روابط عمومی استانداری گیلان در اطلاعیه ای، آخرین اقدامات انجام شده درباره دفن گاه زباله سراوان رشت را به اطلاع افکار عمومی رساند و تأکید کرد: ساخت زباله سوز ۶۰۰ تنی و بهسازی محل دفن زباله در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،روابط عمومی استانداری گیلان در اطلاعیه ای، آخرین اقدامات انجام شده درباره دفن گاه زباله سراوان رشت را به اطلاع افکار عمومی رساند و تأکید کرد: ساخت زباله سوز ۶۰۰ تنی و بهسازی محل دفن زباله در دستور کار قرار گرفته است.

در این اطلاعیه آمده است: موضوع مدیریت دفن گاه زباله سراوان که چالشی بیش از سه دهه ای در این منطقه است، بعد از بازدید میدانی وزیر کشور و  گفت و گو با ساکنان منطقه برای حل آن، در دستور کار جدی استانداری گیلان و نهادهای ذی ربط قرار گرفته است.

این اطلاعیه یادآور شده است: در سفری که ریاست محترم جمهوری به استان گیلان داشتند هم، مصوبات و اعتباراتی در نظر گرفته شد که از جمله آنها تصویب ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند در استان گیلان بود که ۱۰۰ میلیارد تومان آن در اردیبهشت ماه به دستگاه مجری با نظارت استانداری گیلان اختصاص یافت.

روابط عمومی استانداری گیلان ادامه می دهد: در همین راستا با حضور معاونان سیاسی و عمرانی استاندار، فرماندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مراحل اطلاع رسانی از اقدامات مصوب پیش رو برای حفظ سلامت شهروندان و بسته شدن محل دفن زباله سراوان انجام گرفت.

در این اطلاعیه تاکید شده است: با این حال با شروع فصل گرما و تاخیر در سم پاشی، شن ریزی و بهسازی محل دفن زباله که سلامت صدها هزار نفر از شهروندان را به خطر می انداخت، با مدیریت و برنامه دستگاه های اجرایی، انتظامی و فرمانداری رشت و همراهی خوب مردم منطقه به بازگشایی مسیر سراوان اقدام شد و با حضور نمایندگان وزیر کشور، مراحل اجرای فازهای سوم و چهارم کود آلی شهرداری رشت آغاز شد.

در اطلاعیه روابط عمومی استانداری گیلان تصریح شده است: از سوی دیگر برای حل راهبردی این چالش، برنامه ساخت کارخانه‌های کود آلی و زباله سوز ۶۰۰ تنی، ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های حاصل از زباله‌های سراوان و بهسازی و پوشش محل دفن زباله در دستور کار قرار گرفته است.

این اطلاعیه می افزاید: همچنین تکمیل ساختمان شماره یک زباله سوز، ورود تجهیزات زباله سوز و تصویب اعتبار بهسازی سراوان و تکمیل سوله ۶ هزار متری کود آلی، ورود ماشین آلات خط سه و چهار کود آلی، شناسایی محل های جدید، مناسب و کم زیان برای دفن زباله و مدیریت کاهش خروجی زباله از کودآلی، شهرداری رشت و سایر شهرداری‌ها و حوزه عمرانی استانداری گیلان با نظارت نمایندگان وزیر کشور در گیلان در حال انجام است.

در اطلاعیه روابط عمومی استانداری گیلان آمده است: علاوه بر آن، با توجه به اینکه روزانه حدود هزار و ۲۰۰ تن زباله رشت و ۱۷ شهر و دهستان گیلان وارد سایت سراوان می‌شود، کارخانه کمپوست واقع در منطقه لاکان رشت روزانه قابلیت تبدیل حدود ۲۵۰ تن زباله به کود آلی را دارد که مقرر شد در ۲ شیفت کاری، هر روز ۵۰۰ تن زباله را به کود آلی تبدیل ‌کند و مکانی برای دفن ۲۵۰ تن باقیمانده کود آلی این کارخانه که کاملا بی بو، خشک، بدون شیرابه و کاملا با محیط زیست سازگار است، در نظر گرفته شود.

این اطلاعیه خاطرنشان می کند: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱ محل دفن زباله سراوان تعطیل شود و ظرف چند ماه مراحل بهسازی نهایی و درختکاری آن در ابتدای سال آینده به سرانجام برسد.

روابط عمومی استانداری گیلان درباره برخورد با بانیان وضع موجود نیز اعلام کرده است: مراجع قضایی پیگیری های لازم را انجام داده اند و در این رابطه پرونده ای برای مدیران پیشین و متخلف تشکیل شده است بر این اساس، تاکنون برای سه مدیر پیشین شهرداری حکم قطعی قضایی صادر شده و این پرونده ها در مرحله اجرای حکم قرار دارد.