مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت:۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر متاثر از شیوع کرونا در استان بیکار شده اند که ۲۱ هزار و ۳۰۰ نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری در استان هستند.

به گزارش ندای گیلان،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: ۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر متاثر از شیوع کرونا در استان بیکار شده اند که ۲۱ هزار و ۳۰۰ نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری در استان هستند.

عباس علیزاده  در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و  شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی شیوع کرونا اظهار کرد: وزارت تعاون دو راهبرد یکی پرداخت بیمه بیکاری به کارگرانی که در واحدهای تولیدی و خدماتی کار می‌کردند و آسیب دیدند و دیگری تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای آسیب‌دیده  ناشی از کرونا را پیش بینی کرد.

وی با بیان اینکه ۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر متاثر از شیوع کرونا در استان بیکار شده اند، تصریح کرد: ۲۱ هزار و ۳۰۰ نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند که از طریق سامانه کارا ثبت نام کردند و دولت بیمه آنان را پرداخت می کند.

وی با اشاره به تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا گفت: دستورالعمل این برنامه نیز به همه دستگاه ها ابلاغ شده و سامانه کاراآ به‌عنوان مرجع ثبت‌نام و فرآیند اعطای تسهیلات است.

وی با اشاره به اینکه شکل حقوقی بنگاه‌های هدف تسهیلات به دو شکل کارفرمایی و خویش فرمایی است، افزود: شرایط اخذ تسهیلات کرونا قرار داشتن در  رسته های ۱۳ گانه آسیب دیده است.

علیزاده با بیان اینکه رسته های زیر مجموعه مرتبط با بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاداسلامی، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور،   وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی می توانند از تسهیلات مرتبط با کرونا برخوردار شوند.

وی فرآیند پرداخت تسهیلات کرونا به بنگاه‌های اقتصادی را از طریق ارسال پیامک، ثبت‌نام بانک‌های واجد شرایط در سامانه کارا از  بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه عنوان و تصریح کرد: امکان اعتراض متقاضی به عدم مشمولیت و فراهم کردن دسترسی دستگاه‌های بخشی، بانکی و استانی و تشکل خصوصی و همچنین تایید دستگاه بخشی و کنترل سیستمی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نظارت دستگاه‌های اجرایی بر مصادیق اِعمال تسهیلات با حفظ اشتغال و بازپرداخت تسهیلات را ضروری دانست و گفت: تاکنون ۶۵۹ کارگاه در گیلان با چهار هزار و ۴۰۰ نفر اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات به کارتابل دستگاه‌های اجرایی ارسال کردند.
وی در ادامه به سامانه رصد اشتغال استان نیز اشاره و بیان کرد: هدف این سامانه رصد اشتغال به تفکیک دستگاه اجرایی، شهرستان و بخش اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه این سامانه از بیستم اردیبهشت ماه جاری دوباره فعال شده است، اظهار کرد: ۷۴۴ کاربر دستگاه اجرایی برای این سامانه تعریف کرده بودیم و همجنین تشکل صنفی با امکان ورود به سامانه و تکمیل اطلاعات اشتغال در گیلان وجود دارد.
علیزاده تصریح کرد: امکان درج تعهد سالانه اشتغال جزو دیگر طرفیت‌های سامانه رصد اشتغال وزارت کار و تعاون است و اگر استان هنوز  بدنبال ایجاد سامانه استانی است باید تامین منابع آن از سوی سازمان مدیریت منابع و بودجه استان فراهم شود.
وی از اشتغالزایی ۱۵ هزار و ۳۹۱ شغل در سال ۹۸  خبر داد و گفت: برخی از دستگاهها تا کنون اعلام آمادگی برای ایجاد ۱۸هزار و ۸۰۰ شغل در سالجاری کرده اند./ایرنا