تلسکوپ فضایی هابل زمانی که سیاره گازی زحل در محدوده نزدیکترین فاصله در مدار خود نسبت به زمین قرار داشت، تصویر جدید و خیره‌کننده‌ای از این سیاره حلقه بر گردن منتشر کرد.

به گزارش ندای گیلان و به نقل از  پایگاه اینترنتی نیواطلس، تصاویر گرفته شده توسط رصدخانه‌های قدرتمند که در مدار زمین در حال گردش هستند مانند این تصویر که به تازگی منتشر شده است، مفصل‌ترین دیدگاه‌ها را از زحل به دنبال پایان کار ماموریت کاسینی در سال ۲۰۱۷ ارائه می‌دهند.

این تصویر دومین تصویر سیاره ای بود که امسال در بخشی از پروژه OPAL برای بررسی اتمسفر سیاره‌هایی از منظومه شمسی که در فاصله دوری از خورشید قرار دارند، منتشر می‌شود. این تصویر در روز بیستم ژوئن (۳۰ خرداد) و در حالی گرفته شد که این سیاره در فاصله ۱.۳۶ میلیارد کیلومتری از کنار زمین گذشت. یک هفته بعد این رصدخانه تصویر مشابه‌ای از مشتری گرفت که در ماه اوت برای عموم مردم منتشر شد.

تلسکوپ فضایی هابل در تازه‌ترین تلاش خود، سیاره زحل و حلقه‌های درخشان آن را که به سمت زمین قرار گرفته بودند، نشان می‌دهد. یکی از جلوه‌های خاص این عکس گرداب ۶ ضلعی قطبی زحل است که در قطب شمال آن به وضوح قابل مشاهده است. این وضعیت حاصل یک جریان وزش باد قدرتمند با سرعت بالا است. در عکس جدید، دیگر اثری از یک لکه بزرگ در سطح زحل که نشانه وقوع یک توفان بزرگ در سطح این سیاره بود، دیده نمی شود.

کاسینی مدت ۱۳ سال را در مدار زحل سپری کرد و پرده از اسرار این سیاره، حلقه‌های نمادین آن و ۶۲ قمر شناخته شده آن برداشت. در روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به این فضاپیما دستور داده شد تا با شیرجه رفتن در سطح ابری این سیاره گازی به ماموریت خود پایان دهد و به این ترتیب از آلودگی بالقوه سیستم زحل با میکروب های زمینی پیشگیری شد.