استاندار گیلان با تاکید بر اینکه شهرداری‌های استان تفکیک زباله از مبدا را با فوریت اجرایی کنند و در دستور کارشان باشد، گفت: تفکیک زباله از مبدا باید در گیلان سریع‌تر انجام و سر و سامان یابد و به نهادینه کردن این فرهنگ توجه ویژه شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند و ضرورت اجرای اقدامات پیشگیرانه، اظهارکرد: موضوع تفکیک زباله از مبدا هر چه سریعتر توسط تمام شهرداری‌های استان به ویژه رشت در دستور کار قرار گیرد و این مهم تا پایان آذرماه در رشت باید اجرایی شده و هیچ عذر و بهانه‌ای را در این رابطه نمی پذیرم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم و اولویت‌دار شهرداران استان اجرای تفکیک زباله از مبدا است، افزود: اگر این مهم در برنامه‌های شهرداران نباشد، آن شهردار موفقی نبوده و نمره مردودی می گیرد.

وی تفکیک زباله از مبدا را راهگشای چالش اساسی محیط زیست استان عنوان و ذکر کرد: بعد از یکسال هنوز در بحث دفن زباله رفتار گذشته تکرار می شود که پذیرفتی نیست، تفکیک زباله از مبدا باید در گیلان سریع‌تر انجام و سر و سامان داده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان خطاب به مسئولان محیط زیست استان بیان داشت: موضوع تفکیک زباله را از استانداری شروع کنید، سایر سازمان ها و فرمانداری ها نیز باید تفکیک زباله را داشته باشند این فرهنگ مهم را باید از خودمان شروع کنیم.

 عباسی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا در مدارس برای دانش‌آموزان و لزوم حضور مدیران متولی این حوزه در جلسات مدیریت پسماند استان، افزود: آموزش تفکیک زباله از مبدا در واحدهای آموزشی استان بیش از پیش مورد توجه و جدی گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه گزارش بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت مطلوب است، اظهار داشت: در موضوع تفکیک زباله از مبدا و شیرابه سراوان رشت نیز باید تعیین تکلیف شود ضمن اینکه فنس کشی در دفنگاه برای جلوگیری از ورود احشام باید انجام شود.

عباسی بر ضرورت اطلاع‌رسانی از پیشرفت کار در سایت دفن زباله در سراوان رشت  تاکید کرد و افزود: در رابطه با اقدامات انجام شده با مردم منطقه سراوان رشت صحبت کرده و به آنان اطلاع رسانی کنید تا در جریان روند فعالیت ها و اقدامات قرار گیرند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه فرهنگ مدیریت پسماند زباله را باید تعریف و مدیریت کنیم، اظهار داشت: برای این کار باید از رسانه‌ها کمک گرفته شود.

وی به اهتمام دولت برای ساماندهی ابرچالش پسماند در گیلان؛ بیان داشت: در مساله پسماند و مدیریت زباله مشکل بودجه و اعتبار نداریم بلکه مساله مدیریتی است.

 شهرداری رشت محل جدیدی برای دپوی زباله نخواهد داشت

 عباسی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه شهرداری رشت محل جدیدی برای دپو زباله نخواهد داشت، اضافه کرد: محل جدید تنها برای دورریزها و بازگشت زباله (ریجکت) خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت کارخانه کودآلی در ۲ خط فعلی و افزایش ۲ خط جدید عنوان کرد: با این اقدام میزان دورریزها نیز کاهش می یابد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کارهای انجام شده برای احیا رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و ادامه انجام برنامه ها، افزود: تصفیه خانه فاضلاب زندان لاکان با قید فوریت افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات مربوط به تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان‌ها نیز اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد و نیمی از آن سال گذشته پرداخت گردید، افزود: موانع در این بخش اعلام شود کمک های لازم انجام خواهد گرفت.

عباسی اظهار داشت: برای رفع مشکلات فاضلاب مسکن مهر نیز ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌ است ضمن اینکه برای تصفیه خانه فاضلاب رشت از محل تهاتر نفت “پنج هزار میلیارد تومان” اقداماتی انجام شده تا در طول سه سال انجام شود.

وی با اشاره برنامه دولت سیزدهم در اجرای پروژه فاضلاب دیگر شهرهای گیلان، خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرایی شدن این تفاهم نامه برای تکمیل فاضلاب کلانشهر رشت و احداث فاضلاب5 شهر گیلان، برنامه تامین اعتبار و ساماندهی فاضلاب دیگر شهرهای استان نیز در دستور کار است.

در این نشست که فرمانداران شهرستانهای استان به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند؛ گزارش اقدامات صورت گرفته حوزه مدیریت پسماند در پهنه های مختلف گیلان توسط برخی از فرمانداران و شهرداران ارائه شد.