در سال 2018 نشریه اشپیگل، اسناد و مدارکی مبنی بر استفاده غیرقانونی باشگاه منچسترسیتی از منابع خارج از باشگاه منتشر کرد و حالا یوفا تصمیم به صدور حکمی مبنی بر محرومیت دو ساله این باشگاه از شرکت در لیگ قهرمانان و 30 میلیون یورو جریمه نقدی گرفته است. این  اسناد و مدارک نشان می دهد...

ندای گیلان-صالحی: تصمیمی که یوفا برای محرومیت منچسترسیتی از دو فصل حضور در لیگ قهرمانان اروپا گرفت، یک شوک بزرگ خبری را در فوتبال جهان رقم زد البته اصل حکم این است که سیتی از حضور در همه رقابت‌های اروپایی به مدت دو سال محروم شده است اما با توجه به این که این تیم به احتمال زیاد، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب می‌کرد، می‌شود گفت یوفا با یک هوک چپ سنگین عملا این تیم را به گوشه  دنیای مهیج  مستطیل سبز  پرتاب کرده است و آن‌ها از حضور در معتبرترین رقابت قاره‌ای فوتبال محروم شده‌اند. این خبر بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف جهان داشت و گمانه های زیادی را درباره آینده این تیم مطرح کرد. در ادامه مطلب در کنار تعریف ماجرای دلیل این محرومیت به گمانه های مطرح شده نگاهی انداخته و چند محرومیت سنگین دنیای فوتبال را بررسی کرده ایم.
            این محرومیت از کجا آمد؟
اتهام وارد شده به سیتی مربوط می‌شود به اسپانسرینگ این باشگاه یعنی هواپیمایی اتحاد، شرکتی که متعلق به مالکان باشگاه منچسترسیتی است. نام این شرکت هواپیمایی روی پیراهن سیتی نقش بسته و همچنین ورزشگاه و آکادمی این باشگاه هم به نام اتحاد است. در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ درآمد باشگاه از اسپانسرشیپ به ۷۵ میلیون یورو رسید در حالی که گفته می‌شد رقم واقعی حمایت مالی اسپانسر ۱۰ میلیون یورو بوده و بقیه پول از راهی غیر از تبلیغات به باشگاه تزریق شده است.
در سال ۲۰۱۸ نشریه اشپیگل، اسناد و مدارکی مبنی بر استفاده غیرقانونی باشگاه منچسترسیتی از منابع خارج از باشگاه منتشر کرد و حالا یوفا تصمیم به صدور حکمی مبنی بر محرومیت دو ساله این باشگاه از شرکت در لیگ قهرمانان و ۳۰ میلیون یورو جریمه نقدی گرفته است. این  اسناد و مدارک نشان می دهد مالک سیتی، شیخ منصور بن زاید آل نهیان از خانواده حاکم ابوظبی، از بودجه هایی خارج از باشگاه برای تیمش استفاده می کند.
سیتی در آن مقطع قاطعانه این شایعات را رد و اخبار نشریه اشپیگل را محکوم کرده بود. منبع روزنامه اشپیگل، فردی بود که مشخص شده اکنون در پرتغال به ۱۴۷ جرم کیفری از جمله هک کردن وسایر جرایم سایبری متهم شده است که البته خودش آن ها را انکار می کند.
          قوانین فیرپلی مالی یوفا چیست؟
قوانین فیرپلی مالی به اختصار (FFP) در یوفا مربوط به ارتقای سلامت فوتبال در باشگاه‌های اروپایی می‌شود. این قانون در سال ۲۰۱۰ برای این که اجازه ندهد باشگاه‌ها بیشتر از درآمدشان هزینه کنند، وضع و از سال ۲۰۱۱ اجرایی شد. طبق توضیحات یوفا، باشگاه‌ها مجازند تنها پنج میلیون یورو بیشتر از آن چه درآمدشان بوده هزینه کنند. البته یوفا در نظر دارد این مبلغ را در آینده نیز کاهش دهد. اسپانسرینگ هم یکی دیگر از قوانین فیرپلی مالی است. قوانین یوفا توضیح می‌دهد: «اگر صاحب باشگاه از طریق یک قرارداد اسپانسرینگ با یک شرکت که خودش با آن در ارتباط است، پول را به باشگاه تزریق کند، (اگر اسپانسر بیش از ۳۰ درصد سهام باشگاه را در اختیار داشته باشد)، آن وقت مراجع ذی‌صلاح یوفا در صورت لزوم، این قرارداد را بررسی و سود حاصل از اسپانسرینگ را به‌طور منصفانه وارد قانون برابری می‌کنند. این کار برای جلوگیری از سوءاستفاده از قانون اسپانسرینگ مورد توجه قرار گرفته است.
          آینده سرمربی و بازیکنان تیم
پپ گواردیولا سرمربی اسپانیایی سیتی، در هفته‌های اخیر بارها و بارها مجبور شده به سوالاتی درخصوص آینده‌اش در این باشگاه پاسخ دهد و خبرنگاران همواره می‌خواهند از زیر زبانش بکشند که تا پایان مهلت قراردادش در سال ۲۰۲۱ در جمع آبی‌های منچستر می‌ماند یا نه؟ گواردیولا مرتب گفته که به مسئولان باشگاه اعتماد کامل دارد و معتقد است یوفا در این تصمیم اشتباه کرده است اما به سختی می‌توان مدعی شد که بعد از دو قهرمانی پیاپی در لیگ برتر فوتبال انگلیس، آن هم با نمایش‌های درخشان و امتیازهای بالا و همچنین کسب اولین سه‌گانه در رقابت‌های مردان فوتبال انگلیس (قهرمانی پارسال در لیگ برتر، جام حذفی و جام اتحادیه)، گواردیولا بتواند با همان انگیزه قبلی به کارش ادامه دهد.درباره فوتبالیست های این تیم، ما همین حالا هم می‌دانیم که داوید سیلوا، هافبک باسابقه در پایان فصل سیتی را ترک می‌کند ولی مشکل اصلی درباره بازیکنانی است که قراردادشان قبل از پایان محرومیت سیتی تمام می‌شود. به نظر می رسد اگر گواردیولا باشگاه را ترک کند، احتمال این که شماری از ستاره‌ها، سیتی را ترک کنند زیاد است و این می‌تواند هزینه زیادی برای بازسازی تیم به باشگاه تحمیل کند.