در شصت و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت تشکیل کمیته حمایت از بیماریهای خاص با نظارت کمیسیون بهداشت شورا مصوب شد.

به گزارش ندای گیلان، رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت با اشاره به حضور سَمن های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت در این جلسه اظهار کرد: تلاش های صادقانه سَمن های فعال در حوزه سلامت قابل تقدیر است.

فاطمه شیرزاد با اشاره به درگیری اخیر در پیاده راه فرهنگی رشت افزود: از سعه صدر همکار شهرداری رشت در این اتفاق سپاسگزار بوده و در این راستا و به منظور حمایت از نیروهای شهرداری رشت در صحن امروز جلسه کمیسیون بهداشت از وی تجلیل می کنیم.
وی با بیان اینکه اتفاق پیش آمده موجب ناراحتی همگان شد افزود : باید در تمامی جوانب اخلاق را مورد نظر قرار داده تا در کنار حفظ احترام متقابل از بروز مشکلات و ناهنجاریها جلوگیری شود.
شیرزاد به دهم آذر مصادف با روز مجلس اشاره کرد و گفت: امیدواریم صدای سمن های مردم نهاد حاضر در این جلسه بهتر از گذشته توسط مجلس نشینان شنیده شده و با افزایش اعتبارات درمانی برای بیماران خاص گام موثری در رفع مشکلات آنان بردارند.
وی با انتقاد از فقدان اعتبار مشخص برای درمان بیماران خاص در استان گیلان بیان کرد: نداشتن اعتبار درمانی مشخص به منظور حمایت از بیماران خاص در استان گیلان موضوع مهمی است که نیازمند ورود و حمایت نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی است.
شیرزاد با اشاره به مراسم کلنگ زنی طرح فاضلاب محله معلولین رشت صبح امروز تصریح کرد: پس از دهه ها انتظار بالاخره شاهد مراسم کلنگ زنی طرح فاضلاب در محله معلولین رشت بوده ایم و استاندار گیلان اخیرا پس از اطلاع از اینکه منطقه معلولین فاقد فاضلاب شهری است ابراز تاسف کرده بود و این مساله که استاندار گیلان از فقدان آب و فاضلاب مناسب در محلات شهرنشین مرکز استان بی اطلاع بوده تاسف برانگیز است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با تاکید بر اینکه اجرای طرح های آب و فاضلاب در تمامی محلات رشت باید محقق شود گفت: امیدواریم در چنین اقداماتی تنها به کلنگ زنی بسنده نکنند و به زودی شاهد رفع مشکلات این چنینی در تمامی نقاط رشت باشیم.
شیرزاد به اعتبارات مالی پیرامون فعالیت سمن های مردم نهاد در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: متاسفانه استان گیلان فاقد مرکز جامع
بیماران خاص بوده و قصد داریم با بهره مندی از تمامی ظرفیت های تشکل هایی که در قالب موسسات سلامت محور در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا حضور پیدا کرده اند نسبت به تشکیل کمیته حمایت از بیماریهای خاص در رشت تحت نظارت کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا اقدام کنیم.
وی با انتقاد از فقدان مرکز جامع بیماران خاص در گیلان بیان کرد: در بسیاری از استان های کشور در این باره گام های موثری با جذب اعتبارات دولتی انجام شده اما این مهم در گیلان مورد توجه نیست.
شیرزاد با تاکید بر ایجاد بسترهای لازم به منظور حرفه آموزی توسط اعضای موسسات مردم نهاد حوزه سلامت با هدف اشتغال و حضور در جامعه افزود: بی توجهی به این افراد می تواند مشکلات دیگری برای آنان ایجاد کرده و در نهایت تبعاتی برای جامعه به همراه داشته باشد و از این رو باید با همفکری و تعامل بیشتر در این حوزه برنامه ریزی های لازم را انجام داد.
شیرزاد به احداث درمانگاه هموفیلی در رشت اشاره کرد و گفت: تنها ۱۰ درصد از این پروژه باقی مانده و امیدواریم با اختصاص اعتبار مورد نیاز در دهه فجر سال جاری شاهد بهره برداری از این درمانگاه برای بهره مندی بیماران این حوزه باشیم.
وی با قدردانی از تلاش های جهان طلب مدیر عامل انجمن هموفیلی گیلان افزود: به واسطه فقدان درمانگاه مخصوص بیماران هموفیلی در رشت بسیاری از بیماران مبتلا برای درمان به تهران عزیمت کرده که در طی این سفرها مشکلات فراوانی نیز با توجه به شرایط جسمی و مالی برای آنان ایجاد می شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اینکه جمع حاضر در کمیسیون بهداشت شورا نمایندگان اقشار مختلف جامعه هستند اظهار کرد: انتظار داریم چنین نشست هایی منجر به رفع بیشتر مشکلات پیرامون این انجمن ها بشود.
شیرزاد به حضور رئیس سازمان حمل و بار و مسافر شهرداری رشت در این جلسه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برخی از بیماران خاص به واسطه تحمیل هزینه های درمانی به لحاظ معیشت با مشکلات فراوانی مواجه هستند قصد داریم در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا خدماتی در حوزه حمل و نقل خدماتی رایگان به بیماران خاص در قالب طرح منزلت ارائه شده و این افراد بتوانند بر اساس کارت های صادر شده از خدمات رایگان حمل و نقل عمومی برخوردار شوند.
وی افزود: یقینا با انجام چنین اقداماتی می توانیم در بحث حمایتی از بیماران خاص گام های موثری برداشته و تا حدودی از اندوه و مشکلات آنان بکاهیم.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تلاشمان را به منظور برقراری ارتباط ما بین انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به کار می گیریم اظهار کرد: آمادگی لازم به منظور اجرای این مهم را داریم.
محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه مشکلات این چنینی با پیگیری برطرف می شود افزود: حمایت از بیماران خاص باید مورد توجه همه مسوولان باشد.
وی به مناسب سازی اتوبوسهای شهری به منظور استفاده معلولان جامعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیست دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده و افراد دچار معلولیت می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با ابراز خرسندی از حضور در جمع سمن های مردم نهاد حوزه سلامت اظهار کرد: تحمل چنین مشکلاتی بسیار سخت و طاقت فرسا است.
فرهام زاهد به بودجه اختصاص یافته به انجمن های فعال حوزه سلامت سطح رشت اشاره کرد و گفت: تمامی افراد با هر مسوولیت و جایگاهی باید بدانند که به واسطه رای اعتماد مردم در این موقعیت قرار گرفته و باید قدردان و پاسخگوی اعتماد آنان باشند.
وی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت پیاده راه فرهنگی رشت تصریح کرد: می توانیم از ظرفیت پیاده راه فرهنگی رشت به منظور معرفی بیشتر و اطلاع رسانی حوزه های فعالیتی انجمن های فعال حوزه سلامت و غیره استفاده کنیم .
زاهد با بیان اینکه ماهیانه حدود شانزده میلیارد تومان بابت حقوق و مزایا به پرسنل شهرداری پرداخت می شود افزود:
برگزاری چنین نشست هایی موجب هم افزایی بیشتر به منظور رفع مشکلات می شود.
زاهد با ابراز نگرانی از شرایط مالی حاکم بر شهرداری رشت بیان کرد: میزان صدور پروانه های ساختمانی در سال ۹۷ در رشت بسیار کاهش داشته و در شرایط فعلی آمار صدور پروانه ساخت و ساز در کل رشت از ابتدای سال جاری تا کنون هنوز به تعداد صدور پروانه ساخت و ساز شهرداری منطقه یک در سال گذشته نرسیده است.
وی با بیان اینکه قرار بود با دریافت وام بخشی از بودجه شهرداری رشت محقق شود افزود: این در حالی است که شهرداری رشت تا کنون موفق به اخذ وام نشده است.
زاهد با تاکید بر تداوم نشست های این چنینی گفت: تاخیر در راه اندازی و بهره برداری از درمانگاه هموفیلی نیز به علت مشکلات مالی است.
مدیر عامل کانون ناشنوایان گیلان نیز در این جلسه با قدردانی از حمایت های همیشگی رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت و با گرامی داشت روز جهانی معلولین اظهار کرد: امیدوارم شاهد افزایش توجه مسوولین به معلولین جامعه باشیم.
رضا مهرگان با بیان اینکه در قشر معلولین و ناشنوایان افراد توانمندی وجود دارند افزود: بحث مناسب سازی اماکن و معابر عمومی باید مورد توجه قرار بگیرد و امیدواریم در شهرداری رشت ستادی با همین منظور به زودی مستقر شود.
وی با ابراز گلایه از اینکه ناشنوایان برای استفاده از سالن های ورزشی شهرداری رشت هزینه پرداخت می کنند بیان کرد : سمن های مردم نهاد فعال در این حوزه فاقد منابع درآمدی بوده و تقاضا داریم نسبت به معافیت معلولین از پرداخت هزینه بابت استفاده از اماکن ورزشی تحت نظارت شهرداری رشت اقدام شود‌ .
مهرگان با انتقاد از اینکه در بسیاری از سازمان ها کارشناس زبان اشاره وجود ندارد افزود: این مهم موجب بروز مشکلات متعددی برای افراد ناشنوا در زمان مراجعه به سازمانها شده است.
مدیر عامل انجمن سندروم دان گیلان در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورای شهر نیز با اشاره به اینکه برای افراد مبتلا به سندروم دان در حوزه های ورزشی، اجتماعی و غیره برنامه ریزی کرده ایم اظهار کرد: با بهره مندی از همراهی شورا و شهرداری رشت کودک مبتلا به سندروم دان می تواند از تمامی مواهب پیرامون بهره مند شود‌.
پیله ور جاوید به ظرفیت پیاده راه فرهنگی رشت اشاره کرد و گفت: پیاده راه رشت یک ظرفیت مناسب برای کودکان سندروم دان بوده و با معصومیت و مظلومیتی که در این کودکان وجود دارد یقینا نگاه های حمایتی فراوانی را به خود جلب می کنند.
وی با بیان اینکه در کشور ترکیه به مناسبت روز سندروم دان تمامی کودکان مبتلا به این بیماری با نخست وزیر در یک ضیافت ناهار ملاقات میکنند تصریح کرد: این پیشنهاد را برای اجرایی شدن به دفتر ریاست جمهور ایران ارسال کردیم که در بروکراسی ها و نامه نگاریها مغفول ماند و در این راستا پیشنهاد می کنم شورا و شهرداری رشت در روز جهانی سندروم دان پذیرای این کودکان باشند.
رئیس هیئت مدیره موسسه حامیان اُتیسم نیز دراین جلسه با اشاره به اینکه سونامی اُتیسم در جامعه در حال وقوع است اظهار کرد: از هر شصت نوزاد تازه متولد شده یک نفر مبتلا به اُتیسم است. داوود قیصرنژاد با بیان اینکه متاسفانه تا کنون راه درمانی برای مبتلایان به این بیماری پیدا نشده است افزود: سال گذشته تلاش های فراوانی به منظور تحت پوشش قرار گرفتن مبتلایان به این بیماری انجام شد اما تا کنون اعتباری برای این حوزه مشخص نشده است.
وی با تاکید بر اینکه فضای سبز ویژه ای برای کودکان اُتیسم در شهر ایجاد شود گفت:کودکان اُتیسم در منازل زندانی بوده و استان اصفهان و تبریز به طور ویژه یک پارک برای آنان ایجاد شده است.
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورای رشت با تقدیر از برگزاری چنین نشستی توسط کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت اظهار کرد: سمن ها باید یکدیگر را بشناسند و نسبت به ظرفیتهای یکدیگر آگاهی داشته باشند.
هوشنگ رضوان پناه با اشاره به شروع فعالیت انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گیلان افزود: این انجمن در سال ۷۲ و به منظور حمایت از بیماران کلیوی گیلان تشکیل شد و شرح وظایف ، تشکیلات و بخش های درآمدی و بودجه در چنین انجمن هایی نقش مهمی دارد.
وی با بیان اینکه عشق و علاقه به خدمت موجب حضور و مشارکت در چنین انجمن هایی می شود گفت: یقینا افراد فعال در چنین مباحثی با خدا معامله کرده و در حال حاضر یکهزار و دویست بیمار دیالیزی در گیلان وجود داشته و تا کنون یکهزار و ۶۰۰ پیوند کلیه در گیلان انجام شده است.
رضوان پناه با تاکید به مقوله اطلاع رسانی پیرامون بیماریهای کلیوی به منظور مقابله با ابتلا و شیوع آن بیان کرد: می توانیم با ارائه آموزش از مقاطع پایه مشکلات این حوزه را تاحدودی برطرف کرده و به جای پرداختن به هزینه های درمان به دنبال پیشگیری باشیم.
وی با گلایه از عدم حمایت دولت و استاندار گیلان از چنین تشکل هایی تصریح کرد: دولت حتی به اندازه خرید یک خودکار نیز با ما در این باره مساعدت نکرده و این در حالی است که گفته می شود میلیاردها تومان اعتبار برای چنین مباحثی در کشور از سوی دولت اختصاص یافته و اخیرا با ارتباطاتی که با مجلس شورای اسلامی برقرار کرده ایم قرار است از سال آینده اعتبار مشخصی برای بیماران خاص در بودجه کشور در نظر گرفته شود.
رضوان پناه با انتقاد از عدم همراهی برخی از مسوولان در گیلان در رابطه با رفع مشکلات بیماران خاص افزود: متاسفانه همکاری مناسبی در این حوزه وجود نداشته و گاهی برای گرفتن یک وقت ملاقات ماه های طولانی امروز و فردا می کنند و استاندار گیلان نیز در ماه رمضان جلسه ای با تمامی موسسات برگزار کرد که نتیجه و خروجی به همراه نداشته و شخص استاندار با تاخیر یک ساعت و نیم در جلسه آن روز حضور پیدا کرد.
مدیر کانون هموفیلی گیلان در این جلسه با تقدیر از اقدام کمیسیون بهداشت شورای شهر به واسطه برگزاری نشست با حضور تشکل های مردم نهاد در حوزه سلامت اظهار کرد: رئیس کمیسیون بهداشت شورا یاور همیشگی بیماران هموفیلی بوده و با پیگیری های انجام شده پروژه درمانگاه هموفیلی گیلان در رشت در مراحل نهایی قرار داشته و امیدوارم در دهه فجر سال جاری شاهد بهره برداری از آن باشیم..
سکینه جهان طلب به کاهش سهمیه داروی بیماران هموفیلی در گیلان اشاره کردو گفت: حدود دو سال پیش پانزده میلیون تومان به حساب بیماران هموفیلی واریز شد اما پس از آن اعتبار دیگری به منظور حمایت از این بیماران در نظر گرفته نشد.
رئیس هیئت مدیره انجمن داوطلبان اهدای خون گیلان نیز با اشاره به اینکه گیلان جزو پنج استان وارد کننده خون است اظهار کرد: ده درصد از بیماران تالاسمی در استان گیلان حضور دارند و این تنها یک بخش از نیاز استان به خون و فرآورده های آن است.
علی پورآرمند به نصب سامانه مربوط به اهدای خون اشاره کرد و گفت: این سامانه نیازمند مجوز ترافیکی بوده و با توجه به اینکه در فصل سرما به سر می بریم یقینا نیاز به خون و فرآورده های خونی در گیلان افزایش پیدا می کند.
وی با تاکید به تسهیل امور به منظور اهدای خون توسط داوطلبان بیان کرد: پیشنهاد می کنم با بهره مندی از ظرفیت سرای محلات در خیابان های تختی و گلسار رشت نسبت به مشارکت بیشتر شهروندان در این امر خداپسندانه اقدام کنیم.
رئیس سازمان حمل و بار و مسافر شهرداری رشت نیز در جلسه کمیسیون بهداشت شورای رشت اظهار کرد: با توجه به حمایت اعضای کمیسیون هر چه سریعتر نسبت به ارائه بسته حمایتی در حوزه حمل و نقل برای بیماران خاص اقدام می کنیم.
پیمان پارسا با استقبال از طرح حمایتی کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت از بیماران خاص گفت: این طرح در قالب طرح منزلت بیماران خاص طی دو روز آینده آماده و به شهرداری رشت ارسال می شود.
در انتهای این جلسه با موافقت اعضای تشکل های مردم نهاد حوزه سلامت هوشنگ رضوان پناه به عنوان دبیر کمیته حمایت از بیماریهای خاص در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا انتخاب شد.