هدف آمریکا در این مقطع آن است که در عراق اصلاحاتی باهدف گذار از جامعه مذهبی به جامعه‌ای سکولار ایجاد کند تا درنهایت به تعبیر خود نفوذ ایران را در این کشور کاهش دهد و فرقه‌گرایی را از طریق تقویت جامعه مدنی از میان بردارد.

ندای گیلان-دکتر ابوذر گوهری مقدم: واکنش آمریکا به وقوع اعتراضات مردمی در عراق دو مرحله داشته است؛ در مرحله اول، آمریکا اعتراضات را بر منطق بهار عربی تحلیل کرد با این ویژگی که شیعیان عراق، علیه اکثریت حاکمان شیعه شورش کرده‌اند. در این مرحله پس از وقوع اعتراضات به‌سرعت مقامات آمریکایی تلاش کردند جنبه ضدایرانی این تحولات را برجسته‌ کنند و از طریق عوامل میدانی و وابستگان محیطی خود برشدت و دامنه اعتراضات ضدایرانی بیفزایند. در این مرحله، سیاست اعلامی آمریکا حمایت از دولت عراق به همراه دعوت به خویشتنداری در واکنش به معترضان و نیز هشدار علیه دخالت ایران بود. آمریکا فساد در عراق را به دلیل ارتباط با ایران می دانست و قصد تحریک گسترده مردمی داشت. اما در مرحله دوم و پس از مدیریت انجام‌شده و توافق میان گروه‌ها و احزاب عراقی در جهت انجام اصلاحات، آمریکا به این نتیجه رسید که فضا در حال کنترل و عامل فشار بر ایران در حال کاهش است، بنابراین بلافاصله تغییر موضع داد و در این مرحله از انجام انتخابات زودهنگام باهدف ایجاد تنش سیاسی و مدیریت فرایند به سمت تحولات ضدایرانی بیشتر گام برداشت.

هدف آمریکا در این مقطع آن است که در عراق اصلاحاتی باهدف گذار از جامعه مذهبی به جامعه‌ای سکولار ایجاد کند تا درنهایت به تعبیر خود نفوذ ایران را در این کشور کاهش دهد و فرقه‌گرایی را از طریق تقویت جامعه مدنی از میان بردارد. آمریکا اعتراضات اخیر را آغازی بر این فرایند و بهترین فرصت برای تحقق اهدافش می‌داند. بر این اساس واشنگتن صرف دموکراسی عددی در عراق را کافی نمی‌داند بلکه به دنبال اصلاحات همه جانبه – حتی از طریق تغییر قانون اساسی- باهدف جداسازی این کشور از محور مقاومت است.

نیمی از کابینه عبدالمهدی تغییر می کند
اصلاحات بزرگ در ساختار کابینه عراق در راه است. «سعد الحدیثی»، سخنگوی دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق از تعدیل بزرگ در هیئت دولت و انتخاب وزیرانی جدید خارج از چارچوب احزاب و فراکسیون‌های سیاسی  خبر داد.
به گفته وی، عادل عبدالمهدی در تلاش است با انتخاب وزیرانی جدید و پیشنهاد آن ها برای گرفتن رای اعتماد، به زودی در پارلمان حاضر شود و به منظور تسریع روند اصلاحات مالی و اداری و بهبود سطح معیشت شهروندان، برخی وزیران تغییر خواهند کرد و نخست‌وزیر در انتخاب وزیران جدید، از معیارهای جدیدی استفاده خواهد کرد و وزیران، خارج از چارچوب فراکسیون‌های سیاسی حاضر در پارلمان انتخاب خواهند شد و اسامی انتخاب شده برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان ارسال خواهد شد.
سخنگوی نخست‌وزیر عراق گفت که دولت کنونی عراق، پنج تا شش وزیر مستقل دارد و عبدالمهدی به تشخیص خود و تکیه به شایستگی‌های شان، آن ها را انتخاب کرده است.
اکنون نیز وی‌ می‌خواهد شمار این وزیران را افزایش دهد و با تکیه بر شایستگی‌های افراد، حداقل نیمی از کابینه را از افراد مستقل انتخاب کند. با این حال،مقتدی صدر خواهان برگزاری اعتصاب ملی در این کشور شده است.درخواست برای ادامه اعتراض ها و نیز اعتصاب عمومی در حالی است که تجمعات و ناآرامی های حدود 45 روزه در عراق بر مشکلات اقتصادی این کشور افزوده و ۳۲۰ کشته  به جا گذاشته است.اعتراض ها و تجمعات در بغداد و دیگر شهرهای عراق همچنان ادامه دارد، اگرچه از شدت آن نسبت به روزهای اکتبر گذشته به میزان قابل ملاحظه ای کاسته شده است.در عین حال مقامات عراقی به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات در عراق و در حال رایزنی برای تلطیف فضای ناآرام شهرهای این کشور هستند.