سرمربی تیم پتانگ ایران گفت: این رشته به رغم سابقه 110 ساله خود در کشورمان نوپا است و تمام اعضای تیم و بازیکنان تلاش می کنند در نخستین آوردگاه جهانی موفق ظاهر شوند.

به گزارش نداي گيلان، پنجمین دوره رقابت های جهانی ورزش کارگری 23 تا 28 خرداد ماه به میزبانی کشور لتونی برگزار می شود و کاروان ورزشی ایران با 227 ورزشکار در 18 رشته ورزشی در این رقابت های حضور خواهد داشت.

«جاسم منوچهری» روز چهارشنبه در گفت و گويي در باره آمادگی این تیم برای اعزام به لتونی گفت: پس از انجام سه مرحله اردو 9 ورزشکار زن و 11 ورزشکار مرد پس از بررسی های نهایی از هفت استان کشور به عنوان ترکیب نهایی تیم پتانگ ایران انتخاب شدند و بسیار امید دارند که در نخستین آوردگاه جهانی موفق ظاهر شوند.
وی گفت: ناهید رضوانی، مریم اشرفی، نازلی خانی، نازنین زکی، نگار گلگونه، فرناز خانی، فاطمه حیدری، معصومه سعیدیان، مبین بابازاده بورا،‌ صادق اصبری ساری بلاغ، محمد داداشی، اسلام عبدی لورون، پژمان وحیدی پور، رضا مرادی، جواد عجم، محمد علی منوچهری، محمد قاسم منوچهری، حامد سلیمانی و اکرم نقیبی فر به عنوان مربی بانوان اعضای تیم پتانگ ایران هستند که به پنجمین دوره رقابت های ورزشی کارگران جهان اعزام می شوند.
سرمربی تیم پتانگ ایران در معرفی این رشته ورزشی گفت: فرانسوی ها مبتکر پتانک هستند و فدراسیون بین‌المللی آن 108 سال پیش تاسیس شد و در سال 1986 توسط کمیته بین المللی المپیک شناسایی و رسمیت یافت. همچنین این رشته ورزشی دارای ١٠٠ میلیون نفر عضو در 140 کشور جهان است و فدراسیون بین‌ المللی پتانک نیز تاکنون 49 دوره قهرمانی جهان برگزار کرده است.
وی در باره زمان شکل گیری این رشته در ایران بیان کرد: سال 1388 توسط برادران منوچهری رشته پتانگ بنیان نهاده شد و سپس مجامع عمومی و جلسات منظم خود را در قالب انجمن برگزار کرد و در ادامه نیز تحت پوشش فدراسیون آماتوری ورزش کارگری درآمد.
منوچهری در خصوص چگونگی انجام این رشته ورزشی اظهار داشت: این بازی می تواند روی ماسه، خاک، چمن، موکت و حتی برف در زمینی به ابعاد چهار متر عرض و 15 متر طول اجرا شود. توپ‌ های استاندارد این رشته نیز 705 تا 800 میلیمتر قطر و وزنی معادل 650 تا 800 گرم دارد.
وی ادامه داد: در بازی پتانگ توپی به نام جک وجود دارد که مبنای امتیاز دهی نزدیکترین توپ به آن است. در هر ست تنها یک تیم امتیاز می ‌گیرد و مبنای تعیین برنده بازی کسب امتیاز 13 است. البته در برخی مسابقات مانند لیگ‌ ها با کسب امتیاز 11 مسابقه به اتمام می ‌رسد.
سرمربی تیم پتانک کشورمان در باره حریفان ایران در رقابت های جهانی پیش رو گفت: در 40 سال گذشته رشته پتانگ در قاره اروپا که مهد این رشته ورزشی است، توسعه خوبی داشته است. بر همین اساس تیم فرانسه، لتونی، تونس و بیشتر کشورهای اروپایی در این رشته مدعی هستند.
منوچهری با اشاره به اینکه ورزش در جامع کارگری سبب افزایش انگیزه در بین آنان می شود، اظها داشت: سلامت نیروی کار در جامعه، افزایش بهروری و تولید را در کنار آرامش روحی و روانی قشر کارگر به همراه دارد.
وی ادامه داد: از طرفی بیش از 50 درصد جمعیت کشور را کارگران تشکیل می دهند که هدف گذاری این قشر برای افزایش سلامت آنان رونق اقتصادی را نیز سبب خواهد شد./ايرنا