استاندار گیلان گفت: لازم است همه نهاد‌های مسئول ارائه خدمات مطلوب برای تامین سلامت سالمندان را به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

به گزارش ندای گیلان،ارسلان زارع ، استاندار گیلان در نشست شورای سالمندان استان با بیان اینکه رویکرد دولت کرامت بخشی و عزتمندی سالمندان با تقویت نظام‌های حمایتی است گفت: لازم است نهاد‌های مسئول، ارائه خدمات مطلوب در جهت تامین سلامت سالمندان را به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

وی، سالمندان را الهام‌بخش نهاد خانواده، موجب استحکام نظام خویشاوندی و پیونددهنده نسل‌ها خواند و با بیان اینکه دوره سالمندی، دوره کمال زندگی هر انسان است، افزود: انبوهی از تجربیات در سالمندان نهفته که می‌تواند راهنمای آینده جامعه باشد.

استاندار گیلان گفت: در فرهنگ ایرانی؛ سالمندی مترادف و هم‌ردیف با فرزانگی است و جامعه ما به تبعیت از سنت ایرانی- اسلامی، احترام بسیاری برای سالمندان قائل است و کرامت و عزت آنان را مطالبه می‌کند.

زارع  بر لزوم تدوین برنامه‌های متناسب با سلامت روانی و جسمانی سالمندان تاکید کرد و افزود: این برنامه باید با سلامت اجتماعی و توسعه کشور مرتبط باشد و حفظ جایگاه و منزلت سالمندان را به همراه آورد.

وی گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی دولتی، سازمان‌های خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد متناسب با سیاست‌های کلی نظام نسبت به ارائه راهکار و برنامه در خصوص سالمندان اقدام کنند و این طرح‌ها پس از تبادل نظر به برنامه کاربردی تبدیل شود؛ به یقین نتایج مطلوبی به دست می‌آید.

استاندار گیلان با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده؛ کشور‌های موفق در حوزه سالمندی در گام نخست نسبت به اصلاح نگرش‌های جامعه در زمینه سالمندی اقدام کرده‌اند، افزود: لازم است در زمینه ارتقاء جایگاه و منزلت سالمندان، فرهنگ سازی شود و نخبگان و گروه‌های مرجع، جامعه را به سمت پویایی و با نشاط نگه داشتن این قشر هدایت کرده و نگذارند سالمندان در حاشیه مناسبات اجتماعی قرار گیرند.

زارع گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در سیاست‌های ابلاغی جمعیت و همچنین در سیاست‌های کلی خانواده، مسئله سالمندان را مورد توجه و تاکید قرار داده‌اند و رویکرد دولت در راستای کرامت بخشی و عزتمندی سالمندان؛ برای تقویت نظام‌های حمایتی و هم‌چنین کمک به صندوق‌های بازنشستگی و اجرای طرح تحول سلامت که خدمات بهداشتی را برای سالمندان ارتقاء داد؛ اهتمام ورزیده است.

وی  ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان را مستلزم بهره مندی از نظام بهداشت و درمان اثربخش، کارآمد و هدفمند خواند و افزود: با وجود بسیاری از تنگنا‌های نظام درمان و سلامت کشور، در جریان شیوع ویروس کرونا سالمندان در برنامه‌های حمایتی دولت بودند حال اینکه بسیاری از دولت‌های غربی در الگو‌های مقابله با کرونا، نسبت به این قشر بی توجهی نشان دادند.

استاندار گیلان،  به سند سالمندی کشور اشاره کرد و گفت: این سند در کنار پیشرفت‌های ایران اسلامی برای ارتقاء شاخص‌های مربوط به سالمندی و بحث‌های مرتبط با رفاه اجتماعی که اهمیت ویژه‌ای دارد، مورد توجه دولت دوازدهم است از این رو باید برای موضوع سالمندی مطابق با این سند برنامه ریزی شود.

زارع افزود: اعتقاد دارم نهاد‌های مدنی به‌عنوان حلقه‌های ارتباطی بین سالمندان و دستگاه‌های دولتی، در برنامه ریزی برای ایجاد رفاه و امنیت سالمندان نقشی تعیین کننده دارند و در واقع باید با کمک نهاد‌های مدنی از ظرفیتی که در جمعیت سالمندی کشور وجود دارد، استفاده‌ای مطلوب شود.

وی همچنین بر لزوم ارائه آگاهی بخشی‌های لازم به سالمندان برای رعایت توصیه‌های خودمراقبتی و بهداشتی تأکید و تصریح کرد: دانشگاه گیلان در قالب یک کار پژوهشی؛ نیاز‌های اجتماعی و اقتصادی سالمندان در جوامع شهری و روستایی را مورد بررسی و نیز ارائه راهکار قرار دهد.