نتایج مطالعه جدیدی که در مجله The BMJ به چاپ رسیده به شک و تردیدها پیرامون این که آیا لازم است افراد بزرگسال برای جلوگیری از خطر ضعف و شکستگی استخوان‌ها، کلسیم دریافتی خود را افزایش دهند یا خیر، دامن زده است.

به گزارش ندای گیلان: از مدت‌ها پیش، جذب روزانه هزار تا 1200 میلی گرم کلسیم برای بزرگسالان توصیه شده است. اما دو مقاله اخیر از سوی محققان نیوزیلند نشان می‌دهد که شواهد اندکی برای حمایت از این نوع توصیه‌ها وجود دارد.

این محققان درباره افزایش جذب روزانه کلسیم هشدار می‌دهند و می‌گویند کاهش اندک در میزان احتمال شکستگی استخوان به اثرات جانبی ناشی از مصرف این مکمل‌ها نمی‌ارزد. این اثرات طیف وسیعی از عوارض و مشکلات از یبوست تا مسائل و مشکلات قلبی عروقی را شامل می‌شود.

اطلاعات جمع آوری شده توسط این محققان نشان می‌دهد که کلینیک‌ها، سازمان‌های حقوقی و سیاست گذاران بخش سلامت باید در ارائه پیشنهاداتی به افراد به منظور افزایش جذب کلسیم برای جلوگیری از شکستگی استخوان چه از طریق مکمل‌ها یا دریافت روزانه کلسیم در رژیم غذایی، تجدید نظر کنند.

در این مطالعه محققان زنان و مردان بالای 50 سال را مورد بررسی قراردادند تا دریابند جذب کلسیم اضافی تراکم مواد معدنی در استخوان این افراد را چگونه تحت تاثیر قرا می‌دهد.

محققان دریافتند که تراکم مواد معدنی استخوانی در طول بیش از پنج سال به میزان یک تا دو درصد افزایش پیدا می‌کند، اما آنها می‌گویند که این افزایش از نظر کلینیکی به معنی کاهش خطر شکستگی استخوان نیست. زنان بعد از یائسگی به طور میانگین یک درصد از تراکم مواد معدنی استخوانی را در هر سال از دست می‌دهند.

افزایش جذب کلسیم از طریق مکمل‌های غذایی یا رژیم غذایی روزانه باعث افزایش تصاعدی در BMD می‌شود که به نظر نمی‌رسد منجر به کاهش خطر شکستگی استخوان شود.