشڪلات مردم را درڪ ڪنند ڪه مدتی با ناوگان حمل و نقل عمومی رفت و آمد ڪنند‌
رمضان پور در این رابطه افزود:اگر در مسائلی اطلاعات کافی نداریم باید از کارشناسان مربوطه اطلاعات بگیریم و سپس در خصوص آن به صحبت بپردازیم.
وی تصریح کرد:باید با اطلاع رسانی های دقیق به مردم، مشکلات را به حداقل برسانیم و با نظرات کارشناسی به یک نقطه مطلوب برسیم.
همچنین فرهام زاهد با نظرات رمضان پور نرگسی اعلام موافقت کرد.
علوی عنوان کرد:اعضای شورا موظف هستند در موارد مهم این چنینی ورود کند و با نظرات کارشناسی به حل مسائل کمک کند.
در ادامه، جمع آوری نرده های موجود برای اتوبوس های خط ویژه در خیابان ها مورد بررسی قرار گرفت
رسولی در این باره اظهار داشت:بررسی های مورد نیاز در خصوص خط ویژه انجام شده بود اما این طرح بصورت ناقص اجرا شد و عمدا بصورت ناکارآمدی پیش رفت.
وی اظهار داشت: ما نیاز به یک خط ویژه اتوبوس داریم اما باید این خط ویژه کارشناسی شده و واقعی باشد.
در انتها پیشنهاد دستگاه های کنترل مکانیزه در جلسه مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت