مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی در پارلمان اروپا با دفاع از توافق هسته ای با ایران، تعامل با ایران را به نفع کل منطقه خاورمیانه دانست و گفت: اطمینان دارم آمریکا نیز به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود و این پیام را از وزیر خارجه آمریکا دریافت کردیم.

به گزارش ندای گیلان،موگرینی سه شنبه شب در پارلمان اروپا با اشاره به وضعیت ناآرامی ها در خاورمیانه و بیان اینکه ما شاهد یک جهان واقعا خطرناک در پیرامون خود هستیم، گفت: در این شرایط، حفظ و اجرای توافق هسته ای با ایران یک ضرورت مطلق است. خیلی ساده است؛ ما نمی توانیم از عهده تنش های بیشتر در خاورمیانه و یک بحران دیگر اشاعه هسته ای برآییم. ما نمی توانیم اعتبار یک توافق چندجانبه مورد تأیید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را مخدوش کنیم و توافقی را که وعده های خود را عملی کرده است از میان ببریم.

موگرینی افزود: توافق با ایران، ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور را تضمین می کند و این برای امنیت جمعی ما در اتحادیه اروپا، در منطقه و فراتر از آن، حیاتی است و اهمیت این مسأله در زمانی که با بحران هسته ای کره شمالی رو به رو هستیم، بیشتر هم می شود.

وی ادامه داد: با توافق هسته ای ایران ما قوی ترین سامانه نظارتی را ایجاد کرده ایم و آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار گزارش داده که ایران تعهدات هسته ای خود را اجرا می کند. رسیدن به این نتایج، مستلزم دوازده سال مذاکرات دشوار به رهبری اتحادیه اروپا بود. مذاکره مجدد درباره این توافق یا بخشی از آن راهکار نیست؛ هیچ کسی با حسن نیت نمی تواند اعتقاد داشته باشد که این (مذاکره مجدد) راه معتبری است.

 

موگرینی گفت: توافق با ایران از تنش افزایی هسته ای در خاورمیانه جلوگیری کرد و نشان داد، دیپلماسی بهترین راه غلبه بر مشکلاتی است که برخی اوقات ممکن است حل ناشدنی به نظر برسند و به همین علت اعتقاد داریم که تعامل دیپلماتیک اما انتقادی با ایران به نفع کل خاورمیانه است و از تنش افزایی منطقه ای که موجب بی ثباتی کل جهان می شود، جلوگیری خواهد کرد.

موگرینی تصریح کرد: در پی اعلام تصمیم رئیس جمهوری ترامپ درباره راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ما اروپایی ها موضع خود را بسیار روشن بیان کردیم. حفظ این توافق منفعت امنیتی مشترک ماست و بهترین راه برای آمریکا برای پرداختن به نگرانی های امنیتی آنها که نگرانی ما نیز هستند، همکاری نزدیک با ما اروپایی هاست.

وی ادامه داد: اطمینان دارم که آمریکا نیز به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود. این مسأله را هفته گذشته با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل مورد بحث قرار دادیم و این پیام را از او گرفتیم.