معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: بیش از 90 درصد معادن کوهی گیلان در رودبار است و از ده درصد باقیمانده در شهرستانهای دیگر حدود دو درصد استفاده می شود.

به گزارش ندای گیلان، علی اوسط اکبری مقدم در نشست بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان رودبار با اشاره به اینکه استفاده از معدن بر اساس قوانین و در راستای پروژه تعریف‌شده باید باشد، گفت: شهرداریها یکی ازنهادهایی هستند که بیشترین منابع خودشان را باید خودشان تامین نمایند و برای مدیریت حوزه خود طرح و برنامه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سالهاست که بحث درآمد پایدار برای شهرداریها مطرح است و شهرداری‌های شهرستان رودبار بدلیل شرایط اقلیمی و محدودیت‌هایی که در بعضی از عرصه ها دارند شاید بیشتر رنج می برند و سرمایه گذاری در این شهرها با مشکلاتی مواجه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: امروز کل شهرداریهای استان با مشکل درآمدی مواجه هستند و معدن هم به عنوان درآمد پایدار نیست و منبعی برای ارائه خدمات به شهر است و برای نیازهای درون شهری مطالبه شود.

وی مشکل پسماند در استانهای شمالی کشور را یکی از دغدغه های بزرگ دولت دانست است و گفت: اگر در این مقطع زمانی توجه نشود شاید درآینده نه چندان دور به فراموشی سپرده شود و باید به صورت جدی به آن بپردازیم.

اکبری مقدم با تأکید بر اینکه در حوزه مدیریت پسماند شهرهای رودبار باید فکر اساسی صورت گیرد، اظهار داشت: این نیاز به داشتن طرح و برنامه است تا ما بتوانیم از طریق پیشنهادات و برنامه‌های انجام شده و بررسی‌های استانی، پیگیر جذب منابع ملی باشیم و پسماند را ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات و پیگیری‌هایی برای ساکنین پشت سد شهربیجار انجام شده است ولی مشکلاتی نیز وجود دارد گفت: در نشستی که با استاندار در این خصوص داشتیم تصمیماتی گرفته شد که امیدواریم در اسرع وقت اقدامات به نتیجه برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به ترافیک شهر رودبار گفت: به شهرداری رودبار برای ایجاد یک لاین جدا کننده کمک مالی می کنیم تا در شرایط ترافیک از آن استفاده و بار ترافیکی از آن هدایت گردد.

فرماندار رودبار نیز در این نشست به تنگناهای موجود در شهرداری‌های شهرستان رودبار اشاره کرد و گفت: تنها منابعی که شاید بتواند به شهرداریها کمک نماید و در نشست‌های شهرستانی و استانی هم از مدیران استان مطالبه شده است معادنی است که شهرداری‌های شهرستان در حال حاضر نمی توانند از آن برخوردار شوند.

اسماعیل میرغضنفری افزود: پروژه های ملی راه آهن و آزاد راه رشت-قزوین، خط انتقال گاز و نیز رودخانه سفیدرود از شهرستان رودبار عبور و بخشی از مشکلات استان را حل می کند ولی مشکلاتی نیز برای شهرستان ایجاد کرده است.

فرماندار رودبار گفت: در تمام تعطیلات درگیر ترافیک هستیم که مشکلاتی را به بار می آورد اما خوشحالیم که استان از ورود مسافران و گردشگران برخوردار می گردد.