صبح امروز سی و دومین جلسه علنی شورا با حضور اصحاب رسانه با ۲ ساعت تاخیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان از رشت،این جلسه با حضور مدیران محیط زیست کشور از جمله کاوه مدنی معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط کشور و  آقایی مدیر کل مشارکت های مردمی محیط زیست کشور برگزار شد.

امیرحسین علوی ریاست شورا در ابتدای جلسه بیان داشت:اقلیم شمال کشور و گیلان اساسا یک اقلیم شکننده است و حفاظت از این داشته های طبیعی بسیار مهم می باشد.
وی افزود:معضل بزرگ سراوان در حاشیه شهر ما یک مشکل بزرگ بوده و علی رغم مدیریت شهرداری باز هم این موضوع نیاز به اعتبارات مناسب دارد که در غیر اینصورت آینده شهر ما به خطر خواهد افتاد.
علوی خاطرنشان کرد:ما رودخانه های زیبایی داریم که خیلی ها تجربیات ماهی گیری و خاطرات زیادی از آن داشته اند اما متاسفانه امروز بواسطه آلودگی های موجود در این رودخانه ها این خاطرات به فراموشی سپرده شده و در شرایط بسیار بدی قرار دارند.
وی عنوان کرد:امیدواریم با کمک دوستان بتوانیم با ردیف ها و بودجه های ملی این معضلات را برطرف کنیم تا در آینده از ما بعنوان مدیران بی تدبیر یاد نکنند.

رمضان پور نرگسی عضو شورای اسلامی ضمن خیر مقدم به حضار جلسه اظهار داشت:آنچه که امروز گریبان گیر مدیریت شهری است بحث رودخانه ها و پسماندها می باشد.
وی افزود: دولت باید این وضعیت را یک موضوع ملی بداند چرا که شهر رشت در سال میزبان میلیون ها گردشگر خارج از استان و کشور است و این رودخانه ها فقط برای مردم رشت نیست.
رمضان پور با اشاره به اینکه شرایط بسیار حساس و سخت است بیان داشت: یکی از وظایف محیط زیست کشور سر و سامان دادن به این وضعیت است و باید راهکارهایی اندیشید که این خسارات به حداقل برسد.
وی با تاکید بر اینکه آنچه که مدنظر است سلامت مردم رشت می باشد بیان داشت: نباید همه انتظارات از شهرداری باشد چرا که این مسایل در حوزه مدیریت شهری نمی باشد و محیط زیست و آب و فاضلاب در این قضیه نقش مستقیم دارند.
وی اظهار داشت:توقع ما این است از فرصت های این دو رودخانه استفاده کنیم و آنها را به درستی مدیریت کنیم.

علیپور در ادامه بیان داشت: ما صدای مردم هستیم و مردم شهر رشت اکنون در یک بحران زیست محیطی هستند که باید به داد آنها رسید.
وی اضافه کرد:یکی از مشکلات بزرگ استان دفع غیر بهداشتی زباله است که گریبان گیر شهر رشت شده و بوی تعفن زباله مردم ما را بسیار زجر می دهد.

عاقل منش رییس کمیسیون فرهنگی در این خصوص بیان داشت:باید از فرافکنی دوری کنیم و همه به نوعی وظایف خودمان را در این زمینه انجام دهیم.
وی عنوان کرد:باید بدانیم چه نقشی می توانیم ایفا کنیم ،وظایف خود را در حد توان انجام دهیم و از شعار دادن بپرهیزیم.
این عضو شورا آموزش را یکی از وظایف مهم شهرداری دانست و تصریح کرد:پرداختن به آموزش می تواند نقش مهمی در فرهنگ سازی این حوزه داشته باشد.
وی افزود:باید به نقطه مطلوبی برسیم که شهر رشت دیگر نگران بحث زباله نباشد.

رسولی رییس کمسیون عمران عضو دیگر جلسه ضمن خیر مقدم به میهمانان بیان داشت:حضور دکتر مدنی در این جلسه و همراهی ایشان می تواند در این شهر بسیار اثرگذار باشد
وی افزود:در دوره ای به سر می بریم که دولت اعتقاد به کارشناسان توانمند دارد و حضور شخص دکتر مدنی در این حوزه، خود نشانگر این موضوع است‌.
رسولی با اشاره به اینکه وضعیت تالاب انزلی بسیار اسفناک است اظهار داشت:عمق این تالاب بسیار کم شده و سرعت کاهش ابعاد تالاب ۱۰ برابر بیشتر از آبهای آزاد است.
وی گفت:روزگاری عمق این تالاب ۹ متر بود،اکنون کمتر از ۱ متر شده و ما درون یک بحران به سر می بریم.
رسولی خاطرنشان کرد:در تلاش هستیم به مردم نشان دهیم که رودخانه ها جای فاضلاب نیست بلکه یک موهبت الهی محسوب می شود.

حامد عبدللهی رییس شورای استان در این جلسه عنوان کرد:امروز وارث کم توجهی گذشتگانی هستیم که به ما ارث رسیده است.
این عضو شورا با اشاره به اینکه عدم نظارت به زباله های بیمارستان مسئله دیگری است که نیاز به توجه دارد عنوان کرد:در بعضی از اقدامات، شهرداری وارد می شود در صورتی که وظیفه ذاتی این مجموعه نیست.

علوی رییس شورا تعیین میزان حق آب تالاب ها را امری مهم عنوان کرد و افزود:باید قدر ظرفیت ها را بدانیم و مهم است سازمان محیط زیست در این موضوع به ما کمک کند.
شیرزاد در ادامه اظهار داشت:حضور میهمانان،موجب خوشحالی ماست و امیدواریم در ۳ سال آینده خبرهای خوبی در خصوص رودخانه ها برای مردم رشت داشته باشیم.
وی با اشاره به بهینه شدن مدیریت پسماند شهری خاطرنشان کرد:انتظار ما برخورد قاطع با تخریب کنندگان محیط زیست است .
شیرزاد با اشاره به اینکه گفته ها و مطالبات مردم بارها گفته شده اما گوش شنوایی وجود ندارد اظهار داشت:رودخانه ها جریان زندگی و اقتصاد شهرها هستند و در این حوزه نیازمند توجه بیشتر
دولت هستیم.
شیرزاد تصریح کرد :از دیگر خواسته های ما اعمال صحیح جرایم پرداخت زباله است که متاسفانه تاکنون بدرستی اعمال نشده است.

رییس کمسیون بهداشت عنوان کرد:در موضوع آنفولانزای حاد پرندگان باید نظارت بیشتری شود و انتظار است که اقدامات مناسب در این زمینه دیده شود تا مردم نگران این موضوع نباشند.

محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان در جلسه بیان داشت:متاسفانه مشکلات در استان ما زیاد است اما این پتانسیل را داریم که مشکلات را برطرف کنیم.
وی خاطرنشان کرد:اگر سنبل آبی را ۵ سال پیش مدیریت می کردیم اکنون چنین معضل نداشتیم.
محمد پور با اشاره به اینکه حتی دنیا هم در بحث احیای تالاب کم تجربه است بیان داشت:در حال احیای تالاب انزلی هستیم و در تلاشیم که در این زمینه قدم های مثبتی برداریم.
مدیر کل محیط زیست گیلان تصریح کرد:باید در بحث آموزش تلاش بیشتری کنیم تا بتوانیم در بحث محیط زیست، مدیریت بهتری داشته باشیم.
وی در خصوص پسماند بیمارستان ها اظهار داشت:در استان ما هیچ بیمارستانی بدون مدیریت و سامان دهی پسماند به بهره برداری نخواهید رسید.
گفتنی است مجوز زباله سوز ۶۰۰ تنی بزودی به شهردار ارائه می شود و عملیاتی خواهد شد
محمدپور خاطرنشان کرد:امیدواریم بتوانیم مشکلات تالاب عینک را هم در کنار تالاب انزلی حل کنیم.
این مقام مسئول افزود:اگر مشکلی در حوزه محیط زیست وجود داشته باشم خودم شخصا ورود خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما در استان پسماند خانگی است بیان داشت:باید در بحث آموزش تلاش بیشتری کنیم و علی رغم میل باطنی با افراد متخلف برخورد قاطع خواهیم کرد.
محمد پور اضافه کرد:برای حل هر معضل اجتماعی همه باید در کنار هم قرار بگیریم و با کمک هم به حل این معضلات بپردازیم.

کاوه مدنی معاونت آموزشی محیط زیست کشور در این جلسه اظهار داشت:یکی از دلایل حضور من در استان این است که بگوییم سازمان محیط زیست در خصوص معضلات استان گیلان دغدغه های اساسی دارد.
وی با اشاره به اینکه باید در این جمع قول هایی بهم بدهیم عنوان کرد:محیط زیست باید نقش خود را انجام دهد اما نیاز است شهرداری هم در این موضوع نقش بسزایی داشته باشد‌.
مدنی یادآور شد:باید گزارش منتشر کنیم و عملکرد شهرداری را به مردم نشان دهیم و نگاه ما باید نگاهی رو به جلو باشد
وی بیان داشت:یکی از اولویت های مهم ما موضوع پسماند است که از ۱ دی تا ۱۳ فروردین بصورت جدی روی این موضوع متمرکز خواهیم بود و مردم هم باید در این موضوع نقش مهمی داشته باشند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ابتدا باید به جای پرسش از همدیگر از خودمان بپرسیم که چه کرده ایم عنوان کرد:فرهنگ مصرف در این استان بسیار متفاوت است و مردم و شهروندان به آموزش نیاز دارند.
وی در ادامه اعضای شورا و مردم را به جمع آوری زباله دعوت کرد و اظهار داشت: باید به جای سنگ های بزرگ از سنگ ریزه ها استفاده کنیم و در کنار هم به فرهنگ سازی بپردازیم.
مدنی افزود:در شورا نباید بطری آب معدنی روی میزها باشد و نیاز است که همه این بطری ها حذف شوند.
وی تصریح کرد:امیدواریم سال آینده سالی باشد که استان گیلان در حوزه محیط زیست حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
وی در انتها بیان داشت :باید از ظرفیت نمایندگان مجلس هم در این زمینه استفاده کنیم و کمک آنها را در کنار خودمان داشته باشیم.
همچنین وی کل اعتبارات پژوهشی محیط زیست را ۱۶۰ میلیون تومان عنوان کرد.