ندای گیلان: «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در یک سخنرانی در دانشگاه شیکاگو گفت که دولت ترامپ تدوین طرح صلح خاورمیانه [سازش بین اسرائیل و فلسطین] موسوم به معامله قرن را به پایان رسانده است و بزودی آن را منتشر خواهد کرد. واشنگتن پست به نقل از هیلی نوشت: من فکر می‌کنم […]

ندای گیلان: «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در یک سخنرانی در دانشگاه شیکاگو گفت که دولت ترامپ تدوین طرح صلح خاورمیانه [سازش بین اسرائیل و فلسطین] موسوم به معامله قرن را به پایان رسانده است و بزودی آن را منتشر خواهد کرد.

واشنگتن پست به نقل از هیلی نوشت: من فکر می‌کنم تهیه آن به پایان رسیده. جرد کوشنر و جیسون گرینبلت مذاکره کنندگان ما هنوز زمانی خاصی برای انتشار آن تعیین نکرده‌اند اما آنها دارند با دست پر برمی‌گردند. من عاشق هیچ یک از طرفین نیستم همچنانکه از هیچ طرفی هم متنفر نیستم.

براساس این گزارش، دولت دونالد ترامپ دقیقا نگفته است که ایده هایش درباره طرح سازش اسرائیلی‌ها با فلسطینی‌ها چه زمانی منتشر و رویدادهای مربوط به مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود، اما تاکید دارد که اوایل سال جاری آن را انجام دهد.

هیلی در پاسخ به سوالی راجع به اینکه آیا در این طرح دولت مستقل فلسطینی هم پیشنهاد شده است گفت: این به تصمیم خود اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بستگی دارد. برای من سخت است که تصور کنم آنها به دنبال فقط یک دولت باشند و فکر می‌کنم آنها به سمت دو دولتی می‌روند.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود. بر اساس این طرح دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

آمریکا در حالی مشغول تهیه طرح صلح خاورمیانه برای سازش میان اسرائیل و فلسطین است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دسامبر گذشته گفته بود که فلسطینیان میانجی‌گری آمریکا میان خود و اسرائیل را دیگر نمی‌پذیرند.

اما در مقابل نتانیاهو تاکید کرده، معامله قرن بهترین و مناسب‌ترین طرح برای اسرائیل است و انتشار آن، طرح‌های سابق باراک اوباما و جان کری و کلینتون را از بین می‌برد که مبتنی بر تخلیه شهرک‌های یهودی و عقب‌نشینی به مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ بود.

«ریاض المالکی» وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، اخیرا در گفت‌وگو با «رادیو صدای فلسطین» اعلام کرد که دونالد ترامپ اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» را از طریق برخی اقدامات معین آغاز کرده است.

المالکی، سفر دوره‌ای اخیر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به چند کشور منطقه از جمله مصر، لبنان، کویت و ترکیه را بخشی از اجرای این طرح دانسته است.

وزیر خارجه تشکیلات گفت: اعلامیه آمریکا درباره پایتختی قدس برای اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و تعلیق بخش بزرگی از کمک‌های مالی به آنروا (سازمان امداد و کار سازمان ملل برای غزه) و تلاش برای لغو موضوع بازگشت آوارگان از جمله اقدامات اجرای عملی معامله است؛ معامله‌ای که فقط با طرف اسرائیلی بسته شده است».

[ad_2]

Source link