رییس اتاق اصناف گیلان گفت: ساخت مغازه ها به جای پارکینگ در ساختمان های جدید گیلان رو به افزایش است و آمار واحد های صنفی بیش از نیاز جمعیت است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،محمد شکریه با بیان اینکه نبود شغل کافی در بخش های مختلف موجب می شود که هر فرد جویای کار به فکر باز کردن یک فروشگاه برای کسب درآمد و  تامین معیشت خود و خانواده باشد، گفت: در حال حاضر تعداد واحدهای صنفی متناسب با جمعیت نیست و بیش از نیاز شهر مغازه و فروشگاه فعالیت دارند.

وی افزود: افزایش ورود جمعیت به اصناف نه فقط با بازکردن مغازه بلکه در فضای مجازی هم رو به افزایش است و این امر درآمد واحدهای صنفی را کاهش می دهد.

شکریه ادامه داد: کرونا و کاهش قدرت خرید مردم از دیگر عواملی هستند که بازاریان استان را متضرر کرده است و با این وجود صاحبان واحدهای صنفی همواره تلاش می کنند که کارگرانشان را اخراج نکنند و ضروری است دولت در این زمینه به کمک اصناف بیاید.

اصناف از جذب کارگر جدید امتناع می ورزند

رییس اتاق اصناف گیلان گفت: هزینه پرداخت بیمه برای کارگران افزایش یافته است و ادامه این روند موجب می شود که از این پس برخی از اصناف از جذب نیروی کارگر منصرف شوند و اشتغالزایی در این خصوص کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اختصاص سوبسید از سوی دولت برای پرداخت بیمه کارگران اصناف موجب خواهد شد که دولت متحمل ضررهایی چون پرداخت هزینه های بیمه بیکاری به کارگران اخراج شده اصناف نشود.

نایب رییس اتاق اصناف کشور، خاطرنشان کرد: در کشور به طور میانگین به ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی وجود دارد و این آمار بسیار بالایی نسبت به جمعیت است.

آمار واحد های صنفی بیش از نیاز جمعیت است  

وی تصریح کرد: همه این عوامل دست به دست هم می دهد و اینگونه می شود که هزینه و درآمد اصناف با هم جور در نمی آید.

شکریه اضافه کرد: حتی بازنشستگان و برخی از افراد شاغل در ادارات نیز در ساعات غیر اداری در فروشگاه های خود مشغول به کار هستند و متاسفانه منع قانونی در این خصوص وجود ندارد.

وی یادآور شد: درآمد کم در نهایت موجب می شود که تخلفات برای جبران هزینه های صاحبان واحدهای صنفی بیشتر شود و هم اکنون شاهد کم فروشی و عدم نصب اتیکت و…. در برخی از واحدهای صنفی  هستیم تا بتوانند روی پا بایستند و مجبور به تعطیل کردن واحد خود نشوند.

سازندگان ساختمان ها برای سود بیشتر مغازه سازی را جایگزین پارکینگ سازی کرده اند

رییس اتاق اصناف با اشاره به ساخت بی دویه مغازه ها در ساختمان سازی های جدید گفت: چه دلیلی دارد سازندگان به جای پارکینگ چندین مغازه در ساختمان هایشان بسازند این در حالیست که شهر رشت از ترافیک رنج می برد و مردم با وجود پارکینگ های مزاحم در ساختمانها مشکلات زیادی دارند.

وی بیان کرد: چون قیمت مغازه بیشتر از پارکینگ است نباید مغازه سازی جای پارکینک سازی را بگیرد و مسئولین مربوطه در این خصوص به کمک شهر و مردم بیایند.

شکریه گفت: ساخت مغازه در پای ساختمان ها نه تنها مشکلات تردد و ترافیک برای شهر دارد بلکه برای قیمت ها در بازار نیز وضعیت کاذب پیش می آورد و افزایش مغازه ها منجر به افزایش قیمت های کالا خواهد شد.