شهردار رشت گفت: رشت از سال ۲۰۱۵ به عنوان شهر خلاق ثبت شده است اما تاکنون فقط، عنوان آن یدک کشیده شده و انتظارات مورد نظر از این ظرفیت، عملی نشده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،ناصر حاج محمدی در آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره کدو که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در تالار گفتگو برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور مدیر شبکه شهرهای یونسکو، از انتخاب رشت برای مسند شهرداری، ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: این شهر سابقه فرهنگی فراوانی دارد و با توجه به پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو، مدیریت در آن موجب مباهات است.

شهردار رشت با بیان اینکه نباید از جنبه های مدیریت شهری که برند خلاق به آن تعلق گرفته است، غافل شد تاکید کرد: باید به تقویت جنبه های مختلف خلاق چنین شهری در راستای درآمد پایدار و رونق گردشگری پرداخت.

وی با اشاره به برخی کم کاری های صورت گرفته پیرامون پیوستن به شبکه یونسکو افزود: رشت از سال ۲۰۱۵ به عنوان شهر خلاق ثبت شده است اما تاکنون فقط، عنوان آن یدک کشیده شده و انتظارات مورد نظر از این ظرفیت، عملی نشده است.

شهردار رشت با اشاره به نشست پیشین خود با مدیران ارشد یانگ‌جوی چین و دستاوردهای مطلوب این منطقه در امر شهر خلاق افزود: رویدادهای ناشی از شهر خلاق و فستیوال های مختلف در امر خوراک، موجب تحول اقتصاد شهری این شهر شده است.

حاج محمدی خاطر نشان کرد: هرچند برای برخی اقدامات دیر شده است اما با توجه به بومی بودن مدیر شبکه شهرهای یونسکو فرصت همچنان وجود دارد و باید برای پیشرفت شهر خلاق در راستای افزایش درآمد پایدار شهری، رونق گردشگری و ایجاد اشتغال جوانان شهر تلاش شود.

وی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان جشنواره کدو گفت: این مهم باید فرصتی برای بهره‌مندی از گیاهان بومی و توسعه و تسری این گونه جشنواره ها باشد.

شهردار رشت با اشاره به مشکلات فراوان در عرصه مدیریت شهری پیشین تاکید کرد: با تغییر مدیریت در این‌ حوزه، باید اتفاقات جدیدی در مقوله شهر خلاق رقم بخورد.

حاج محمدی، گفت: اگر به جای مسئولان شهری، بانوان و فعالان عرصه خوراک رشت، با هزینه شهرهای خلاق و با حمایت شهرداری، به برنامه ها و جلسات مربوط به شهر خلاق در شبکه یونسکو اعزام شوند، انگیزه فراوانی خواهند گرفت و این بی شک نقش مهمی به ویژه در رونق اقتصاد و اشتغال خواهد داشت.

وی همچنین با توجه به اهمیت نقش بانوان در امر پاکیزگی و رعایت بهداشت خوراک و محیط زندگی فردی و اجتماعی، از بانوان حاضر در مراسم خواستار تفکیک زباله از مبدا شد و از مذاکره با سرمایه گذار برای مشارکت در امر حل معضلات پسماند منطقه سراوان خبر داد.

شهردار رشت گفت: تفکیک زباله از مبدا بهترین راه جلوگیری از بروز شیرابه و تولید کمپوست با کیفیت خواهد بود.

حاج محمدی ضمن برشمردن ویژگی های اثربخش تفکیک زباله خاطر نشان کرد: با انجام چنین عمل ساده ای می توان از بروز انواع سرطان، بیماری های پوستی و جلوگیری از خروح میلیاردها ارز خارجی برای تامین دارو جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه شیرابه منطقه سراوان نزدیک به ۵۰ روز آینده افتتاح می شود بر لزوم جدی گرفتن مساله تفکیک زباله از مبدا تاکید کرد.

این‌مسئول افزود: امید است که رشت به عنوان بهترین شهر خلاق به دنیا شناسانده شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت نیز در این آیین، هدف از برگزاری جشنواره کدو را استفاده از ظرفیت های هنرمندان و استفاده از ظرفیت های گردشگری شهر عنوان کرد.

علیرضا حسنی با اشاره به شهر خلاق خوراک شناسی رشت گفت: چهارمین جشنواره کدو در راستای شناسایی انواع خوراک های محلی به ویژه با محصولات بومی است.