محققان دانشگاه رایس واقع در تگزاس آمریکا یک راکتور شیمیایی ساختند که قادر است دی اکسید کربن را به اسید فرمیک خالص تبدیل کند. این ماده که با عنوان جوهر مورچه و متانوئیک اسید نیز شناخته می‌شود، قابلیت استفاده به عنوان سوخت مایع را دارد.

به گزارش ندای گیلان  و به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، اسید فرمیک به عنوان منبع تامین مواد اولیه برای برخی فرایندهای شیمیایی کاربرد دارد و یک ترکیب مناسب برای ذخیره‌سازی هیدروژن است که با حجم برابر قادر است هزار برابر هیدروژن انرژی تولید کند.

در حال حاضر فرایند تبدیل دی اکسید کربن به اسید فرمیک با استفاده از فناوری‌های پالایش شیمیایی موجود، بسیار پرهزینه است. اما اسید فرمیک تولید شده با استفاده از راکتور جدید نیازی به پالایش ندارد.

مزیت این فناوری جدید نسبت به روش‌های پیشین در دو مولفه شامل یک کاتالیزور دوبعدی بیسموت و نوعی الکترولیت حالت جامد نهفته است. این دو مولفه نیاز به استفاده از نمک را در فرایند تبدیل دی اکسید کربن به اسید فرمیک منتفی می‌کنند.

بدون نیاز به استفاده از نمک در فرایند شیمیایی، در مرحله نهایی نیز برای حذف نمک نیازی به پالایش اسید فرمیک نیست.
بیسموت یک اتم بسیار سنگین بوده و در مقایسه با فلزاتی مانند آهن یا کبالت، به ویژه در فرایندهای شیمیایی تحرک بسیار پایینی دارد. بنابر این موجب تثبیت کاتالیزور می‌شود.

در حال حاضر اغلب کاتالیست‌ها در مقیاس میلی‌گرم یا گرم تولید می‌شوند، اما محققان راهکاری را یافتند که امکان تولید کاتالیزور دوبعدی بیسموت را در مقیاس کیلوگرم فراهم می‌کند.
کاهش دی اکسیدکربن به دلیل آثار نامطلوب آن بر گرمایش زمین، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر محققان بتوانند با استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی برق تولید کنند، می‌توان چرخه‌ای را ایجاد کرد که بدون تولید دی اکسید کربن بیشتر امکان تبدیل این گاز را به ماده‌ای مهم و پرکاربرد فراهم می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Energy منتشر شده است.