امروزه دیگر از سر و صدا و هیاهوی بچه ها در کوچه ها و تحرک آنان در مهمانی ها خبری نیست و کودکان با تبلت و گوشی مشغول بازی های ساخته کشورهای غربی هستند و تب تبلت آینده سازان کشور را به کما می‌برد.

به گزارش نداي گيلان : یادم می‌آید در دوران کودکی ام که برای شب نشینی به منزل اقوام و آشنایان می‌رفتم، قبل از ورود به منزل اقوام و یا آشنایان پدر و مادرم به من می‌گفتند، حق نداری شلوغ کنی و اگر شلوغ کردی دیگر تو را به مهمانی ‌نمی‌آورم.

این نصیحت ها برای چند دقیقه پساز ورود به منزل اقوام و آشنایان دوام می‌آورد و بعد از آن سر و صدای من و بچه های اقوام بر مهمانی حکمرانی می‌کرد و به‌گونه‌ای بزرگ‌ترها رعایت ما را می‌کردند و مزاحم بازی و هیاهوی ما نمی‌شدند.

در سال های نه چندان دور که یادم می‌آید تحرک کودکان در مهمانی‌ها، مدارس، کوچه های محلات و… بسیار زیاد بود و اما این روزها وقتی در مهمانی حاضر می‌شوم، در ابتدا احساس می‌کنم که بچه ها خوابیده اند که مهمانی بی‌سر وصدا است اما باگذشت دقایقی درمی‌یابم که فرزندان هرکدام با یک تبلت و یا گوشی همراه در گوشه اتاقی در حال بازی هستند.

اگر تا چند سال پیش بازی‌هایی مثل آتاری و برنامه های تلویزیونی همچون کارتون هایی مثل فوتبالیست ها، سند باد، نیک و نیکو، ايكيو سان، سنجاب کوچولو، حنا دختری در مزرعه و … ساعت ها بچه‌ها را پای تلویزیون می‌نشاند و یا بازی های مثل هفت سنگ و فوتبال در کوچه ها اوقات فراغت کودکان و نوجوان را پر می‌کرد حالا گوشی‌های کوچک موبایل و یا تبلت، اسباب بازی بچه‌ها شده و کودکان به «پو» غذا می‌دهند و بازی هایی همچون « کلش آف کلنز» و یا «انگری برد» بازی می‌کنند.

به‌ هرحال معضل این روزهای کودکان ما از رایانه‌های خانگی به تبلت و گوشی‌های لمسی تبدیل‌شده، درست است که این وسایل مدرن می‌توانند در امر سرگرمی و آموزش به کار بیایند، اما باید به جنبه‌های دیگر آن نیز نگاه کنیم؛ اگر والدین بیش‌ از حد به کودکان و نوجوانان خود اجازه کار کردن با گوشی و تبلت را بدهند، آن‌ها از دنیای واقعی فاصله خواهند گرفت.

 

تحرک کودکان باعث شادابی و سرحالی آن‌ها می‌شود و یکجانشینی باعث بیماری‌های متفاوتی می‌شود و مطمئنا این بازی‌های بی‌تحرک آن‌ها را بی‌حوصله و گاهی افسرده و عصبی بار می‌آورد و علاوه بر این به نظر کارشناسان استفاده از این ابزار به مهره‌های گردن، توانایی کلامی، شور و شوق اجتماعی، میزان تمرکز و روابط عاطفی کودکان آسیب وارد می‌کند.

 

انجمن متخصصین اطفال آمریکا می‌گوید که استفاده از این وسایل در یادگیری و کند کردن ذهن کودکان تاثیر دارد به‌طوری‌که با تحقیقات صورت گرفته کودکانی که از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند، ازنظر یادگیری و ضریب هوشی نسبت به کودکانی که کمتر از این وسایل استفاده می‌کنند، ضعیف‌تر هستند.

بازی‌ با تبلت و موبایل اصلاً برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست، اما متاسفانه این روزها فکر داشتن یک تبلت، گوشی همراه و لپ تاپ برای کودکان و نوجوانان در حال همه گیر شدن است و اگر به این موضوع درست پرداخته نشود، زنگ خطری برای کانون گرم خانواده ایرانی و آینده سازان کشور است.

امیدواریم خانواده‌ها بیاموزند که برای ساکت کردن فرزندان خود نباید به آن‌ها تبلت و یا گوشی بدهند و روی آن بازی های جدید ساخته کشورهای غربی را نصب و به دست کودکان خود بدهند تا با آن سرگرم شوند و دیگر سروصدا نکند که این به‌نوعی توسری زدن به کودکان و رقم زدن عقب‌ماندگی برای آن‌ها در آینده است.

حال باید کارشناسان، دست اندرکاران و والدین برای کاهش مضرات استفاده از تبلت و گوشی در میان کودکان و نوجوانان تدابیری بیندیشند و نحوه استفاده صحیح از این وسیله را نهادینه کرده و به کودکان و نوجوانان آموزش داده تا آینده سازان ایران اسلامی اسیر بازی های ساخته کشورهای غربی نشوند و ضمن استفاده درست از تکنولوژی روز، آموزش های لازم را فرابگیرند تا شاهد جامعه ای شاداب، سلامت و پیشرفته و ایرانی سربلند باشیم.

استفاده زیاد کودکان از تبلت و گوشی های همراه خلاقیت آنان را از بین می‌برد

حسین محبی، روانپزشک و روان درمان کودک به تبعات و عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایلی همچون تبلت و موبایل اشاره کرد و گفت: استفاده زیاد کودکان از این وسایل همچون تبلت و گوشی های همراه می‌تواند خلاقیت آنان را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید نسبت به آینده فرزندان خود احساس مسئولیت کنند، افزود: کودکانی که بیشتر وقتشان را سرگرم تبلت و گوشی هستند، آنان را دچار افت تحصیلی می‌کند.

این روانپزشک و روان درمان کودک با اشاره به اینکه امروز مانند زمان های گذشته والدین برای کودکان خود وقت نمی‌گذارند، تصریح کرد: امروز والدین به جای وقت گذاشتن برای کودکان خود برایشان تبلت و گوشی می‌گیرند تا کودکانشان با این وسایل سرگرم شوند.

محبی اضافه کرد: باید به فکر راه حل باشیم و با تولید برنامه ها و پخش آن در تلویزیون و از طریق دیگر رسانه ها عوارض استفاده بیشتر کودکان و نوجوانان از تبلت و گوشی را به خانواده ها گوشزد و در این قضیه کوتاهی نکنیم، چرا که اگر غفلت کنیم به ضرر آینده سازان کشور است.

وی کاهش اعتماد به نفس کودکان را از معایب و عوارض استفاده از تبلت و گوشی ها دانست و خاطرنشان کرد: وقتی کودکان با وسایلی مثل تبلت بازی می‌کنند از فعالیت باز می‌مانند در نتیجه هماهنگی بین اندام‌ها خوب شکل نمی‌گیرد و دچار مشکلات حسی و حرکتی می‌شوند.

محبی با با بیان اینکه کودکان و نوجوانان آینده سازان ایران اسلامی هستند، گفت: خانواده ها و والدین باید کودکان و نوجوانان خود را به بازی هایی که بیشتر در آن کودک در حال جنب و جوش و حرکت خواهد بود، سوق دهند تا آنان دچار بیماری و افسردگی‌های ناشی از بازی با تبلت و گوشی نشوند و اگر فرزندانشان را دوست دارند از خرید تبلت و گوشی برای آنان خودداری کنند.