مدیر توسعه صادرات و امور گمرکی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص لغو ثبت سفارش و جایگزینی ثبت آماری در این مناطق گفت: ترانزیت خارجی کالا از مبادی ورودی کشور و یا سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مقصد این مناطق بدون نیاز به ثبت سفارش و صرفاً بر اساس ثبت آماری کالا و اعلام توسط دبیرخانه شورایعالی انجام خواهد شد و بصورت بر خط در اختیار گمرک ایران قرار می گیرد.

به گزارش ندای گیلان از بندرانزلی،شهرام موسوی در گفتگویی افزود: شیوه نامه ثبت آماری در ۱۹ بند به سازمان های مناطق و دستگاه های ذیربط ابلاغ شده که مفاد آن شامل؛

– ابلاغ سیاست ها، تخصیص و تقسیم سهمیه‌ها از قبیل سهمیه‌های ارزی، کالای مسافری و فهرست اقلام مجاز پس از همفکری با مناطق از سوی دبیرخانه به مناطق اعلام می‌گردد.

– بررسی صلاحیت متقاضی توسط سازمان منطقه و اخذ مجوز فعالیت از سازمان مسئول منطقه از الزامات ثبت آماری است.

– مقررات و بخشنامه های بانک مرکزی، ملاک تعیین سقف تخصیص ارز در ثبت آماری برای متقاضیان دریافت ارز از محل تامین ارز توسط بانک (سامانه نیما) در هر درخواست است.

– نوع و میزان ثبت آماری های واحدهای تولیدی باید در چارچوب جواز تاسیس و یا پروانه بهره‌برداری آن‌ها باشد.

– درخواست ‌های ثبت آماری های برای کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی، علاوه بر بررسی توسط مناطق، در دستگاه‌های مجوز دهنده دیگر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

موسوی ادامه داد: به منظور رفع موانع تولید و تسهیل واردات مواد اولیه در اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»؛ طی آخرین تصمیم اخذ شده و بر اساس حکم دیوان عدالت اداری و ابلاغ معاونت حقوقی رئیس جمهور بند ۱ مصوبه ۴۳۵۳ مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ ابطال شد.

وی افزود: طی مصوبه مورخ ۲۱/۰۱/۱۳۹۷، سالیانه کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک ج.ا.ا، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به تعیین سهمیه و فهرست کالای همراه مسافر (به تفکیک مناطق) اقدام می نمایند.

مدیر توسعه صادرات و امور گمرکی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص سهمیه های تعیین شده در این کارگروه تخصصی گفت: سهمیه کل مناطق آزاد جهت واردات کالای همراه مسافر در سال ۹۹ به میزان حداکثر ۴۵۰ میلیون دلار (۱۱۷میلیون دلار سهمیه پوشاک) تعیین شده بود که از آن، میزان ۲۸۰ میلیون دلار (۳۱ میلیون دلار از سهمیه پوشاک) کالای همراه مسافر وارد مناطق آزاد شده است. این سهم در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۰۵ میلیون دلار (۱۱۰میلیون دلار سهمیه پوشاک) تعیین شده است.

تعداد بازدید: