شاهکویی ۲۰درصد از معتادان را دارای مدرک تحصیلی بالای فوق دیپلم، ۱۰ درصد جامعه معتادان نیز بانوان و همچنین ۶۲ درصد نیز متاهل و دارای زن و فرزند عنوان کرد

به گزارش ندای گیلان،دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که ظهر سه شنبه در سالن آیت الله بهجت فرمانداری فومن برگزار شد، اظهار کرد: ۱۱ سال از ابلاغ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر از سوی مقام معظم رهبری می گذرد.

محمدحسین شاهکویی با بیان اینکه انتظار مقام معظم رهبری این بوده که در طول این سال ها موضوع مواد مخدر به صورت جدی دنبال شود، افزود: خوشبختانه در سال های اخیر با اهتمام ویژه دولت بروز و شیوع موادمخدر در کشور کنترل شده است.

وی با اشاره به هم مرز بودن ایران با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان یعنی افغانستان اشاره کرد و گفت: این کشور ۸۴ درصد موادمخدر دنیا را تولید می کند و متاسفانه بیش از ۵۰درصد از این مواد باید از مرزهای ایران ترانزیت و به کشورهای مقصد ارسال شود.

دبیرشورای مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال۹۴ اولین اولویت در پنج آسیب اجتماعی اعم از طلاق، اشتغال، فساد، حاشیه نشینی را مواد مخدر قرار داد، خاطرنشان کرد: دولت نیز براساس این اولویت بندی رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر را در دستور کار خود قرار داد.

وی با تأکید برتعامل و همکاری همه دستگاه ها، نهادها و ارگان ها برای مبارزه با این معضل اجتماعی، تأکید کرد: می توان از پتانسیل و ظرفیت تربیون نمازجمعه برای آگاه سازی مردم نسبت به خطرات موادمخدر نیز استفاده کرد.

شاهکویی در ادامه ۲۰درصد از معتادان را دارای مدرک تحصیلی بالای فوق دیپلم، ۱۰ درصد جامعه معتادان نیز بانوان و همچنین ۶۲ درصد نیز متاهل و دارای زن و فرزند عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین و اصلی ترین راهکارهای پیشگیری، مقابله و مبارزه با موادمخدر افزایش سطح آگاهی جامعه بوده که نیازمند تلاش و همکاری همه جانبه است.

وی نبود آگاهی و اطلاع کافی از خطرات و آسیب های ناشی از مصرف موادمخدر را بیشترین و اصلی ترین دلیل بیان شدن از سوی معتادان درباره علت گرایش به موادمخدر به ویژه موادمخدر صنعتی همانند شیشه اعلام کرد.

دبیرشورای مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه ایران در صف مبارزه با این معضل خانمان سوز در جهان تنها است، گفت: وجود سه هزار شهید و ۱۲ هزار نفر جانباز از ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه مبارزه با موادمخدر دلیل این مدعا محسوب می شود.

به گفته این مسئول امروزه شاهد این هستیم که از موادمخدر و روانگردان ها به عنوان یک ابزار سیاسی و اقتصادی با بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری سودخالص سالانه و گردش مالی چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری برای بیش از ۱۰ میلیون سوداگردر جهان بوده که به عنوان یک ابزار سیاسی برای سلطه و اقتصادی برای کمک به گروه های تروریستی و سازمان یافته شده از آن استفاده  می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه کاهش سن رشد و تنوع مصرف در بین معتادان کشور کاملا مشهود است، خاطرنشان کرد: این به عنوان یک زنگ خطر برای ما بوده که باید تلاش بیشتری در این راستا انجام شود.

مهر