فانی در شرایط حساسی قرار دارد و برخی مجلسی‌ها کمر به حذف شدن او از کابینه دولت یازدهم بسته‌اند؛ نمایندگانی که تا دیروز در مقابل استخدام‌های بی‌ضابطه دولت قبل سکوت کردند و موضوع را جدی نگرفتند، حالا و در سال پایانی فعالیت مجلس نهم استیضاح وزرا را یکی پس از دیگری مطرح می‌کنند.

ندای گیلان:فانی در شرایط حساسی قرار دارد و برخی مجلسی‌ها کمر به حذف شدن او از کابینه دولت یازدهم بسته‌اند؛ نمایندگانی که تا دیروز در مقابل استخدام‌های بی‌ضابطه دولت قبل سکوت کردند و موضوع را جدی نگرفتند، حالا و در سال پایانی فعالیت مجلس نهم استیضاح وزرا را یکی پس از دیگری مطرح می‌کنند.

این روزها باز هم تب استیضاح وزیر آموزش و پرورش بالا گرفته است، او یک کارت زرد در کارنامه کاری خود دارد. فروردین ماه امسال بود که نمایندگان در ارتباط با “انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش” از او سوال کردند و چون قانع‌ نشده بودند به او کارت زرد دادند و روز گذشته نیز با ارسال نامه نمایندگان به هیات رییسه مجلس برای استیضاح، اعلام وصول آن توسط هیات رییسه را شاهد بودیم. اگرچهابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش کان لم یکن عنوان کرد.

چه مسائلی فانی را به مرز استیضاح کشاند!

در نامه استیضاح، ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در توجه دولت به امر آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در اختصاص منابع مالی جهت تامین منابع مالی مدارس، عدم اقدام وزیر برای تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگران، عدم تلاش برای افزایش فضای آموزشی با توجه به کمبود سرانه فضای آموزشی بخصوص در مناطق محروم، عدم تامین معیشت شاغلان، عدم وجود نقشه راه برای برنامه‌ریزی عملیاتی سند تحول علیرغم اعلام وزیر در رای اعتماد، ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای شاغلان آموزش و پرورش به نسبت سایر ارگان‌ها مطرح شده است.

اصرار برخی نمایندگان برای استیضاح!

در حالی که برخی نمایندگان بر استیضاح فانی اصرار دارند، این سوال به اذهان خطور می‌کند که پس چرا این ذوق در دولت قبل و برای حاجی‌بابایی مطرح نبود! چرا از استخدام‌های بی‌رویه، بی ضابطه و استخدام نیروهای کم سواد جلوگیری نشد. دغدغه فعلی نمایندگان، آن زمان کجا بود؟

البته شب گذشته عبدالوحید فیاضی در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته که به دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش مربوط می شد، در واکنش به سیاسی‌بودن استیضاح فانی آن هم در سال پایانی فعالیت مجلس نهم، پاسخ جالبی می‌دهد و آن اینکه آموزش و پرورش دستگاه مهم و اثرگذاری است و شاید همین الآن هم نمایندگان دیگری در حال پیگیری اعلام وصول استیضاح وزرای دیگری باشند، اما این اتفاق نیفتاده و اینکه مجلس به‌سراغ آموزش و پرورش رفته و نمایندگان به‌دنبال این موضوع بودند دلیل بر اهمیت موضوع بوده است.

فیاضی رابطه میان قوه مجریه و مقننه را مهربانانه توصیف و عنوان می‌کند: در فضای مهربانانه‌ میان دو قوه شاید استیضاح رویکرد مثبتی نباشد، ولیکن یکی از کارهای ناگزیر است.

وزیر آموزش و پرورش: برخی از مربیان قرآنی سواد خواندن قرآن ندارند

در روزهای اخیر خبری از سوی وزیر فعلی اعلام شد که تعجب همه را برانگیخت؛ خبر این بود که تعدادی از مربیان قرآن که در دولت قبل استخدام شده‌اند، حتی قادر به خواندن قرآن نیستند؛ حتی اگر یک نفر از مربیان قرآنی هم در این میان سواد خواندن قرآن نداشته باشند، این یعنی یک فاجعه برای دستگاهی تحت عنوان “دستگاه تعلیم و تربیت”است!  وزیر آموزش و پرورش همچنین در دیدار با  نمایندگان تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور می‌گوید؛ در دولت دهم در مدت 44 ماه، 116 هزار نفر را بدون ضابطه و نیاز و بعضا براساس روابط  خانوادگی و قومی استخدام کرده‌اند و همچنین بدون نیاز واقعی، پیش دبستانی‌ها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی استخدام شده‌اند.

کفاش: مربیان قرآنی بدون در نظرگرفتن مدارج تحصیلی استخدام شدند

در این میان اما حمیدرضا کفاش معاون پروشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که 17 خردادماه و در هفته جاری برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده از میان 5 هزار مربی قرآنی استخدام شده در دولت گذشته تعدادی حتی قادر به خواندن صحیح قرآن نیستند، عنوان کرد: این افراد براساس دستورالعمل خاص بدون در نظرگرفتن مدارج تحصیلی جذب شدند، اما شرط شد که به قرائت قرآن به صورت حرفه‌ای تسلط داشته باشند یا حافظ قرآن باشند که از میان این 5 هزار نفر، تعداد بسیاری شرایط لازم را داشتند.

کفاش عنوان می کند که در میان 5 هزار مربی قرآنی تعدادی هستند که در سطح ملی، کشوری و استانی مطرح هستند، اما در میان آنها، افرادی نیز هستند که نیاز به آموزش و توانمندسازی دارند و صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در این خصوص صحیح است. البته این افراد نیروی آموزش و پرورش باقی خواهند ماند، اما برنامه‌هایی را برای تقویت و توانمندسازی آنها در نظر داریم.

اقدام خودسرانه حاجی‌بابایی در استخدام برخی افراد

درویش‌پور عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان در زمان حاجی‌بابایی جلوی برخی اقدامات غیرکارشناسی و استخدام بی‌رویه را نگرفتند، گفت: مجلس است دیگر؛ قابل پیش بینی نیست!

درویش‌پور افزود: بیشترین نارضایتی نمایندگان از فانی، به دلیل انتصاب‌های سیاسی و برخی جهت‌گیری‌هاست. در حال حاضر فرصت مناسبی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین در واکنش به اینکه برخی از مربیان قرآن حتی سواد خواندن قرآن را ندارند، گفت: به هر حال استخدام این افراد برنامه خودسرانه‌ای بود که آقای حاجی‌بابایی انجام داد و یک سری افراد و جریانات خاصی اصرار داشتند که یک سری نیرو به داخل آموزش و پرورش بیاورند.

کوچکی‌نژاد دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره اینگونه استخدام‌ها به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: آن زمان هم به آقای حاجی‌بابایی اخطارهایی در رابطه با استخدام‌ها می‌دادیم، اما موضوع این است که حاجی‌بابایی در استخدام‌ها مشکل داشته، اما فانی توانایی مدیریت آموزش و پرورش را ندارد.

واکنش حاجی بابایی: سند دارند، بیاورند اثبات کنند

اگر از این موضوع بگذریم که پاسخ نمایندگان به نوع استخدام‌ها در دولت گذشته چقدر قانع‌کننده بود، بهترین پاسخ را می‌توان از وزیر وقت شنید. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اظهارات فانی مبنی بر عدم توانایی برخی از مربیان قرآن در خواندن قرآن می‌گوید: من به استخدام‌هایم شکی ندارم. اگر کسی سندی دارد، بیاورد و اثبات کند.

حاجی‌بابایی همچنین درباره تاکید دولت فعلی بر استخدام‌های بی‌ضابطه و غیرقانونی می‌گوید: من در نامه‌های مختلف و با سند توضیحات لازم را ارائه کردم و باید از خودشان بپرسید که چرا بر این موضوع تاکید دارند.

بهشتیبرخی  نمایندگان در بحث استیضاح صادقانه عمل نکردند

از مسئولان فعلی و گذشته و نمایندگان مجلس میگذریم و به سراغ معترضان فعلی آموزش و پرورش می‌رویم. اعضای کانون صنفی معلمان در چند ماهه اخیر هر طور که بود؛ تمام قد از حقوق معلمان دفاع کردند؛ اما حالا که بحث استیضاح فانی جدی‌تر شده، گویا بوی سیاسی‌کاری شامه آنها را هم پر کرده. به طوری که محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان می‌گوید: معتقدم؛ برخی نمایندگان مجلس در بحث استیضاح صادقانه عمل نکردند و در حالی که در برابر تخلفات متعدد وزیر آموزش و پرورش دولت دهم ساکت بودند، حال طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم را امضا کرده‌اند. امیدی نیست با رفتن فانی مجلس به گزینه بهتری رای دهد.

نیک‌نژاد: همین مجلس در برابر فعالیت‌های شتابزده حاجی‌بابایی سکوت کرد

نیک نژاد یکی دیگر از اعضای کانون صنفی این استیضاح را موجب آشفتگی نظام آموزش و پرورش می‌داند و می‌گوید: رفتن فانی گره‌ای از مشکلات اموزش و پرورش باز نمی‌کند. همین مجلس در برابر فعالیت‌های شتابزده حاجی بابایی سکوت کرد.

عبدی: حرکت سیاسی در آستانه انتخابات

اسماعیل عبدی رییس کانون صنفی معلمان این استیضاح را حرکت سیاسی در آستانه انتخابات می‌داند و می‌گوید: بسیاری از مشکلات جاری آموزش وپرورش مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و از دوره‌های قبل  وجود داشته و در حال حاضر برجسته شده است که مهمترین آن استخدام‌های بی‌حساب و کتاب حاجی‌بابایی بود.

گزارش: مهتاب چابک

ایلنا