یک کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان اینکه در 10 سال گذشته 100 شبکه ماهواره‌ای از سوی عربستان تشکیل یا کمک مالی شده‌اند، تصریح کرد: وظیفه این شبکه‌های فعالیت علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

ندای گیلان:یک کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان اینکه در 10 سال گذشته 100 شبکه ماهواره‌ای از سوی عربستان تشکیل یا کمک مالی شده‌اند، تصریح کرد: وظیفه این شبکه‌های فعالیت علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

حسن هانی‌زاده با اشاره به انتظار نیم میلیون سند از اسناد محرمانه عربستان سعودی توسط ویکی لیکس که اکثریت آنها در رابطه با سیاست خصمانه این کشور علیه ایران بوده، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، عربستان به عنوان کشوری که از نظر ایدئولوژیک در تعارض با انقلاب اسلامی بود٬ نقش تخریبی در منطقه و به خصوص علیه جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد.

وی با اشاره به تشکیل شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در 1981 میلادی توسط عربستان٬ اظهار داشت: از آن زمان به بعد شورای همکاری کشورهای خلیج فارس تابعی از سیاست عربستان شده‌اند٬ که ما مشاهده کرده‌ایم در 8 سال دفاع مقدس عربستان و شورای همکاری خلیج فارس 120 میلیارد دلار به عراق کمک کرد و از این طریق موجب ادامه یافتن جنگ و بقای صدام شده‌اند و در مجموع در 35 سال گذشته عربستان از تمامی ابزار علیه ایران استفاده کرده است.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای با بیان اینکه در 10 سال گذشته 100 شبکه ماهواره‌ای از سوی عربستان تشکیل یا کمک مالی شده‌اند، تصریح کرد: وظیفه این شبکه‌های ماهواره‌ای فعالیت علیه برنامه هسته‌ای ایران و همچنین ایفای نقش منفی علیه تشیع است.

هانی‌زاده با یادآوری تشکیل گروه‌های تروریستی تکفیری از سوی کشورهای مرتجع منطقه خاطرنشان کرد: هدف تشکیل این گروه‌ها نیز ضربه زدن به جبهه مقاومت و کاهش جایگاه و قدرت ایران در منطقه است و پس از پیروزی آقای روحانی مشاهده کردیم که یک جبهه عبری-عربی علیه مذاکرات تشکیل شد و شاهد اعتقادات تنگاتنگی میان عربستان و اسراییل بوده‌ایم.

وی ادامه داد: پس از ناکامی عربستان و رژیم صهیونیستی٬ در تخریب روند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 مشاهده کردیم٬ سعودی روزانه یک میلیون بشکه به تولید نفت خود اضافه کرد تا از این طریق موجب کاهش قیمت نفت شده و به اقتصاد ایران ضربه بزند.

این تحلیلگر مسایل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که به چه میزان اقدامات خصمانه عربستان تحت تاثیر تحریکات رژیم صهیونیستی است٬ ابراز داشت: عربستان جایگاه بالایی در عرصه بین‌المللی ندارد و فقط به خاطر درآمدهای بالای نفتی پول دارد٬ بنابراین برای پیشبرد منافع خود از لابی‌های اسراییلی استفاده می‌کند.

هانی‌زاده با یادآوری روابط تنگاتنگ میان مقام‌های ریاض و تل‌آویو یادآور شد: اخیرا دیدیم که رسانه‌های غربی خبر دیدار مقام‌های عربستان و اسراییل را دادند. در حملات اسراییل به لبنان و غزه نیز می‌دیدیم که عربستان و سایر کشورهای موتلف نه تنها به این حملات اعتراضی نمی‌کردند٬ بلکه شاهد همراهی با عربستان بودند و کمک‌های بسیار بالایی نیز به رژیم اسراییل می‌کردند.

وی درباره نقش آمریکا در ایجاد نزدیکی میان عربستان و رژیم صهیونیستی ابراز داشت: آمریکا همواره در سیاست‌های خارجی خود٬ مسئله امنیت پایدار اسراییل مد نظر قرار داده و تلاش کرده مذاکرات سازش میان اعراب و فلسطینیان را پیش ببرد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به انتقادهای باراک اوباما نسبت به نوع حکومت‌های کشورهای مرتجع منطقه بیان کرد: انتقادهای آمریکا و نوع سیاستی که این کشور در پرونده هسته‌ای داشته٬ موجب شده یک سرخوردگی نسبت به روابط سعودی‌ و آمریکا ایجاد شود و بنابراین سعودی‌ها به دنبال جایگزینی برای آمریکا هستند و برای همین به اسراییل نزدیک‌تر شده‌اند.

هانی‌زاده با یادآور اینکه اسراییل با تحریک عربستان برای انجام اقدامات خصمانه علیه ایران به دنبال پیشبرد استراتژی مهار دوگانه است، عنوان کرد: در این سیاست نه تنها قدرت و جایگاه منطقه‌ای ایران کاسته می‌شود٬ بلکه توان سعودی‌ها نیز مصروف مقابله با مسایل غیرواقعی نظیر هلال شیعی و ایران می‌شود و در نتیجه آنها از خطر اصلی‌شان که اسراییل است غافل می‌شوند.

ایلنا