تجارت لوازم آرایشی و بهداشتی با برندهای نامعتبر و تقلبی، بیشترین حجم از کالاهای قاچاق در گیلان را به خود اختصاص داده است

 مائده اسفندمز: این روزها، لوازم آرایشی و بهداشتی بخش اعظمی از هزینه‌های دختران و پسران جوان را به خود اختصاص داده و به نوعی برای برخی از جوانان به عنوان یکی از اقلام پر مصرف و ضروری سبد مصرفی ماهانه‌شان تلقی می‌شود.

در این شرایط و در حالی که برندهای معتبر این اقلام با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود، وفور لوازم آرایشی و بهداشتی با مارک‌های نامعتبر که به دلیل قیمت‌های پایین‌تر، به وفور در بازار موجود است، خطری برای سلامت مصرف کنندگان این محصولات به شمار می‌رود.

تمایل روزافزون مصرف کنندگان به خرید لوازم آرایشی و بهداشتی ارزان ولی ناسالم که با سلامت و بهداشت افراد ارتباط عکس دارد سبب شده که بیشترین سهم کالاهای قاچاق کشف شده طی یک سال در گیلان، مربوط به کالاهای آرایشی و بهداشتی باشد.

گروه لوازم آرایشی و بهداشتی، بیشترین سهم از قاچاق گیلان

بنا بر گفته‌های رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، سال گذشته ۲۹۶ پرونده قاچاق کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال در استان تشکیل شده که بیشترین سهم قاچاق کالا در گیلان به گروه لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص داشته است.

محمد درویش کردار در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره می‌گوید: با بازرسی‌های مشترکی که با همکاری پلیس آگاهی، تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی و اتاق اصناف در سال ۹۴ انجام شد، ۱۳۷ پرونده قاچاق کالا مربوط به حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی تشکیل شده که پرونده تخلفاتی آنها به ارزش کلی ۵۸۸ میلیون ریال برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

وی می‌افزاید: بیشترین این لوازم از مرزهای غرب کشور به ایران و استان گیلان وارد شده است که متاسفانه بدل مارک‌های معروف و شناخته شده لوازم آرایشی و بهداشتی هستند که استفاده از آن‌ها سلامت مصرف کنندگان را تهدید می‌کند.

بنا بر گفته‌های رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان این میزان قاچاق کالاهای بهداشتی و آرایشی هم از خرده فروشی‌ها و هم از عمده فروشی‌ها کشف و از توزیع آن‌ها و فروش به مردم جلوگیری شده است.

درویش کردار بیان می‌کند: مردم باید بدانند که کالاهای بهداشتی و آرایشی که از شرکت‌های نامعتبر عرضه می‌شود ممکن است از قیمت پایین‌تری برخوردار باشد اما مصرف آنها با سلامت آن‌ها رابطه معکوس دارد.

مرزهای غرب، دروازه ورود کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق

این مهم از سوی رئیس صنفی فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی شهرستان رشت نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد.

رضا موسوی شارمی به خبرنگار مهر می‌گوید: متاسفانه اغلب کسانی که از لوزام آرایشی‌های قاچاقی که در بازار موجود است استفاده می‌کنند نسبت به خطراتی که سلامت و بهداشت آن‌ها را تهدید می‌کند آگاهی لازم ندارند.

وی می‌افزاید: اغلب مردم تفاوت مارک‌های بدل و اصل را نمی‌شناسند و تنها به قیمت کالا توجه می‌کنند به طوری که به عنوان مثال در مقایسه یک کالای آرایشی و یا بهداشتی به جای توجه به برند مشخص آن کالا، قیمت آن را مورد توجه قرار می‌دهند در حالی که همه می دانیم که کالاهای تقلبی و بدل آرایشی و بهداشتی از قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به کالای برند شده برخوردار هستند.

موسوی شارمی ادامه می‌دهد: شرکت‌های متقلب به راحتی کالاهایی تولید می‌کنند که تشابه زیادی از لحاظ ظاهری با کالاهای اصل و برند دارد اما مصرف کنندگان باید به شناخت کافی در این باره برسند و سپس نسبت به خرید اقدام کنند.

وی در توضیح اینکه قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته بیشترین سهم کالاهای قاچاق استان را به خود اختصاص داده می‌گوید:  مرزهای کشور برای ورود این لوازم به راحتی باز است به عنوان مثال مرز بانه کردستان و سرمایه گذاری‌هایی که برای توزیع این کالاهای قاچاق در آن منطقه ایجاد شده سبب شده است که به راحتی شاهد وفور ورود لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به داخل کشور و از جمله گیلان باشیم.

موسوی شارمی ادامه می‌دهد: متاسفانه به دلیل تقاضای مردم و استقبال از کالاهای تقلبی قاچاق که از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند، برخی از خرده فروشان داخل بازار نیز به توزیع و عرضه این کالاهای قاچاق روی می‌آورند و کاری از دست صنف نیز برنمی آید جز اینکه با تلاش بازرسان تلاش شود از فروش این لوازم تقلبی در بازار ممانعت به عمل آید.

فروش لوازم آرایشی قاچاق در سایر صنوف

رئیس صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی شهرستان رشت معتقد است که ورود بی رویه لوزام آرایشی و بهداشتی قاچاق به بازار سبب شده تا علاوه بر اینکه این لوازم به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد بلکه بسیاری از واحدهای صنفی دیگر در محلات و خیابان‌های فرعی شهرهایی همچون رشت نیز به فروش این لوازم روی بیاورند.

وی می‌گوید: به دلیل معضل بیکاری، در هر محله‌ای و خیابانی شاهد هستیم که افرادی به دور از تخصص لازم، یک فضای کسب و کار برای خود به راه انداخته‌اند و به راحتی در بخشی از مغازه خود، لوزام آرایشی تقلبی می‌فروشند.

موسوی شارمی می‌افزاید: واحدهای صنفی مجوزدار فروش لوازم آرایشی و بهداشتی نیز از عرضه این لوازم عاصی هستند زیرا باعث می‌شود که مشتریان به راحتی به سمت قیمت‌های ارزان‌تر متمایل شوند غافل از اینکه مواد استفاده شده در لوازم تقلبی سبب آسیب‌های جدی به مصرف کنندگان می‌شود.

این فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی ادامه می‌دهد: متاسفانه مسئولان مربوطه نیز به دلیل اینکه بیکاری بر تمام جامعه سایه افکنده نسبت به تعطیلی این واحدها کمی بی توجه هستند زیرا بارها پیش آمده که از طرف صنف این تصمیم وجود داشته که مانع از کسب این مغازه‌ها شویم اما هیچ حمایتی از سوی مسئولان نشده است.

عرضه توسط دستفروش ها

اما داستان عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق به همین جا ختم نمی‌شود. بلکه در خیابان‌های رشت از جمله خیابان شهید مطهری شاهد بساط‌هایی هستیم که به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی بی کیفیت ولی ارزان می‌پردازند.

موسوی شارمی می‌گوید: برای جلوگیری از عرضه چنین کالاهایی که با سلامت و بهداشت مردم ارتباط مستقیمی دارد باید همکاری همه جانبه ای از سوی شهرداری، ارگان‌های بازرسی و نظارتی صورت گیرد و این مهم تنها از عهده صنف برنمی آید اگرچه اصناف در این حوزه متحمل ضرر می‌شوند.

توقیف بیش از ۹ هزار قلم کالای غیر مجاز آرایشی و بهداشتی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از آمار هشدار دهنده‌ای در خصوص قاچاق و توزیع کالاهای غیر مجاز آرایشی و بهداشتی در استان خبر می‌دهد.

فیروز سرودی در نشستی که به مناسبت هفته سلامت با اصحاب رسانه برگزار شد، از توقیف ۹ هزار و ۷۱۰ قلم کالای غیر مجاز آرایشی و بهداشتی در گیلان خبر داد و گفت: ارزش این کالاهای توقیف شده ۱۷ میلیارد ریال است.

به نظر می‌رسد بازار پررونق لوازم آرایشی و بهداشتی در گیلان سبب شده که سلامت و  بهداشت شهروندان این استان به ویژه نسل جوان آن در آینده نزدیک دچار تهدیدات جدی شود. شاید لازم است که در عرصه ملی و استانی توجهی بیشتر به این بازار پر از مشتری خالی از نظارت صورت گیرد تا اندکی سایه تهدیدات متصور کمرنگ شود.