رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۸ بیمارستان در شهر رشت مشغول به خدمات‌رسانی هستند گفت: مجموع این ۸ بیمارستان در قالب یک بیمارستان تجمیع می‌شود.

به گزارش ندای  گیلان از رشت؛شاهرخ یوسف‌زاده چابک پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری در رشت با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت از سال 93 در کشور پایه ریزی شده است اظهار داشت: در 2 سال گذشته در گیلان 179 میلیارد تومان در طرح تحول سلامت هزینه شده که این امر موجب کاهش هزینه‌های درمان خانوارها شده است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح مذکور تجهیز و بازسازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به عملیات اجرایی طرح تحول سلامت اضافه شده است افزود: با اقدامات ویژه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طرح تحول سلامت، رضایتمندی مردم استان از بهداشت و درمان تا حد زیادی ایجاد شد اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرسودگی تجهیرات بیمارستانی در استان تصریح کرد: تجهیزات و لوازم پزشکی بیمارستان‌های گیلان به سرعت در حال نوسازی و تجهیز است و با این نوسازی ارتقای ویژه‌ای در تجهیزات پزشکی ایجاد می‌شود.

یوسف‌زاده چابک با تاکید بر اینکه در دو ماهه گذشته تجهیزات سی تی اسکن بیمارستان پورسینای رشت و بیمارستان انزلی تجهیز و ارتقاء یافته است بیان کرد: نوسازی و بازسازی تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های سطح استان ادامه دارد.

وی با ابراز اینکه اکثر بیمارستان‌های گیلان از عمر طولانی برخوردار هستند و فرسودگی تجهیزات در آنها به خوبی دیده می‌شود بیان کرد: در راستای طرح تحول سلامت در گیلان، 6 بیمارستان جدید التاسیس در حال ساخت است که 2 بیمارستان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان دو بیمارستان مذکور را در شهرستان‌های آستارا و رضوانشهر عنوان کرد و افزود: 4 بیمارستان در حال احداث باقی مانده بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در سال 96 به بهره برداری می‌رسند.

یوسف زاده با اشاره به احداث بیمارستان 400 تختخوابه پورفسور سمیعی رشت خاطرنشان کرد: بیمارستان مذکور 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته یک طرح جامع درمانی برای استان وجود نداشته است تصریح کرد: هم اکنون طرح جامع درمانی برای استان فراهم شده است و بهداشت و درمان گیلان بر اساس یک نقشه درمانی به پیش می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه  8 بیمارستان در شهر رشت مشغول به خدمات رسانی هستند خاطرنشان کرد: مجموع این 8 بیمارستان در رشت کار یک بیمارستان را انجام می‌دهند.

یوسف زاده تجمیع بیمارستان‌های مذکور را در قالب یک بیمارستان جامع، مفید و موجب کاهش هزینه‌ها عنوان کرد و افزود: برخی از بیمارستان‌های رشت 32 تخت خوابی هستند که این بیمارستان‌ها ضرر ده محسوب می‌شوند.

وی توانمندی بیمارستان‌های خصوصی را فراتر از بیمارستان‌های دولتی عنوان و خاطرنشان کرد: اما در بحث تجهیزات و امکانات بیمارستان‌های دولتی به‌ویژه بیمارستان‌های دانشگاهی گیلان شرایط مطلوبتری در مقایسه با بیمارستان‌های خصوصی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان حضور پزشکان متخصص در طول شبانه روز و ارائه خدمت در سطح کیفی مطلوب را از شرایط کنونی بیمارستان‌های دولتی استان نام برد و گفت: نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی و دولتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان به‌صورت مداوم انجام می‌گیرد.

یوسف زاده چابک با تاکید بر اینکه اکثر بیمارستان‌های گیلان به‌دلیل قدمت طولانی از سیستم تصفیه فاضلاب برخوردار نیستند بیان کرد: زباله‌های عفونی و فاضلاب بیمارستانی دو مقوله تهدید دانشگاه علوم پزشکی برای محیط زیست استان بوده که اقدامات گسترده‌ای در این راستا انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه طی ماه‌های گذشته با وجود تمامی مشکلات، دانشگاه علوم پزشکی تمرکز خود را بر روی حذف زباله‌های عفونی در استان قرار داده است افزود: در ماه‌های اخیر 450 تن زباله عفونی از 500 تن زباله عفونی دپو شده در منطقه سراون بی‌خطر شده‌اند و تنها 50 تن باقی مانده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه در آینده‌ای نزدیک جشن پاکسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی را در استان برگزار می‌کنیم بیان کرد: علاوه بر دستگاه‌های ضد عفونی کننده زباله‌های بیمارستانی در ایستگاه سراوان، بیمارستان‌های استان به  سیستم و دستگاه‌های اتوکلاو مجهز شده‌اند.

یوسف زاده چابک ساماندهی فاضلاب بیمارستان‌های رشت را در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و تصریح کرد: بیمارستان‌های رازی و پورسینا دو بیمارستان اصلی آلوده کننده رودخانه‌های رشت هستند که اجرای عملیات تصفیه فاضلاب آنها آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر 3 میلیارد اعتبار برای تصفیه فاضلاب دو بیمارستان مذکور پیش بینی شده است بیان کرد: تا پایان سال 96 بیمارستان دولتی بدون سیستم تصفیه فاضلاب در استان وجود ندارد و به هیچ بیمارستان بدون تصفیه خانه فاضلاب در استان مجوز فعالیت داده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بحث بیمه‌ها را از چالش‌های بزرگ بیمارستان‌های استان عنوان کرد و افزود: مطالبات سال 94 بیمارستان‌های گیلان تنها از بیمه سلامت 54 میلیارد تومان است.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه بیمه‌ها دچار چالش هستند خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت در ابتدای کار پیش بینی شده بود که 5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند اما در عمل 11 میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.

وی عدم تامین منابع در سطح ملی را دلیل عمده چالش‌ها در زمینه بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: چالش‌ها در حوزه سلامت بسیار پیچیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 3 هزار نفر به‌صورت داوطلب تحت عنوان رابطان بهداشت در گیلان در حال فعالیت هستند و نقش و رسالت پیام رسانی بهداشت را در حوزه‌های مختلف بر عهده دارند.

یوسف زاده چابک با اشاره به اینکه تامین ایمنی مواد غذایی هم یکی از رسالت‌های دانشگاه علوم پزشکی است بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر پروژه‌ای گسترده در بحث بیماری‌های غیر واگیر را دنبال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه عمده بیماری‌های غیر واگیر وابسته به مواد غذایی هستند افزود: به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه از بیماری‌ها، تامین مواد غذایی و سبک زندگی مناسب می‌تواند به‌درستی از بروز بیماری‌ها جلوگیری کند و این اقدامات در راس برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد.تسنیم