شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان در پی انتصاب استاندار جدید این استان بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، متن بیانیه بدین شرح است:

إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا – نساء ۵۸

سپردن و پذیرش مسئولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، داد و ستد امانتی است که با تقدیم خون هزاران شهید گلگون کفن زمینه‌های آن فراهم گردیده است و افراد مسئول باید مراقب باشند که چه در سپردن مسئولیت به افراد اهلیت آن‌ها را بررسی نمایند و چه اشخاص نیز در پذیرفتن مسئولیت باید ظرفیت و توان خود را در نظر بگیرند که آیا نیت و توان رفتار به عدل و دادگستری بین مردم را دارند یا نه؛ البته مسئولیت از مردم و نخبگان نیز به هیچ وجه ساقط نیست، زیرا به فرموده امام راحل این وظیفه ابدی آنان است که از سپرده شدن انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان جلوگیری نمایند.

اکنون که درآغاز گام دوم انقلاب اسلامی، با اعتماد ملت عزیز ایران، یک دولت تحول‌خواه و انقلابی با شعار ایجاد دولتی مردمی و قوی بر سرکار آمده و فارغ از مباحث صلاحیت و سلیقه در تعیین استاندار، متولی مدیریت اجرایی استان گیلان نیز مشخص گردیده است، شورای ائتلاف نیروی های انقلاب اسلامی استان گیلان لازم میداند که نکاتی را پیرامون بیم‌ها و امیدهای آینده استان متناسب با شعارها و سیاست‌های دولت محترم، به اطلاع دولت، نماینده دولت در استان، نخبگان و آحاد مردم عزیز گیلان برساند.

در وضعیت کنونی، مسائل کلیدی مغفولی وجود دارد که هرگونه برنامه‌ریزی و اقدام در جهت بهبود آینده استان گیلان را به طور جدی تحت تاثیر خود قرار داده است.  متاسفانه در سالیان گذشته به ویژه در دولت دوازدهم، سیاستگذاری‌های غلط و مدیریت اجرایی ناکارآمد باعث شد که استان گیلان نتواند در زمینه رشد و پیشرفت مسیر مطلوبی را طی کند. استمرار چنین وضعی، به ویژه ادامه بی‌تدبیری و ناکارآمدی در شناخت مسائل اولویت‌دار و غفلت و انفعال در مدیریت اجرایی، در استانی که منتظر است تا دولت مردمی و انقلابی تحولی چشمگیر را در زمینه های اقتصادی و اجتماعی برای استان به ارمغان بیاورد، می‌تواند شرایط بحرانی‌تری را در هر یک از موارد مطرح شده برای گیلان عزیز و مظلوم به وجود آورد.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان گیلان معتقد است که عبور از این مرحله حساس در مسیر توسعه استان، در گروِ اتّخاذ رویکردی کاملا علمی و تخصصی در شناخت مسائل و اولویت‌بندی آن‌ها و همچنین عزمی جدی و جهادی برای حل مسائل با استفاده از ظرفیت تمام سرمایه‌های انسانی استان، فارغ از هرگونه جهت‌گیری جناحی و سلیقه‌ای متاثر از کانون‌های قدرت و ثروت در جهت تحقق شعارهای دولت محترم برای رفع مشکلات، موانع و نیز رشد و بهبود اوضاع استان می‌باشد.

متاسفانه بعضاً سیاست‌های ناموزون و غیرتخصصی محلی، متاثر از منافع دسته‌جات و گروه‌ها، و نیز غلبه این نگاه بر سیاست‌های کلی و منافع همگانی، نسبت به حوزه مدیریت استان گیلان منجر به اختلال در دستگاه محاسباتی تصمیم‌سازان و مدیران این مجموعه شده که در نتیجه‌ی آن، شناسایی مسائل و اولویت‌بندی آن‌ها دچار سطحی‌نگری، فقدان جامعیت و سلیقه‌گرایی گردیده است. لذا به طور کلی و به اجمال می توان به برخی از مسائل حیاتی استان اشاره نمود :

۱٫ تعیین نقشه راه برای طی مسیر توسعه و پیشرفت و ایجاد وفاق و همدلی بین همه گروه ها و ذی نفعان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دو فاکتور مهم هستند که نماینده اجرایی دولت در استان باید به آن‌ها توجه نماید. لذا همسو کردن ظرفیت‌های منابع انسانی، نخبگان، احزاب و گروه های سیاسی و بهره گیری از توان آن‌ها در پیشبرد امور استان از اوجب واجباتی است که سال‌هاست در این مغفول مانده و هر مسئولی سعی نموده تا این مسیر را به تنهایی و صرفا با تکیه بر اطرافیان خود به پیش ببرد که نتیجه آن در گذشته کاملا مشهود است و امید می‌رود که این غفلت و اشتباه مکررا در این دوره نیز انجام نشود.

۲٫ بدنه مدیریتی استان دچار دو آفت بزرگ “فساد” و “فرسودگی” شده است؛ این دو آسیب را باید با گسترش نظارت مداوم، هوشمند و مردم پایه و بهره‌گیری از مدیران جوان، تازه نفس و تحول خواه مرتفع نمود. توصیه می‌شود که در سپردن امور به جوانان به ویژه در مسئولیت‌های کلان و کلیدی نهایت تلاش از سمت مدیر اجرایی استان صورت گیرد و همچنین لازم است سپردن مسئولیت‌ها تحت تاثیر فشارهای کانون‌های قدرت و ثروت که جز به ارتقا منافع شخصی خود نمی‌اندیشند نباشد؛ چرا که وضعیت کنونی استان متاثر از پیروی همین مشی در واگذاری مسئولیت‌های کلان استانی است.

۳٫ در مسیر توسعه پایدار، کاهش آسیب‌پذیری بالای منابع طبیعی استان به منظور جلوگیری از مخاطرات بعضا جبران ناپذیر بعدی آن باید مورد توجه قرار گیرد. این نگرانی وجود دارد که بهره‌برداری غافلانه، سو استفاده و یا مصرف غیرمسئولانه از منابع طبیعی استان باعث تخریب اکوسیستم طبیعی گیلان شود که در همین راستا، الزام عدم بهره‌برداری بیش از توان ظرفیت زیستی و همچنین عدم تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بیش از پیش احساس می‌شود.

۴٫ بحران پسماند در استان‌های شمالی به ویژه گیلان به مساله‌ای دارای ابعاد گوناگون زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، سلامت و بهداشت مردم تبدیل شده است که ایجاد سیستم‌های نوین و فناور مدیریت پسماند و فاضلاب در اغلب سکونتگاه‌ها و مراکز صنعتی را به یکی از اولویت‌های اصلی دولت در استان تبدیل نموده است.

۵٫ خالی شدن روستاها از نیروی انسانی جوان که بهره کافی از فعالیت اقتصادی داخل روستا نمی‌برند باعث شده است تا علاوه بر بهم خوردن نظام توزیع و پراکنش نیروی انسانی (که بحران‌هایی نظیر حاشیه نشینی را برای استان به ارمغان آورده) نظام اقتصادی روستا نیز دچار فروپاشی و خمودگی گردد که نتیجه قهری آن چیزی جز تخریب منابع و تغییر کاربری اراضی و فروش زمین به غیر بومیان برای استان نبوده است. ورود نیروی جوان و فعال به مناطق روستایی و توازن در پراکنش و ترکیب نیروی انسانی فعال و شاغل در سطح مناطق شهری و روستایی استان از اولویت‌های اصلی است که با تحریک اقتصاد روستا، افزایش بهره‌وری و تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی اتفاق خواهد افتاد و باید به طور جد سر لوحه مدیر اجرایی استان قرار گیرد.

 

۶٫ متاسفانه میزان سهم اقتصادی استان گیلان از اقتصاد ملی روندی نزولی را تجربه می‌کند. مسئولان استانی باید سعی کنند تا با رشد فعالیت‌های استراتژیک پیشران و مبتنی بر مزیت‌های منطقه گیلان به روند افزایش سهم اقتصادی این استان از اقتصاد ملی و افزایش درآمد سرانه مردم استان کمک نمایند. استفاده از جوانان خلاق و مبتکر در صنایع خلاق و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین پارک‌های علم و فناوری در کنار وجود ظرفیت دانشگاه‌ها برای ایجاد صنایع پیشران و های‌تک می‌تواند این مشکل را تا حدود زیادی مرتفع کند؛ تحقق این امر نیازمند آن است که علاوه بر تصمیم‌گیری‌های کلان و حمایتی در راس سیستم مدیریت استان، از سپردن مسئولیت این مجموعه‌ها با نگاه غیرتخصصی و سیاسی پرهیز نموده و عنان کار را در این بخش به جوانان متخصص و دانشمند سپرد.

 

۷٫ مدیریت اجرایی استان باید ایجاد و پیوستگی زنجیره‌‌های تولید ارزش میان گروه‌های اصلی فعالیت اقتصادی استان را به عنوان سرلوحه فعالیت‌های خود در حوزه توسعه اقتصادی قرار دهد که این امر باعث افزایش بهره‌وری و میزان درآمد اقتصاد استان خواهد شد. از سوی دیگر می‌بایست ارتقاء مزیت‌های نسبی به مزیت‌های رقابتی استان با رویکرد صادرات‌محور، به ویژه در تعامل با کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای میانه، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

۸٫ متاسفانه مسئله گردشگری علیرغم وجود ظرفیت‌های خوب اقتصادی که می‌توانست برای استان ایجاد نماید، با رویکردهای افراط‌مدارانه نه‌تنها باعث توسعه استان نشد بلکه زمینه را برای تخریب منابع گیلان به ویژه در بخش‌های اراضی کشاورزی و اقتصاد و فرهنگ روستا ایجاد کرده است. تمرکز جغرافیایی و پیوستگی زنجیره‌های ترکیبی گردشگری شامل جاذبه‌ها، امکانات و … در سطح استان در کنار توجه به توسعه نظام اقتصادی و فرهنگی باید در توسعه گردشگری مورد توجه تیم اجرایی دولت در استان قرار بگیرد.

۹٫ کشاورزی می‌تواند به عنوان موتور محرک و پیشران اقتصادی در استان گیلان باشد. به عنوان نمونه می‌توان از الگوی مدیریت کشاورزی در هلند که سالانه نزدیک به دو برابر ارزش صادراتی نفت کشور ما از بخش کشاورزی درآمدزایی دارد الگوبرداری نمود. برای این منظور توجه به فعالیت‌های صنعتی کشاورزی با فناوری‌های نوین، پیشرفته و دانش‌بنیان متناسب با ظرفیت‌های استان و همچین بسط و توسعه بازارهای هدف به‌ویژه در حاشیه دریای خزر باید مورد توجه سیاست گذاران و مدیران اجرایی استان قرار بگیرد.

بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارد که می‌توان آنها را مدنظر قرار داد که در این مجال فرصت پرداخت به آن‌ها وجود ندارد اما مدیر اجرایی استان می تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان، به ویژه ظرفیت‌های منابع انسانی توانمند و نخبگان سیاسی، علمی و اقتصادی با سازماندهی مناسب نسبت به شناسایی، اولویت‌بندی صحیح و حل مسائل استان و امید آفرینی در مردم به ویژه با کاستن از بار مسائل معیشتی به آنان کمک کند که این امر همراهی همه گروه‌های دغدغه‌مند را می‌طلبد.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان منسجم‌ترین تشکیلات سیاسی استان نیز در این مسیر، برای اعتلای استان عزیز گیلان و بهبود و تحول در وضعیت زندگی مردم آمادگی خود را برای همکاری اعلام می‌دارد و برنامه‌ها و نیروهای توانمند شورا را به سیستم مدیریت اجرایی استان معرفی می‌نماید و اختیار بهره‌گیری از آن‌ها را به مدیر اجرایی استان می‌سپارد و امید آن را دارد که در انتخاب مدیران و همچنین تعیین سیاست‌های کلی استان، مدیر و ساختار اجرایی استان اسیر و بازیچه دست کانون‌های قدرت و ثروت نشوند که در این صورت با مشاهده هر گونه انحراف از موازین و معیارهای حکمرانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی و یا پر و بال دادن به هرگونه منافع حزبی و جناحی و سهم‌خواهی‌های صاحبان قدرت و ثروت، شورای ائتلاف تکلیف به عمل انقلابی خود را که همان ایستادگی در برابر زیاده خواهان، نااهلان و نامحرمان نسبت به انقلاب اسلامی و راه امامین انقلاب و پاسداشت خون مطهر شهیدان می‌باشد را فراموش نخواهد کرد و صدای بلند مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی و تحول‌طلبی خواهد بود.

در آخر برای موفقیت مدیر اجرایی استان همت، عزم برای اصلاح و توفیق در خدمت به مردم را از خداوند منان مسئلت داریم.

والسلا علی من اتبع الهدی

آبان ۱۴۰۰ – شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان گیلان