شنل‌های بی‌دکمه و رنگارنگ به جای مانتو، نمادهایی از تهاجم فرهنگی غرب علیه جوانان و ترویج شمایل جدیدی از بدحجابی در جامعه گیلان است.

ندای گیلان:شنل‌های بی‌دکمه و رنگارنگ به جای مانتو، نمادهایی از تهاجم فرهنگی غرب علیه جوانان و ترویج شمایل جدیدی از بدحجابی در جامعه گیلان است.

جوانان به عنوان سرمایه‌های ارزشمند این مرز و بوم همیشه مورد تهاجم فرهنگی دشمن چه از نظر هویتی و شخصیتی و چه از نظر تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی هستند.

هر ساله با فرارسیدن فصل گرما در خیابان‌ها، پارک‌ها و سواحل گیلان شاهد بروز و ترویج مدل‌های عجیب و غریبی از سوی جوانان غفلت‌زده و تحت تاثیر فرهنگ غربی هستیم، می‌دانیم که جوانان با توجه به هویت‌یابی در سن جوانی به‌راحتی از اطرافیان خود الگو می‌پذیرند.

این الگوپذیری از یکدیگر نه تنها بر رفتار و اخلاق آنها تاثیرگذار است، بلکه در نحوه آرایش مو، پوشش لباس و کفش آنها نیز اثر می‌گذارد.

به دلیل برخی غفلت‌ها در ارائه پوشاک اسلامی ارزان از سوی مدیران فرهنگی، در سال‌های گذشته شاهد فراگیر شدن برخی پوشاک نامناسب به‌ویژه برای بانوان در سطح جامعه هستیم.

تبلیغ برای توجه به پوشش اسلامی بانوان ما تا آنجا دارای نقاط ضعف بوده که منجر شده برخی از افراد سودجو با طراحی پوشاک به نام طرح‌های ایرانی به کام خود برسند.

طراحی شنل‌هایی با آستین‌های کوتاه در رنگ‌های شاد و مختلف به جای مانتو و جایگزینی بندینک به جای دکمه از جمله معضلاتی است که اخیراً دامن‌گیر فرهنگ پوشش اسلامی زنان و دختران ما به‌ویژه در گیلان شده است.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لباس مردانه نیز با طراحی شلوارهای تنگ و فاق کوتاه، بلوزهای اندامی نامناسب و … برای پوشش جوان ایرانی به این معضلات بیشتر دامن زده‌اند.

این نوع پوشش که ناهماهنگی آشکاری با فرهنگ و عرف جامعه اسلامی ما دارد، نوع جدیدی از بدحجابی و عریانی جوانان از نظر بسیاری از کارشناسان این امر نامیده شده است، حال با توجه به مواردی در زمینه طراحی نامناسب پوشاک پسران و دختران، این نگرانی با ترویج مدل‌های جدید مو و ریش جوانان نیز افزایش یافته است.

بارها رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان، تاکید ویژه‌ای بر مسئله فرهنگی و شکل‌گیری یک «جناح مومن فرهنگی» داشته‌اند، به طوری که واژ‌ه‌هایی مانند «شبیخون فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی»، «جهاد فرهنگی» و «تعامل فرهنگی» را می‌توان مهم‌ترین کلیدواژ‌ه‌های ایشان در سال‌های اخیر خواند که نشان‌دهنده نگرانی معظم‌له در این زمینه است.

با این وجود، توجه و پیگیری بیانات رهبر انقلاب که بر فرهنگ متمرکز بوده، می‌تواند به عنوان راهبردهایی زمینه‌ساز ایجاد یک تحول عظیم در حوزه فرهنگ باشد، از این‌رو با توجه به نگرانی‌های موجود در این زمینه گزارشی از وضعیت لباس و مدل مو جوانان در گیلان به‌ویژه رشت تهیه شده که در زیر می‌خوانید:

فروش مانتوهای بی‌دکمه ارزان در رشت

میترا احمدی یک شهروند ساکن خیابان شهید مطهری در رشت اظهار کرد: مدتی است که فروش مانتوهای بی‌دکمه نخی در رنگ‌های بسیار متنوع با قیمت‌های ارزان در بازار و اغلب توسط دست‌فروشان عرضه می‌شود که فروش این مانتوها به ویژه با آغاز فصل گرما طرفداران بسیاری دارد.

احمدی تصریح کرد: این مانتوها که اغلب بسیار بی‌دقت و از سطحی‌ترین پارچه‌ها دوخته می‌شوند، دارای کیفیت و زیبایی چندانی نیستند و بیشتر خانم‌ها به خاطر تنوع رنگ و قیمت ارزان از خرید آنها استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه گرایش به مد به معنای میل به تنوع در پوشاک از نظر طراحی و کیفیت در چند سال اخیر افزایش یافته است، ادامه داد: این امر به خاطر تغییر سلیقه افراد جامعه در سایه اینترنت، ماهواره و شبکه‌های ارتباطی مختلف است.

این شهروند گیلانی موفق عمل نکردن گروهی از مسئولان دولتی در چند سال گذشته برای ساماندهی مد و لباس را از دیگر دلایل استقبال از این سبک پوشاک خواند.

احمدی افزود: نداشتن تخصص برخی از مسئولان در زمینه ساماندهی پوشاک زنانه موجب شده بسیاری از طراحان زیرزمینی با برگزاری شوهای زیرزمینی به این مسئله دامن بزنند.

وی با اشاره به اینکه موفق نبودن طراحان پوشاک اسلامی موجب می‌شود تا واردات پوشاک خارجی بیشتر شود، اظهار کرد: با ادامه این روند واحدهای تولیدی مجاز در کشور با شکست مواجه می‌شوند.

این شهروند به پرو اینگونه لباس‌های راحت در خیابان‌های رشت به‌ویژه خیابان مطهری این شهر اشاره کرد و گفت: این نوع پوشاک توسط دست‌فروشان با فرهنگ جامعه مغایرت دارد.

رواج شمایل جدید از بدحجابی در جامعه

رضا سعیدی یکی دیگر از شهروندان رشتی که به همراه همسر خود به دنبال خرید یک مانتوی مناسب در بازار این شهر بود گفت: مانتوی مناسب و زیبا و ارزان برای بانوان کم شده و شنل‌ها جای مانتوها را گرفته است گویا دوران مانتوها به پایان رسیده است.

وی افزود: برخی از طراحان سودجو بدون توجه به فرهنگ جامعه هر روز با طرح‌های جدید خود شکل و شمایل جدیدتری از بدحجابی را در جامعه رواج می‌دهند.

سعیدی با انتقاد از حذف دکمه مانتوها توسط طراحان لباس، تصریح کرد: با کمی دقت در مانتو فروشی‌ها متوجه می‌شویم که به تدریج باید با چیزی به نام «دکمه» در مانتوها خداحافظی کرد.

وی با بیان اینکه مانتو دیگر معنای خود را از دست داده است، تصریح کرد: مانتوها بیشتر شبیه شنلی شده که تنها روی شانه‌ها آویزان می‌شود و چیزی به نام «مانتو» دیده نمی‌شود.

این شهروند اظهار کرد: در سایه عدم نظارت درست و صحیح بر پوشش بانوان ایرانی برخی از طراحان غرب‌زده انواع پوشش‌ها مانند مانتو، شلوار، ساپورت و … را برای بانوان ایرانی تهیه و تولید می‌کنند که هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی‌ـ‌اسلامی ندارد و در واقع ترویج برهنگی نوین است.

غفلت در عرضه مانتوهای زیبا و ارزان
یک طراح لباس در گیلان نیز اظهار کرد: اعتقاد بنده این است یکی از دلایل اصلی بدلباسی و بدحجابی، عرضه نشدن مانتوهای وزین، زیبا و ارزان بوده که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مسئله پوشش در جامعه به دغدغه‌ای برای مردم و مسئولان تبدیل شده است افزود: امروز بسیاری از خانم‌ها برای تهیه لباس و مانتوی مناسب مشکل دارند و وقتی به بازار مراجعه می‌کنند با مانتوهای تنگ، کوتاه، بدون دکمه و … مواجه می‌شوند.

این طراح لباس افزود: یک طراح لباس به‌ویژه طراح لباس بانوان باید برای طراحی لباس بین یک عده هنجارشکن و بانوان عفیف کشور تفاوت قایل شود.

به گفته وی، اگر به نحوه پوشش اسلامی بانوان دقت نشود و بی‌توجهی صورت گیرد، چهره پاک جامعه اسلامی خسارت می‌بیند.

طراح لباس گیلانی تصریح کرد: طراحان لباس باید با هماهنگی و به‌دور از رقابت‌های ناسالم، البته با حمایت دولت نهضتی برای تولید مانتوهای مناسب، زیبا و حتی ارزان تشکیل دهند که در صورت فراگیر شدن حتماً اقتصادی و سودآور است.

حضور پسران با ریش‌های بلند و نامرتب در شهر

اکرم معتمدی شهروندی که برای اصلاح موی پسر خود در کنار یکی از پیرایشگاه‌های مردانه در شهر رشت به انتظار ایستاده بود اظهار کرد: رواج برخی از مدل مو و ریش در جامعه با عرف اسلامی ما مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه برای اصلاح موی پسر 14 ساله‌اش مجبور است او را تا پیرایشگاه همراهی کند، گفت: جوانان بر اثر تقلید از یکدیگر، بازیگران فیلم و سینما و بازیکنان ورزشی هرگونه مو و ریشی برای خود می‌گذارند که اغلب مورد پسند خانواده‌ها نیست.

این شهروند رشتی ادامه داد: هدف از همراهی کردن پسرم تا پیرایشگاه این است که او را برای یک اصلاح موی مناسب و عرف جامعه راهنمایی کنم و از آرایشگر نیز بخواهم در زدن موهای پرطرفدار برای فرزندم اصرار نکند.

مدل موی دیزلی و ریش‌های نامرتب در رشت

یک پیرایشگر مردانه در شهر رشت که خواست نامش فاش نشود نیز اظهار کرد: اغلب جوانان امروزه موهای خود را بلند می‌کنند تا هر مدلی که می‌خواهند اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه آرایشگران رشتی ماهرترین آرایشگران دنیا هستند، ادامه داد: اغلب جوانان خودشان مدل‌های درخواستی دارند و با عکس و تصویری دلخواه در تلفن همراه خود به پیرایشگاه مراجعه می‌کنند.

این پیرایشگر مردانه با اشاره به اینکه امروزه مدل موی دیزلی پرطرفدارترین مدل مو بین جوانان است، گفت: اخیراً برخی از جوانان با ریش‌های بلند و نامرتب به ما مراجعه می‌کنند تا طرح جدیدی از مدل ریش را برای آنها پیرایش کنیم.

وی اضافه کرد: ریش‌هایی که این اواخر بیشتر از همه به نظر می‌آید، مدل ریش بلند و نامرتب است که بر اثر تقلید جوانان از یکدیگر امکان فراگیر شدن این مدل بین جوانان می‌رود، ضمن اینکه جامعه امروز نسبت به اعمال شنیع گروه تروریستی داعش تنفر عمیق دارد و اینگونه مدل قابل تأمل است.

این پیرایشگر به ممنوع بودن پیرایش غربی در پیرایشگاه‌های مردانه برای جوانان اشاره کرد و افزود: مدهای غربی در حوزه پوشش و آرایش جوانان ایرانی را می‌توان شاخه‌ای از تهاجم فرهنگی برشمرد که پیرایشگران نیز باید به آن توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر کس هر رفتاری که دوست دارد را نمی‌تواند در بستر فرهنگ جامعه انجام دهد، تصریح کرد: ترویج ریش داعشی و برخی مدل‌های دیگر غربی خواسته یا ناخواسته از سوی قشر جوان در جامعه ایجاد شبهه می‌کند و اینگونه مسایل جامعه اسلامی را زیر سئؤال می‌برد.

زنان جامعه ما نیازمند نوآوری شکیل ملی در زمینه پوشاک هستند

مشاور معاون امور استان‌ها و اتحادیه‌های اتاق تعاون کشور اظهار کرد: مدت‌هاست که دختران و زنان جامعه ما رسالت نقش‌آفرینی در راستای ایجاد یک مد، یک برند، یک سلیقه، یک نوآوری شکیل ملی و بین‌المللی را از دست داده‌اند و شاهد مدل‌های بی‌قواره و بد ترکیبی هستیم که دختران و بانوان از آن تابعیت می‌کنند که معضلات رفتاری زیادی دارد.

فاطمه قنبری‌سائل‌صدیق افزود: به طور مثال دختری که لباس شکیل، شیک و وزین می‌پوشد، روی نوع راه رفتن، نشستن، برخاستنش و حتی رفتار و گفتارش تأثیر می‌گذارد.

مشاور کارآفرینی فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش در گیلان، خاطرنشان کرد: امروزه پوشیدن لباس‌های شکیل که دارای نظم و آراستگی و زیبایی باشد و یک بانوی ایرانی آن را طراحی و ارائه کند، بسیار اندک است.

وی تصریح کرد: هنرمندان زیادی در استان و یا کشور هستند که در راستای تولید و طراحی لباس‌های سنتی و احیای لباس‌هایی با استفاده از فرهنگ و آیین قوم و قبیله و با در نظر گرفتن و لحاظ کردن فرهنگ تاریخی هر مقطع از زمان، در حال فعالیت هستند و بسیار موفق عمل کردند.

قنبری سائل صدیق، با بیان اینکه بانوان زیادی در بخش تعاون و در قالب شرکت‌های تعاونی پوشاک در حال فعالیت هستند، یادآور شد: با حمایت از این بانوان می‌توان در عرصه فرهنگ‌سازی بحث مد لباس‌های مدرن اسلامی گام‌های بلندی برداشت.

وی به وجود انواع مانتوهای بی‌دکمه در جامعه اشاره کرد و گفت: به عنوان کسی که پوشش بانوان و دختران و شکیل بودن لباس و آراستگی آنها بسیار حائز اهمیت است، باید بگویم وقتی بانوان و دختران جوان ما از این لباس‌ها که اغلب به «مانتو لُنگی» معروف است، استفاده می‌کنند در نحوه راه رفتن، آداب اجتماعی و برخوردهای عمومی آنها تأثیر سوء می‌گذارد.

مشاور کارآفرینی فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش گیلان ادامه داد: نوآوری، خلاقیت، زیبایی و شکیل بودن پوشش در حال فراموشی است.

وی با اشاره به اینکه بانوان گیلانی جزو بهترین طراحان لباس در کشور هستند، افزود: گیلان مردمانی با فرهنگ و اندیشمند دارد و به واسطه مرزی بودنش در راستای ایجاد مد لباس‌های ایرانی بسیار اثرگذار است.

اعلام آمادگی ایجاد یک سالن طراحی مد اسلامی پوشاک بانوان در گیلان

قنبری سائل‌صدیق تصریح کرد: برای ایجاد یک سالن مد با همکاری بانوان هنرمندی که در رشته طراحی و دوخت لباس در قالب شرکت‌های تعاونی و یا خصوصی و بانوانی که با داشتن مدارک و مجوز مربوطه و یا حتی بدون داشتن مدرک در منازل با عنوان مشاغل خانگی به امر دوخت و طراحی لباس‌های شکیل و مدرن اسلامی می‌پردازند و یا آمادگی آموزش و تهیه اینگونه لباس‌ها را دارند، اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بانوان و دختران جوان ما نیاز به الگوهای مناسب دارند، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه طراحان گیلانی بتوانند الگوهای بهتر و جذاب‌تری برای جوانان خلق کنند تا دیگر از الگوهای بدقواره و نازیبا استفاده نکنند.

این مسئول با اشاره به اینکه بانوان مسئول استان از فرهیختگان هستند، گفت: می‌توان در این راستا در گیلان اتاق فکر تشکیل و به این امر مهم نیز فرصتی را اختصاص داد تا این معضل به یک فرصت خوب برای ساماندهی هنرمندان عرصه دوخت و طراحی لباس بانوان و کمک به ایجاد اشتغال پایدار در استان تبدیل شود.

توزیع ژورنال مدل موی ایرانی در پیرایشگاه‌های مردانه رشت

رئیس اتحادیه صنف پیرایشگران مردانه رشت گفت: هرگونه اصلاح موی جوانان به مدل‌های غربی و نامتعارف در پیرایشگاه‌های مردانه ممنوع است.

تقی پورمحمدعلی با تاکید بر اینکه هرگونه امور نامتعارف دیگر مانند خالکوبی و اصلاح ابروی آقایان و … نیز در پیرایشگاه‌های مردانه ممنوع است، افزود: در صورت برخورد با پیرایشگران متخلف، مغازه آنها پلمب می‌شود.

وی با بیان اینکه در پیرایش چیزی به نام مدل وحشی‌گری و نامرتب وجود ندارد، اظهار کرد: از رسانه‌های داخلی می‌خواهیم که با ترویج این نوع مدل‌ها جوانان را گمراه نکنند.

این مسئول به برخی مدل‌های عجیب و غریب جوانان اشاره کرد و گفت: بیشتر جوانان مدل ریش و موهای خود را در خانه شکل می‌دهند، زیرا اکنون هر جوانی در خانه خود اتوی مو و دیگر ابزار پیرایش را دارد.

وی کنترل پیرایشگاه‌های مردانه در رشت را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: در رشت آرایشگر متخلف نداریم مگر اینکه پیرایشگاهی در کوچه پس‌کوچه و یا محله بدون مجوز مشغول فعالیت باشد.

رئیس اتحادیه صنف پیرایشگران مردانه رشت ادامه داد: اکنون این اتحادیه دارای 700 عضو است و حدود 200 پیرایشگر بدون پروانه نیز شناسایی شده و در حال ساماندهی هستند.

وی از توزیع ژورنال مدل موی ایرانی به آرایشگاه‌های مردانه رشت خبر داد و گفت: این ژورنال ایرانی دارای مجوز از ارشاد و اماکن است که در اسفند 93 در تهران رونمایی شده است.

پورمحمدعلی تصریح کرد: اکنون فاصله صنفی برای شغل پیرایش مردانه برداشته شده و هر کس در هر مکانی می‌تواند با اجاره‌نامه مکان مورد نظر پروانه کسب دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه رنگ کردن مو در پیرایشگاه مردانه تخلف نیست، متذکر شد: اپیلاسیون، سیخ کردن مو، آرم انداختن روی سر و … ممنوع است.

این مسئول از راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه صنف پیرایشگران مردانه در رشت تا ماه آینده خبر داد و گفت: تاکنون در رشت هیچ جواز پیرایشی به دلیل تخلف باطل نشده است.

وی به فعالیت بازرسان افتخاری از پیرایشگران مردانه در رشت و بخش خمام و سنگر اشاره کرد و افزود: پیرایشگران مردانه در رشت در راستای عرف جامعه اسلامی فعالیت دارند.

پورمحمدعلی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره مدل موی ایرانی در رشت طی سال گذشته، خاطرنشان کرد: این همایش در گیلان برای نخستین بار و پس از 50 سال از تشکیل اتحادیه برگزار شد که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت.

وی یادآور شد: به منظور ترویج مدل‌های ایرانی برای جوانان امسال دومین جشنواره مدل‌های ایرانی نیز در گیلان برگزار می‌شود که هنوز زمان دقیق برگزاری آن مشخص نیست./فارس