یک شرکت دانش‌بنیان با دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید و بومی کردن دانش تولید آنتن‌های بیمفورمینگ در کشور شد.

به گزارش ندای گیلان و به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، محسن کابلی مدیر عامل شرکت فناوری آنتن‌های کارن در این باره اظهار داشت: آنتن‌های شبکه موبایل تاکنون در کشور در مقیاس تجاری تولید نشده بود و از دیگر کشورها وارد می‌شد؛ یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های این حوزه بیمفورمینگ است که تقریبا تمامی آنتن‌های جدید از آن پشتیبانی می‌کنند.

وی افزود: محصول تولیدی که بابت آن از صندوق تسهیلات گرفتیم، یک آنتن بیمفورمینگ در باند فرکانسی ۳۳۰۰ الی ۳۸۰۰ مگاهرتز است که در توسعه شبکه TD-LTE کاربرد دارد و دارای تکنولوژی جدید و بر اساس نیاز اپراتورهای مخابراتی کشور طراحی و ساخته شده است.

کابلی اضافه کرد: قبل از ما فقط شرکت هوآوی و دو شرکت اروپایی این محصول را داشتند و ما چهارمین شرکت سازنده این آنتن‌ها در دنیا محسوب می‌شویم، البته به خاطر مسایل مالی هنوز این موضوع را ثبت نکرده‌ایم.

مدیر عامل شرکت فناوری آنتن‌های کارن با بیان اینکه رقابت کردن در این حوزه کار سختی است، گفت: ما شرکت کوچکی هستیم که اپراتورها حاضر نیستند با ما قرارداد ببندند، این در حالی است که بر اساس تست‌های فنی انجام گرفته ما توانسته‌ایم با هوآوی و نوکیا رقابت کنیم اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم تعداد قابل توجهی آنتن به فروش برسانیم و صرفا توانستیم پنج درصد سهم بازار را از آن خود کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی یک کالای ساخت داخل از نظر کیفیت و کارآیی با مشابه خارجی رقابت و برابری می‌کند، دولت باید از شرکت‌های داخلی حمایت کند و تدبیری بیندیشد که اپراتورها به این راحتی نتوانند همان کالا را از خارج وارد کنند.

کابلی با بیان اینکه تسهیلاتی که از صندوق نوآوری و شکوفایی گرفتیم چه از نظر نرخ سود پایین و چه از لحاظ دوره استراحت بسیار برای ما مفید بود، اظهار داشت: درست است که نقدیندگی در تولید خیلی مهم و راهگشاست اما همه معضل اصلی شرکت‌ها پول نیست و صندوق نوآوری و شکوفایی اگر قصد نجات شرکت‌های دانش بنیان را دارد و می‌خواهد این شرکت‌ها وارد عرصه اقتصاد کشور شوند باید در این زمینه نیز تدبیری بیاندیشد و از شرکت‌ها حمایت کند.

مدیر عامل شرکت فناوری آنتن‌های کارن با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات حال حاضر اقتصاد کشور از جمله شرکت‌های دانش بنیان، نوسان نرخ ارز است؛ تصریح کرد: انتظار داریم نهادهای مربوطه از جمله وزارت صنعت، سازمان تنظیم مقررات، مخابرات و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی نرخ ارز را برای شرکت‌های دانش بنیان تثبیت کنند و همچنین در مواردی که توان داخلی در تولید یک محصول وجود دارد، خرید خارجی ممنوع شود و اپراتورها حداقل ۵۰ درصد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی تامین کنند.

وی گفت: شرکت‌های مختلفی در کشور در زمینه آنتن فعالیت می‌کنند که امیدواریم نهادهای ذیربط این شرکت‌ها را شناسایی و به گونه‌ای تجمیع کنند تا بتوانند با اپراتورهای داخلی قرارداد ببندند، در این صورت به طور قطع هم از نظر تعداد آنتن و هم قیمت می‌توان با شرکت‌های خارجی رقابت کرد.