معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان گفت: تقویت مشارکت شهروندان با پلیس، اولویت نیروی انتظامی در گیلان است.

ندای گیلان: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گیلان یکی از مهم‌ترین و موثرترین نهادهای فرهنگی و اجتماعی در بخش فرهنگ‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های گوناگونِ فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود.
این نهاد در سال‌های اخیر با عهده داری سرهنگ محمدرضا جعفری خیرخواه و در تعامل با مردم و سایر نهادهای اجتماعی به عنوان بازوی فرهنگی قدرتمند و موُثر در سطح گیلان فعال است.
در این گفت‌وگو بخشی از اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های این نهاد انتظامی را در برخورد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی از زبان سرهنگ محمدرضا جعفری خیرخواه معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی گیلان می‌خوانیم:
هدف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گیلان برای پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی در امور جوانان چیست؟
جعفری خیرخواه: مهم‌ترین هدف معاونت فرهنگی اجتماعی نیروی انتظامی گیلان در بحث پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ‌سازی از طریق گروه های آموزشی به ویژه مدارس سراسر گیلان است؛ نیروی انتظامی هر ساله در تمام مقاطع تحصیلی با استفاده از کارشناسان مجرب این اداره و با برنامه و سیاست‌گذاری‌های مدون با حضور در محافل آموزشی اعم از کانون‌های فرهنگی، اردوهای دانش آموزی و غیره با مشاوره همه جانبه از طریق مشاوران این نهاد دوش به دوش معلمان آموزش و پرورش همراه با دانش آموزان پیش می‌رود که خوشبختانه اداره کل آموزش و پرورش گیلان در طول سال‌های اخیر تعامل بسیار مناسب و مطلوب با ما داشته که یقینا” نتیجه این حرکت مطلوب کاهش چشم‌گیر آسیب‌های اجتماعی و جرایم را به همراه دارد.
بعد از بخش مدارس، نیروی انتظامی با حضور مستمر در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مناسبت‌های مختلفِ فرهنگی، علمی و اجتماعی با کمک کارشناسان مختلف اعم از کارشناسان حوزه موادمخدر، اجتماعی، اطلاعات و غیره در راستای فرهنگ‌سازیِ اجتماعی و با آموزش‌های تخصصی برای آن دسته از دانشجویانی که در خوابگاه‌های دانشگاه‌ها ساکن هستند از خطرات و آسیب‌های احتمالی پیشگیری می‌کند.
لازم به ذکر است پلیس علاوه بر آموزش و مشاوره‌های لازم به اولیای دانش آموزان و کارکنان دولتی گیلان با ایجاد غرفه های رایگان مشاوره در نمایشگاه‌های فرهنگی و اجتماعیِ مختلف در جهت رشد فرهنگی که رابطه بسیار نزدیکی با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد اهداف خود را پیش می‌برد.
نیروی انتظامی در فصل تابستان برای مسافران و گردشگران چه تدابیری اندیشیده است؟
جعفری خیرخواه: همانطور که می‌دانید فصل تابستان برای گیلان که یکی از استان‌های توریستی کشور است یک امتیاز مثبت از لحاظ گردشگری و اقتصادی به حساب می‌آید، اما در کنار این مورد مطلوب می‌تواند با آثار سو و نامطلوب ناشی از سفر نوعی تهدید هم به حساب آید.
متاسفانه همراه با این امر، تهدایدات فرهنگی و اجتماعی نیز مشاهده می‌شود که نیروی انتظامی باید در راستای مقابله با این تهدیدات و پاکسازی این موارد، بسیار دقیق و حساس باشد و به موقع سیاست‌های خود را اعمال کند.
اولین برنامه نیروی انتظامی از طریق بنرهای مختلف شهری و جاده ای مبنی بر هشدارهای فرهنگی، اجتماعی پلیس شروع شده و با چاپ بروشور و تراکت‌های مختلف فرهنگی در این راستا همواره در تلاش است تا با گوشزد کردن این دست هشدارها و نهادینه سازی آن در ذهن مردم تابستانی سالم و امن را برای شهروندان رقم بزند.
امسال در خصوص طرح سالم سازی دریا چه برنامه در دستورکار قرار دارید؟
جعفری خیرخواه: قبل از هرگونه اظهار نظر در مورد طرح دریا باید گفت که طرح دریا را نمی توان به جو پلیسی تبدیل کرد، دریا و سواحل آن یکی از محیط ها و پتانسیل های گردشگری گیلان است که باید از این ظرفیت بسزا به بهترین شکل ممکن در فضایی سالم و امن بهره برداری شود. پلیس در سیاست‌گذاری و اجرای طرح سالم سازی دریا در دو بخشِ مجزا طرح سالم سازی دریا و مناطق خطرآفرین و شنا ممنوع ورود می‌کند و در این راه از نیروهای مختلف فرهنگی، بسیج، یگان‌های ویژه برای نجات افراد و غیره یاری می‌گیرد.
معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گیلان در عرصه هنر چه فعالیتی دارد؟
جعفری خیرخواه: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گیلان با ورود در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری به ویژه در تئاتر با حمایت مالی و معنوی از افراد و گروه‌های فعال در این عرصه، با شعار تئاتر درمانی و تهیه فیلم‌های مستند از آسیب‌های اجتماعی گیلان که از تاُثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است سعی در فرهنگ‌سازی به وسیله بازوی هنر را دارد.
در سال‌های اخیر نیروی انتظامی همکاری و تعامل بسیار خوبی با افراد فعال در این عرصه داشته که این امر علاوه بر ایجاد اشتیاق برای تولید آثار هنری و اجتماعی با استقبال خوب شهروندان گیلانی گام بزرگی در راستای تئاتر درمانی و فرهنگ‌سازی هنری برداشته شده است.
نقش پلیس در ایجاد شادی اجتماعی چیست؟
جعفری خیرخواه: بدون شک پلیس با شادی اجتماعی و جوانان هیچ گونه مخالفتی نداشته و ندارد اما این شادی و نشاط در فضای شهری و اجتماعی باید هدفمند باشد و علاوه بر آن سبب ایجاد و بروز خسارت‌های فرهنگی و اجتماعی نشود؛ شادی و نشاط نباید آسایش را از مردم سلب کند بلکه با وجود شادی در جامعه باید بستری مناسب و امن برای شهروندان گیلانی فراهم آید. نگاه پلیس نگاهی مسالمت آمیز است و همواره سعی در این است که معضلات اجتماعی تبدیل به مساله امنیتی نشود.
نظر شما در مورد تعامل سازمان های فرهنگی برای رفع معضلات اجتماعی چیست؟
جعفری خیرخواه: همه ما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اگر هر یک از نهادهای فرهنگی، اجتماعی، شهری و غیره که در رفع آسیب های مختلف فرهنگی، اجتماعی نقش بسزایی دارند به صورت جزیره ای عمل کنند، نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت.
خوشبختانه در سال‌های اخیر این تعامل در سطح گیلان بین نهادهای مختلف اجتماعی ایجاد شده است و از این راه بسیاری از آسیب‌ها و خطرات احتمالی فرهنگی رفع شد اما با این حال امید است که با تعامل هرچه بیشتر میان نهادهای فرهنگی، بیش از پیش در این عرصه کوشا باشیم.
نقش خانواده را در فرهنگ‌سازی فرزندان و جامعه چطور ارزیابی می‌کنید؟
جعفری خیرخواه: خانواده‌ها در مرحله اول باید فرزندان را تحت کنترل و نظارت خود داشته باشند که متاسفانه امروزه این نظارت از سمت برخی خانواده‌ها به حد مطلوب به چشم نمی‌خورد؛ خانواده ها باید با ارتباط مناسب در صدد تعامل هرچه بیشتر با فرزندان خویش باشند؛ در صورتی‌که جای خالی عاطفی فرزندان توسط پدر و مادر پُر نشود متاسفانه افرادی ناموجه برای همین کار و ایجاد آسیب در کمین فرزندان هستند.
میزان اعتماد مردم به پلیس را چطور ارزیابی می‌کنید؟
جعفری خیرخواه: مردم همیشه و در همه حال به پلیسِ جامعه محور و پاسخگو اعتماد دارند؛ پلیس همواره با ایجاد سامانه ها و راه‌های ارتباطی مختلف و گوناگون با مردم درصدد اعتمادسازی هرچه بیشتر میان ملت و نیروی انتظامی است.
همان‌طور که اطلاع دارید یکی از راه‌های سنجش میزان اعتماد مردم به پلیس می‌تواند مشارکت‌های داوطلبانه و دائمی آنان با این نهاد باشد.
چه توصیه پلیسی به شهروندان دارید؟
جعفری خیرخواه: پیش از هرچیزی باید گفت که ناجا در سال‌های اخیر با خودداری از اقدامات سلبی از طریق ایجاد مشارکت عمومی و ارتقای سطح آموزش همگانی سعی در کاهش خطرات اجتماعی با مشارکت و همکاری مردم در سطح شهر را دارد که نتیجه بخشی این کار تا حد بسیار زیادی به اعتماد میان مردم و پلیس بر‌می‌گردد.
اولین توصیه پلیس به مردم این است که به هشدارهای پلیسی توجه کنند و آن را به‌خاطر بسپارند؛ به طور یقین اگر مردم نگاه مشارکتی با پلیس داشته باشند می‌توان در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه به سرعت و بسیار مطلوب پیشرفت داشت./تسنیم