نماینده رشت معتقد است ایران می تواند با تقویت خطوط گاز رسانی جنوب به شمال کشور از واردات گاز ترکمنستان که با زیاده خواهی و ناجوانمردی از جانب آنها مواجه شده است صرف نظر کند

به گزارش ندای گیلان،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگویی اظهار کرد: همه ما با صرفه جویی در مصرف انرژی، می توانیم در حفظ منابع کشورمان اثرگذار باشیم.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تدبیر جدی دولت با توجه به مشکلات به وجود آمده بین ایران و ترکمنستان در موضوع گاز، می تواند درس عبرتی برای کشورهایی باشد که تابع عقل اقتصادی نیستند.
جعفرزاده با یادآوری سابقه بداخلاقی های ترکمنستان در رابطه با گاز با جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این کشور به محض افزایش مصرف گاز، از اهرم های ناجوانمردانه استفاده می کند و قیمت را افزایش می دهد.
وی با بیان این که قابلیت انتقال گاز از جنوب به شمال کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: دولت بایستی در این رابطه تدبیری جدی کند تا مشکلی به لحاظ تامین گاز مردم ایجاد نشود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم مردم در صرفه جویی مصرف گاز اظهار داشت: مردم با صرفه جویی در مصرف گاز، یاریگر دولت باشند و این همراهی، تنها از بعد اقتصادی نیست بلکه از نگاه شرعی و مذموم بودن اسراف نیز باید مورد توجه باشد.
در حالی که نیاز ایران به گاز ترکمنستان به کمترین میزان رسیده و تداوم واردات گاز از این کشور برای ایران دارای کمترین ضرورت است، برخی مدیران نفتی ترکمن، با هدف اعمال فشار به تهران، تهدید به قطع گاز در صورت عدم دریافت فوری طلب گازی مربوط به سال های 1386 و 1387 کرده اند.
ایران با تکمیل خطوط در دست ساخت انتقال گاز دامغان به نکا و گیلان به مازندران، در ماه های آتی می تواند به راحتی و بدون نگرانی از افت فشار، گاز مناطق شمالی و شمالی شرقی کشور را تامین کند.
ترکمنستان با توجه به کاهش دمای هوا در روزهای اخیر و افزایش مصرف گاز در کشور، فرصت را برای اعمال فشار به ایران غنیمت شمرده و خواستار طلب 1.8 میلیارد دلاری شده است. ترکمنستان در حالی خواستار طلب 1.8 میلیارد دلاری از ایران بابت صادرات گاز در سال های 86 و 87 شده است که تهران آن را قبول نداشته و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.
ایران اکنون با خریداری روزانه 35 تا 40 میلیون مترمکعب گاز، به عنوان بزرگترین مشتری گاز ترکمنستان به شمار می رود که از 20 سال گذشته تاکنون اقدام به واردات گاز از این کشور کرده است. بدلیل مسیر کوتاه خط لوله صادرات گاز ترکمنستان به ایران، صادرات گاز این کشور به ایران با کمترین هزینه انجام می شود اما سایر مشتریان گازی ترکمنستان مزیت های ایران را ندارند.
چین، اروپا و پاکستان مشتریان جدید گاز ترکمنستان به شمار می روند که هزینه صادرات گاز به آنها به دلیل نیاز به خط لوله چند هزار کیلومتری، هزینه سنگینی را به دنبال دارد. گفته شده بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که در صورت پافشاری ترکمنستان به قطع گاز ایران، مراودات گازی با این کشور متوقف خواهد شد که به نظر کارشناسان، عشق آباد بزرگترین بازنده این اختلاف خواهد بود.
ایران در صورت قطع واردات گاز از ترکمنستان می تواند با شتاب بخشیدن به ساخت خط لوله های دامغان به نکا و گیلان به مازندران، در مدت چند ماه، نیاز نواحی شمالی شرقی کشور را برطرف کند.

گفتگو:شادی خورشیدی ایرنا