کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همراهی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان گیلان ویژه‌برنامه «سلاله‌ها» را با هدف تبیین رویکرد‌‌های ادبیات پایداری برگزار‌کرد.

به گزارش ندای گیلان از رشت و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، «سلاله‌ها»، عنوان طرحی است که به‌همت بنیاد حفظ آثار و نشر‌ارزش‌های دفاع‌مقدس و به‌منظور نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت، با حمایت از شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات پایداری و معرفی آثار برگزیده این عرصه‌ برگزار‌می‌شود.
بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده و سرمایه‌های انسانی مجموعه‌هایی چون: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نیز در دستور ‌کار قراردارد و طی این مسیر نیز برنامه‌های مشترکی با حضور صاحب‌نظران ، کارشناسان این عرصه و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون برنامه‌ریزی و به‌مرحله اجرا‌گذاشته‌‌می‌شود.
اجرای ویژه‌برنامه«سلاله‌ها» که صبح روز سه‌شنبه، ۹ شهریور ۱۴۰۰ و با همراهی کارشناسان، مربیان و اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان صورت‌گرفت، گامی درهمین مسیر بود.

آشناسازی آینده‌سازان با فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت است
سرپرست کانون پرورش فکری استان گیلان در این هم‌نشینی مجازی، ضمن قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران این برنامه، به اهمیت تعامل و هم‌گرایی در اجرای فعالیت‌های فرهنگی، به ویژه درحوزه ادبیات آیینی و پایداری پرداخت و این امر را حرکتی ‌سازنده در جهت انتقال ارزش‌های دفاع‌مقدس، آرمان‌های ملی و اسلامی به آینده‌سازان عنوان‌کرد.
سید‌جلیل میر‌عظیمی هم‌چنین، از تولد و بالندگی واژه‌هایی چون: شهید، شهادت، جانباز و ایثار‌گر سخن‌به‌میان آورد و این فرهنگ واژگانی را دستمایه‌ای ارزش‌مند برای خلق آثار در حوزه شعر و داستان برشمرد.
این مسئول فرهنگی دیگر بخش صحبت‌های خود را با اشاره به دست‌آورد‌های هشت‌سال دفاع مقدس، معرفی شخصیت‌های برجسته و الگو‌های مناسب به‌پیش‌برد و با نام‌بردن از شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی‌گفت: در منطقه، شاهد ناامنی‌های فراوانی هستیم و لازم است قدردان شهیدان و فعالان عرصه‌ی صیانت از امنیت و آرامش ایران اسلامی‌باشیم.
وی برهمین اساس از رسالت تمامی افراد جامعه، به ویژه صاحبان قلم و اندیشه و کنش‌گران عرصه‌ی فرهنگ سخن‌به‌میان آورد و با تاکید برضرورت آشناسازی کودکان و نوجوانان با فرهنگ ایثار و شهادت و درعین‌حال، مأنوس‌سازی آنان با ادبیات پایداری افزود: ضروری است با برنامه‌ریزی هدف‌مند و همراه‌سازی تمامی دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد، به بسط و گسترش این فرهنگ کمک‌کنیم.

قیام حسینی، خاستگاه ادبیات پایداری
کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان نیز از میهمانان این ویژه‌برنامه بود که به تبیین و تشریح ادبیات‌پایداری پرداخت و این گونه ادبیات را به‌تصویر‌کشیدن غیوری، غیرتمندی و آزادگی مردمان این دیار در صیانت از مرز‌های فکری و جغرافیایی ایران اسلامی عنوان‌کرد.
حمیراخدابنده در ادامه، به خاستگاه ادبیات پایداری اشاره و ارزش‌های حاکم براین ادبیات سیره عملی رسول‌اکرم(ص)را قیام امام‌حسین(ع) جستجو‌کرد.
این شاعر و نویسنده ادامه‌داد: قیام کربلای حسینی، اوج حماسه و ایثار است و برای صیانت از فرهنگ‌عاشورایی و جاری‌سازی این پیام جاودانی نیازمند حمایت از شاعران و نویسندگان این عرصه هستیم.
پیشینه‌ی ادبیات‌پایداری در کشور نیز از دیگر موضو‌ع‌های مورد‌توجه خدابنده بود و وی با اشاره به آثاری چون: شاهنامه فردوسی و مختار‌نامه گفت: این آثار، پشتوانه‌های ارزش‌مندی هستند که در سایه فرهنگ غنی دفاع‌مقدس، بهره‌گیری از نیاز‌های عصر حاضر و استفاده از واژگان امروزی می‌توانند به غنی‌سازی ادبیات پایداری‌کمک‌کند.
وی در این ارتباط توضیح‌داد: ادبیات، مسیر خوبی را طی‌کرده و با آغاز دفاع مقدس و رسالتی که بردوش شاعران و نویسنگان این دیار احساس‌شد، شاهد دگرگونی ملموسی در عرصه‌ی ادبیات، متناسب با زندگی مردم هستیم و از این رو لازم‌است با تربیت نوقلمان و تولید محتوای مناسب، به حرکت رو‌به رشد خود ادامه‌دهیم.
معرفی‌کتاب«مثل‌باران»، مجموعه‌ی اشعار ۷۳ عضو نوجوان کانون پرورش فکری استان گیلان که به‌همت بنیاد‌حفظ‌آثار و نشر‌ارزش‌های دفاع‌مقدس به‌چاپ‌رسید و آشنا‌سازی مخاطبان با شاعران، نویسندگان و آثار دست‌اندرکاران عرصه‌ی ادبیات پایداری، پایان‌بخش صحبت‌های حمیراخدابنده به‌شمار‌می‌رفت.
مطالعه کتاب، بستری برای آشنایی با سیره عملی شهیدان
رقیه‌آزاد‌نیا، مربی‌مسئول کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهرستان شفت، دیگر میهمان این برنامه‌بود که جایگاه و اهمیت ادبیات‌پایداری‌ را مورد‌توجه قرار‌داد.
این شاعر و نویسنده حوزه ادبیات دفاع‌مقدس در این میان به معرفی شخصیت ابراهیم‌هادی، از شهدای گمنام هشت‌سال‌دفاع‌مقدس پرداخت و مطالعه کتاب را بستری برای آشنایی هرچه‌بیش‌تر کودکان و نوجوانان با سیره عملی شهیدان ارزیابی‌کرد.