سجاد محجوب، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت از دستورالعمل قانونی حفظ و گسترش فضای سبز و وظیفه کمیسیون ماده ۷ خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت گفت:به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان، قطع هر نوع درخت یا نابود کردن آن به هر طریق در منازل، معابر، میادین، بزرگراه ها، پارک ها، بوستان ها، باغات و … در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است.

محجوب اظهار داشت: بر اساس قانون لایحه حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، یکی از وظایف اصلی شهرداری ها نگهداری و نظارت بر فضای سبز عمومی و شهری است و به همین جهت کمیسیون ماده ۷ به منظور اجرایی نمودن لایحه مذکور فعالیت می نماید. همچنین بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز، هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً و عامداً و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، طبق قانون حسب مورد به جزای نقدی و حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. بنابراین به منظور سیر مراحل قانونی و اداری می بایست قبل از هر گونه اقدام جهت قطع، سر برداری، هرس و جابجایی درختان با مراجعه به مناطق پنج گانه شهرداری نسبت به تکمیل فرم تقاضا و ارائه مستندات اقدام گردد و پس از بررسی و اخذ مجوز کمیسیون ماده ۷ از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت نسبت به انجام عملیات رفع خطر، جابجایی و … صورت پذیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در همین راستا و در چارچوب لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، برای اولین بار دستورالعمل ضوابط و اصول فنی و ایمنی سر برداری و انتقال درختان در سطح شهر نیز توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در قالب لایحه پیشنهادی جهت تصویب آن در شورای اسلامی شهر رشت تهیه و تدوین گردیده است.