فرماندار شفت با بیان اینکه خطر ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تبعات جانبی آن کمتر از بیماری کرونا نیست، افزود:همه مسئولین باید مسئولیت ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تغییر کاربری‌های غیرقانونی را پذیرا باشند.

به گزارش ندای گیلان،سید محسن موسوی، فرماندار شفت در نشست بررسی مشکلات طرح‌های هادی روستایی و هم اندیشی در خصوص راهکار‌های پیشگیری و مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در سطح روستا‌ها گفت: طرح‌ هادی روستایی باید با سبک زندگی روستایی در نقاط جلگه‌ای و کوهستانی همخوانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه خطر ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تبعات جانبی آن کمتر از بیماری کرونا نیست، افزود: پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و لازمه پیشگیری در ساخت و ساز‌های غیرمجاز، ارائه راهکار‌های کارشناسی و تسهیل در صدور مجوز‌ها و استعلامات اداری است.

فرماندار شفت اظهار داشت: تدوین و اجرای طرح‌های هادی روستایی راهکاری مناسب برای ساماندهی ساخت و ساز‌ها و پیشگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است.

موسوی تاکید کرد: بازنگری و اصلاح طرح هادی روستایی باید در بازه زمانی ۱۰ ساله انجام شود و تاخیر در آن، سبب تضییع حقوق مردم می‌شود و زمینه‌های ساخت و ساز غیرمجاز را نیز فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئولیت جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در سطح روستا‌ها بر عهده دهیاران است، گفت: باید به این نکته توجه داشت که دهیاران در روستا‌ها ساکن و دارای ارتباط تنگاتنگ اجتماعی با روستاییان هستند و لازم است با تدوین راهکار‌هایی از دهیاران پشتیبانی شود.

فرماندار شفت در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ضعف دستگاه‌های اجرایی و خدماتی این شهرستان در پیگیری و اجرای قوانین سرانجام متوجه فرماندار و دولت می‌شود، افزود: همه مسئولین باید مسئولیت ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تغییر کاربری‌های غیرقانونی را پذیرا باشند.

موسوی با اشاره به اینکه صدور استعلام منابع طبیعی و محیط زیست باید در همین شهرستان و توسط ادارات مستقر انجام شود، اظهار داشت: ارجاع امور اداری به مرکز استان برای تصمیم گیری و اعلام، ضمن تحمیل هزینه مالی و هدر دادن زمان، بستر‌های ساخت و ساز‌های غیرمجاز را فراهم می‌کند.

او همچنین بر تشکیل مستمر کمیسیون ماده ۴ قانون ملی شدن جنگل‌های کشور برای متقاضیان در شهرستان شفت تاکید و تصریح کرد: اراضی افرادی که در محدوده منابع طبیعی و حاشیه آن دارای حقوق قانونی هستند باید تعیین تکلیف شود.