تعریف برنامه‌های راهبردی و استفاده از نخبگان برای توسعه، لزوم پیشبرد اقدامات شهرداری بر اساس پژوهش محوری و اجرای معادل یکهزار میلیارد تومان پروژه در سال آینده در شهر رشت از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جلسه هم اندیشی اتاق گفتمان رشت پژوهی مطرح شد.
به گزارش ندای گیلان از رشت،جلسه هم اندیشی گفتمان رشت پژوهی با حضور رضویان، حسینی و رمضانی اعضای شورا ، علوی شهردار رشت و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، نخبگان و صاحبنظران در زمینه توسعه شهری به همت اداره مطالعات و پژوهشِ مدیریت نوسازی و تحول اداری در تالار گفتمان عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

 شهردار رشت با اشاره به عقب ماندگی شهر رشت در موضوعات گوناگون بر ضرورت استفاده از نخبگان شهری و دانشگاهی در هر گروه سنی و اجتماعی تاکید کرد و افزود: امروز همه ما به دور از هرگونه نگاه سیاسی کار خود را آغاز کردیم و تلاشمان این است با تاثیر پذیری از نظرات نخبگان نسبت به تدوین برنامه و تصمیم سازی آینده شهر اقدام کنیم.

علوی عنوان کرد: براساس مدل وزارت کشور و طبق ابلاغیه سازمان شهرداریها به این نتیجه رسیدیم تا در قالب کارگروه‌های متصل به کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر رشت برای توسعه شهری برنامه‌های مدونی ترسیم کنیم.

شهردار رشت بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های ملی، بومی و محلی در توسعه شهر تاکید کرد و گفت: در چهار ماه گذشته توانستیم تا حد زیادی مشکلات روبنایی شهر رشت را حل کنیم اما در حوزه های زیربنایی باید برنامه های مدون تدوین شود تا بدین وسیله مشکلات اقتصادی شهر مرتفع شوند.

علوی در ادامه از اجرای معادل هزار میلیارد تومان پروژه در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: اگر جلسات امروز را به برنامه توسعه شهری متصل کنیم، می توانیم برای پنج سال آینده برنامه ریزی های توسعه ای داشته باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت نیز در این جلسه ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع اساتید و دانشگاهیان اذعان داشت: امروز در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا شاهد برگزاری انتخابات و همه پرسی هستیم اما مبنای دموکراسی واقعی تنها در چند کشور پیاده می‌شود.

سید حسین رضویان با تاکید بر اینکه وجود نهاد شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مبین توسعه شهری باشد، اضافه کرد: دو مؤلفه تداوم توسعه و تداوم ساختاری در توسعه شهری بسیار تاثیر گذار هستند و نباید از آن غافل شویم.

رئیس کمیسیون بهداشت شورا با اشاره به اینکه طبقه سوم هر جامعه‌ای نهادهای اجتماعی را ایجاد می‌کند، ادامه داد: رشت خاستگاه طبقه سوم ایران است، در این مکان جمعیتی اجتماع کردند تا به یک رفتار مشابه دست پیدا کنند و سپس آن رفتار را به یک جامعه‌ تسری دهند.

رضویان با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر بوجود آورنده اتمسفر توسعه شهری هستند، گفت: تا زمانی که تداوم مدیریتی در شهر وجود نداشته باشد، هرگز به موفقیت دست پیدا نخواهیم کرد. بر این اساس اعضای شورای شهر و جمع حاضر در این جلسه همه مطالبه گر تداوم مدیریت شهری هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با تاکید بر لزوم استفاده مجموعه مدیریت شهری از ظرفیت اساتید دانشگاهها و صاحبنظران توسعه شهری بیان داشت: شهر رشت بواسطه وجود پیشکسوتان و صاحبنظران توسعه شهری از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و امروز شورا و شهرداری باید با استفاده از توانمندیهای موجود در این شهر برنامه‌های مدونی در توسعه همه جانبه شهر تدوین کنند.

نادر حسینی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح تعاملات، هم افزایی و همراهی اعضای شورا با شهردار اظهار داشت: شایسته است با طراحی برنامه‌ای مشخص به یک نتیجه مطلوب در حوزه توسعه شهری دست یابیم تا بدین وسیله شهر رشت در مسیر توسعه و بالندگی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا بهره گیری از فضای رسانه‌ای استان گیلان در جهت ارتقاء مشارکت مردم در گفتمان رشت پژوهی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: اعمال نظارت و هدایت فعالیتها موضوعی است که باید توسط اعضای شورا پیگیری شود. بنابراین هرجایی که ضرورت باشد اعضای شورای ششم با کمال میل در کنار شهردار و صاحبنظران توسعه شهری خواهند بود‌.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با گرامیداشت اعیاد شعبان و ولادت حضرت علی اکبر (ع) عنوان کرد: اهمیت و توسعه همه جانبه شهر رشت از دیرباز تاکنون همواره مورد توجه بزرگان و صاحب نظران این شهر بوده و کمیسیون توسعه پایدار در شورای پنجم برای پیگیری همین هدف تشکیل و راه‌اندازی شد.

هادی رمضانی با تاکید بر لزوم توسعه شهر رشت و الگوبرداری شورای پنجم از کلانشهرهایی مانند مشهد ابراز داشت: در کمیسیون توسعه پایدار از همان ابتدا جلسات متعددی با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه برگزار و در حوزه توسعه شهری به شکل جدی برنامه‌ریزی شد.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورا اذعان کرد: اعضای شورای پنجم نگاه ویژه ای به مؤلفه توسعه داشته و دارند و درصدد هستند با تعریف برنامه های راهبردی و با استفاده از توانمندی موجود شهر رشت در زمینه توسعه گام‌های بلندی برداشته شود.

رمضانی ابراز داشت: نگاه شورای ششم به مقوله توسعه نگاهی پژوهشی و تحقیقاتی است و همه اعضا بر این باورند که کار بی برنامه و عاری از پژوهش سرانجام مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین امیدواریم برگزاری چنین جلساتی نقطه عطفی در راستای توسعه شهری و جلب رضایتمندی همه شهروندان به وجود آورد.