کیارستمی با بوسیدن کاترین دونوو، هنرپیشه فرانسوی، در جشنواره فیلم «کن» موجب خشم محافظه‌کاران ایران شده بود. اما اکنون با افزایش فضای آزاد در ایران هفته گذشته جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران با نمایش فیلم«کپی برابر اصل» کیارستمی که زمانی ممنوع شده بود، افتتاح گردید

فایننشال تایمز، در گزارشی که از وضعیت سینمای ایران نوشته، آورده است: پنج سال پیش، کیارستمی معروف‌ترین کارگردان سینمای ایران به علت ممنوعیت نمایش فیلم‌های آزادی خواهانه و الزام در تایید فیلمنامه توسط دولت پیش از ساخت آن ها، با صراحت اعلام کرد دیگر فیلمی در کشورش نمی‌سازد. وی گفت که دولت محمود احمدی نژاد این پیام را داده بود که آنها سینما نمی‌خواهند.

این کارگردان با بوسیدن کاترین دونوو، هنرپیشه فرانسوی، در جشنواره فیلم «کن» موجب خشم محافظه‌کاران ایران شده بود. اما اکنون با افزایش فضای آزاد در ایران هفته گذشته جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران با نمایش فیلم«کپی برابر اصل» کیارستمی که زمانی ممنوع شده بود، افتتاح گردید.

عباس کیارستمی ندای گیلان

کیارستمی پیش از نمایش فیلمش به حضار گفت من انتظار این را نداشتم که برگزارکنندگان این جشنواره نه تنها به من بلکه به فیلم‌هایی که نمایش آنها ممنوع شده بود، چنین لطفی کنند.

در حالی که فیلم‌های خارجی به ندرت در ایران نمایش داده می‌شوند ، اما امسال این جشنواره برنامه ریزی ویژه ای را برای نمایش این گونه فیلم ها انجام داده است. در ماه فوریه این جشنواره تنها فیلم های داخلی را به نمایش گذاشت و این فرصت به وجود آمد تا در ماه آوریل به نمایش فیلم های خارجی بپردازد. درماه آوریل بیشتر 150 فیلم به نمایش درآمده، خارجی بودند. این جشنواره شنبه شب، با اهدای جایزه سیمرغ بلورین به بهترین فیلم این دوره به کار خود پایان می دهد.

فیلم کپی برابر اصل در سال 2010 توسط کیا رستمی در ایالت توسکانی ایتالیا کارگردانی شد و داستان یک نویسنده انگلیسی و صاحب گالری هنری و فرانسوی می باشد که روابطش در طی یک روز دستخوش تغییرات عجیبی می شود. نمایش این فیلم از ابتدا به خاطر لباس های کوتاه ژولیت بینوش در فیلم ،ممنوع شد. در نمایش هفته گذشته این فیلم در تهران، به خاطر رعایت مسایل اخلاقی قسمت های برهنه این هنر پیشه فرانسوی ،مات و تیره شده بود.

حتی با پذیرش و قبول نمایش این گونه فیلم ها توسط رژیم محافظه کار ایران ، نمایش این فیلم از سوی دیگر تکاپو و رونق فزاینده موجود در صحنه فرهنگی ایران را نشان می دهد.

از سال 2013 با روی کار آمدن دولت میانه روی آقای حسن روحانی تاکنون، عرصه های هنری صحنه نبرد نیروهای میانه رو و تندرو در ایران شده است. در حالی که دولت روحانی تلاش کرده است تا آزادی بیشتری را برای سینما ، تئاتر ، رسانه ها و موسیقی فراهم کند ، اما تندروها گهگاهی برای مانع تراشی و مخالفت با روحانی و حامیانش، نمایش برخی فیلم ها و اجرای کنسرت ها را ممنوع می کنند.

کیارستمی که با فیلم زیر درختان زیتون معروف شد و فیلم گیلاس وی برنده نخل طلایی گردید، اصغر فرهادی برای شهرتش به خاطر فیلم «جدایی» و «گذشته» و جعفر پناهی با فیلم ها بادکنک سفید ، طلای سرخ و تاکسی، کارگردانانی هستند که به جشنواره های کن و برلین دعوت شده-اند و در مراسم اسکار و گلدن گلوب، افتخاراتی را کسب کرده اند.

در سال های اخیر ،پناهی توانست با دور زدن ممنوعیت ها ، فیلم «تاکسی» را بسازد و درکمال تعجب، وی برای این کار تنبیه و بازخواست نشد. این فیلم امسال برنده جایزه خرس طلایی در جشنواره فیلم برلین شد. با وجود درخواست پناهی، مقامات و دولت ایران اجازه ندادند این فیلم در ایران نمایش داده شود.

تحلیلگران می گویند نمایش فیلم کپی برابر اصل و فیلم های خارجی، ممکن است نخستین گام برای هویت و رسمیت بخشیدن به سینمای ایران باشد. رستمی در داخل کشور و در خاورمیانه استحقاق آن را دارد اما هنوز راه زیادی باید در این زمینه طی شود. گرچه ممکن است فیلم هایی تاکنون به نمایش درآمده باشند اما تعداد بسیار کمی از ستارگان مطرح خارجی در آنها حضور داشته اند.

یک تحلیلگر سینمایی گفت برگزارکنندگان جشنواره دبی، نیکول کیدمن ( هنرپیشه زن استرالیایی) را در این جشنواره دعوت می کند، اما ما بیشترین کاری را که می توانیم انجام دهیم این است که کیارستمی را بیاوریم.