ترشحات تخمک گذاری چند روز است ترشحات گردن رحم به بقای اسپرمها در داخل رحم کمک می کند در یک چرخه قاعدگی طبیعی معمولا بعد از پنج روز خونریزی قاعدگی , سه یا چهار روزمهبل خشک می باشد این خیس بودن به تدریج افزایش یافته تا به […]







ترشحات تخمک گذاری چند روز است ترشحات گردن رحم به بقای اسپرمها در داخل رحم کمک می کند در یک چرخه قاعدگی طبیعی معمولا بعد از پنج روز خونریزی قاعدگی , سه یا چهار روزمهبل خشک می باشد این خیس بودن به تدریج افزایش یافته تا به روزی می رسیم که خیس ترین روز می باشد در این روز ترشحات فراوان , صاف , لیز و لغزنده و خیلی کش می آید معمولا تخمک گذاری از دو روز قبل تا دو روز بعد از پیدا شدن چنین حالتی رخ میدهد


تنوع طول مدت فولیکولی، لوئتال و دورۀ عادت ماهانه در میان خانم ها باعث می شود که امکان استفاده از یک فرمول ریاضی ساده جهت تعیین زمان تخمک گذاری برای همۀ افراد به شکل یکسان وجود نداشته باشد. با این حال، هر زنی می تواند با دانستن علائم تخمک گذاری و تحت نظر گرفتن زمان شروع و طول دورۀ عادت ماهانه، زمان تخمک گذاری خود را به طور تقریبی تشخیص دهد. رشد فولیکول ها و آزاد شدن تخمک در اثر ترشح هورمون های متعدد کنترل می شود. ترشح این هورمون ها می تواند در بدن زن علائمی ایجاد کند که فرد با توجه به آنها می تواند زمان حدودی تخمک گذاری یا پایان آن را تشخیص دهد. برخی از علائم معمول شروع تخمک گذاری در زیر آمده است:




ترشحات واژن: سطح استروژن بالا که نشان دهندۀ نزدیک شدن به زمان آزادسازی تخمک و تخمک گذاری است، منجر به افزایش ترشحات چسبناک سفید رنگی از واژن می شود که شبیه به سفیدۀ تخم مرغ خام است. همچنین بر اثر ترشح این هورمون دهانۀ رحم بالا می رود، نرم و باز می شود. کیت های تخمک گذاری خانگی نیز با اندازه گیری مقدار هورمون های استروژن و هورمون لوتئینه کننده یا LH در ادرار، زمان تخمک گذاری را تشخیص می دهد. زنان می توانند با بررسی ترشحات واژن در محدودۀ زمانی نزدیک به تخمک گذاری متوجه زمان تقریبی تخمک گذاری شوند.




تغییرات دمای پایۀ بدن: بعد از پایان تخمک گذاری، هورمون پروژسترون ترشح شده باعث افزایش دمای پایۀ بدن می شود. اگرچه افزایش دمای پایۀ بدن نشان دهندۀ پایان تخمک گذاری است، اما با ثبت کردن دمای پایۀ بدن در یک یا چند دوره از عادت ماهانه می توانید زمان تخمک گذاری را در دوره های بعدی با دقت بیشتری حدس بزنید.




​​​​​​​اهمیت زمان تخمک گذاری


طول عمر تخمک پس از تخمک گذاری بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت است و بعد از آن تخمک تجزیه می شود و بارور نخواهد شد. لقاح باید در مدت زمان ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری اتفاق بیفتد، به همین دلیل برای افزایش شانس باروری در هر دوره از تخمک گذاری لازم است هنگام تخمک گذاری، اسپرم ها در آن محل حضور داشته باشند تا بتوانند تخمک را بارور کنند. به همین دلیل، دانستن این موضوع که آیا تخمک گذاری انجام شده است و دقیقاً در چه زمانی انجام می شود، به زن و مرد کمک می کند که برای باردار شدن در زمان های درست نزدیکی جنسی داشته باشند. توجه به علائم تخمک گذاری و ثبت دمای پایۀ بدن، ترشحات و زمان شروع عادت ماهانه و طول دورۀ آن به زن کمک می کند که مدت زمان مرحلۀ لوتئال خود را تعیین کند. دانستن طول مرحلۀ لوتئال که دورۀ پس از آزاد شدن تخمک تا شروع عادت ماهانه است، به او کمک می کند که بداند چه موقعی باید منتظر شروع عادت ماهانۀ خود باشد و زمان های باروری خود را که شانس باردار شدن در آن زمان بالاست، به دقت بشناسد. همچنین او می تواند به درستی بداند که چه زمانی باید منتظر پاسخ مثبت تست بارداری باشد.




منبع: مادرشو

[ad_2]

Source link