نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر رشت گفت: باید پیکان فعالیت مان ترویج و اعتلای فرهنگ شهرنشینی باشد و این را ملاک قرار دهیم .

محمد حسن عاقل منش در گفتگو با خبرنگار ندای گیلان از رشت و در تشریح اهمیت انتخابات شورای شهر اظهار داشت: مسئولیتی که در قبال خود و جامعه داریم ما را مکلف می کند تا در مقابل رخدادهای اجتماعی بی تفاوت نباشیم و در جهت تعالی جامعه قدمی هر چند کوچک و در حد توان خود برداریم.

وی با اشاره به تجارب گذشته خود به واسطه 2 دوره عضویت در شورای شهر رشت گفت: به دلیل آشنایی با مجموعه شورا و شهرداری و همچنین واقف بودن به مشکلات شهروندان پا در این عرصه گذاشته ام و امیدوار هستم چنانچه موفقیت حاصل شد بتوانم خادم و پاسخگوی مردم باشم.

کاندیدای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با ابراز خرسندی از حضور خود در انتخابات 29 اردیبهشت علت این حضور را احساس مسئولیت اعلام کرد و گفت: چنانچه در انتخابات 29 اردیبهشت پیروز شوم با توجه به تجربه سی ساله ام در حوزه آموزش به شرط موفقیت در انتخابات می توانم در زمینه فرهنگی گام های موثری بردارم.

وی اظهار داشت: اگر قرار است شهر تغییر کند باید مدیریت شهری نیز متحول شود بنابراین جای امیدوار است که جمعی با این نگاه ورود کنند تا بتوانند تاثیر گذار باشند.

عاقل منش با بیان اینکه ورود شورای شهر چهارم از نظر کارشناسان مثبت ارزیابی شده است ابراز داشت: تحلیلگران بر این باورند  که در شورای چهارم افراد تحصیل کرده با سطح سواد بالاتر ورود کرده بودند و این جای امیدواری برای مردم شهر بود اما در مدیریت شهری خصوصا در نهاد مدنی مثل شورا که سه دوره تجربه را پشت سر گذاشته و دوره چهارم را شروع کرده بود آیتم های دیگری نیز مد نظر مردم بود.

نماینده سابق مردم در پارلمان شهری گفت:  توفیقاتی که عزیزان توانستند به بخشی از آن دست پیدا بکنند و ناکامی در شورای چهارم بیشتر نشات گرفته از درگیرهای داخل خودشان بوده است و این در گیری ها سبب شد از بسیاری از کارهای اصلی باز بمانیم

وی افزود: در نهایت این مردم هستند که در پایان دوره با حضور در پای صندوق رای نمره نهایی رو مردم می دهند

عاقل منش با بیان اینکه شورا باید ابتدا به ساکن به خودش بپردازد گفت: بازنگری و نگاه عملکردی باعث رشد می شود .

وی با بیان اینکه شورای پنجم باید کار خو را با هدفمند کردن برنامه ها و در نظر گرفتن  فعالیت 4 ساله شورای قبل آغاز کند افزود: بهار است شورای جدید در قالب برنامه میان مدت به توافقی برسند و اگر این توافق حاصل شود به نظر من در طول این چهار سال زیاد درگیری و مشکل نخواهند داشت .

عاقل منش تصریح کرد: باید به شکل اساسی نیازها، آسیب ها و توانمندی ها را ارزیابی کنیم و با توجه به آن در یک برنامه ریزی مناسب در حوزه های مختلف به پیش برویم تا به لطف خداوند این اتفاقی که باید خیلی وقت پیش رخ می داد به زودی به وقوع بپیوندد.

وی عدم استفاده از تجربیات دوره های گذشته را قابل قبول ندانست و اظهار داشت: فراخوان افراد با تجربه و استفاده از تجارب آنها، بررسی علل ناکامی در ادوار گذشته و حتی توجه به نکات مثبت و دلایل موفقیت در برخی کارهای صورت گرفته می‌تواند در ارائه برنامه ای مناسب و مدون در جهت موفقیت و کارآمدی شورای پنجم موثر باشد.

عاقل منش در ادامه گفت: در سال های گذشته شهرداران زیادی آمدند و رفتند و در هر دوره نیز اقداماتی برای شهر صورت گرفت.

وی با اشاره به  ادعای برخی از افراد مبنی بر اینکه هیچ اقدامی در شوراهای قبلی برای رودخانه های رشت صورت نگرفته است گفت: هکتارها زمین از رودخانه ها در زمان شورای سوم آزاد سازی شد و به پارک ها و فضاهای سبز مفید تبدیل شد.

وی افزود:  تصورم این است که باید شورا و شهرداری را باهم مورد ارزیابی قرار داد وباید دید تعامل فی ما بین شورا وشهردار به چه میزان بوده است.

عاقل منش یاد آور شد: فرهنگ در مواردی نظیر تئاتر خیابانی، سرود، گردشگری، صنایع دستی، ترافیک و فرهنگ ترافیک، استفاده اموال عمومی و حتی زندگی آپارتمان نشینی، نقش دارد و در آن حکم فرما می شود.

وی افزود: حتی برخورد رانندگان با گردشگران که وارد شهر می‌شوند تاثیر گذار است خیلی از این دست میتوان هزار مورد را مطرح کرد که اینها نیازمند همدلی و همراهی شهرداری،  سازمان اصلی آن و سازمان هابی که هرکدام به یک شکلی مرتبط با این موضوع است

رئیس اسبق شورای شهر رشت برنامه ریزی دقیق را لازمه ارتقای فرهنگی و شرعی در ابعاد مختلف دانست و تاکید کرد: فرهنگ سازی باید از پایه که همان ورود به کودکستان و مدارس است باید به شکلی منسجم آغاز شود تا در سطوح دانشگاهی و بالاتر نتیجه مثبت آن حصول گردد

عاقل منش با بیان اینکه اعضای شورای چهارم معتقدند در سال اول این دوره انتخاب ناموفقی داشته اند افزود: اعضا بر این باورند که اشتباه کردند چرا که در نهایت مجبور به استیضاح شدند که این امر جای تامل دارد و باید به ابعادش پرداخته شود.

وی ادامه داد: انتخاب دوم شورا نیز که با اکثر آرا بوده است از ابتدا تا به کنون وارد چالش هایی شد که دلایل آن باید بررسی شود

وی با اشاره به  انتخاب دوم شورا که با اکثر آرا بوده است اظهار داشت:  این انتخاب از ابتدا تا به کنون وارد چالش هایی شد که دلایل آن باید بررسی شود چرا که هماهنگی، همدلی و همراهی را که مردم انتظارش را داشتند متاسفانه مشاهده نکردند در نتیجه از شورای چهارم رضایتی که باید ندارند.

 

رئیس سابق شورای اسلامی شهر رشت گفت: البته شورای چهارم در مجموع در خصوص عمران و آبادانی، گسترش و پیشرفت شهری و در ابعاد و زمینه های مختلف مصوبات خوبی هم داشتیم که عمده آن به عملکرد، پافشاری، و تلاش فردی شهردار رشت بر می گردد.

وی افزود: شهردار رشت برای اینکه به بعضی از پروژه های مد نظر خود با در نظر گرفتن اولویت برسد در این مسیر هم یقینا آنجاهایی که مصوبه شورا داشت توانسته نقطه اوج خودش را پیدا کند و در بعضی جاها که این هماهنگی نبوده با چالش های جدی مواجه شد اما در مجموع توانست  عملکرد خوبی در حوزه های عمرانی از خود نشان دهد و معتقدم نگاه جدیدی به شهر تزریق شده و مردم  این تغییر و تحولات را احساس کردند.

نماینده سابق مردم در پارلمان شهری رشت خاطر نشان کرد: معمولا مردم به افرادی رای می‌دهند که  در طول سالهای گذشته با عملکردشان خود را ثابت کرده اند و مردم به آنها اعتماد دارند این مردم معمولا بخش فرهیخته جامعه هستند که سعی می کنند آگاهانه به یک انتخاب دست پیدا کنند.

عاقل منش ملاک های لحاظ شده برای انتخاب درست را تجارب، سواد و عمکرد گذشته کاندیدای شورای شهر عنوان کرد و گفت: این ها نکاتی است که می توانند به افراد در انتخاب فرد اصلح کمک کنند

وی اظهار داشت: گاهی اوقات می بینم که افراد دچار موج گرفتگی سیاسی، فامیلی یا صنفی می شوند و اگر این امواج موفق به سوار شدن بر انتخابات شوند به احتمال قوی افرادی که بیشتر و پررنگ تر تبلیغات کردند باز شانس انتخابشان بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: شهروندانی که راه های دسترسی و درآمد زایی آنها در حاشیه پیاده راه کاهش پیدا کرده است اظهار نگرانی کرده اند و به نظر من مدیریت شهری همه جانبه لازم است و این یعنی به گونه ای پازل ها کنار هم چیده شود که  همه در رفاه باشند یا به عبارتی همه مردم برد- برد را در شهر احساس کنند

عاقل منش بیان داشت: شهر می خواهد یک مسیر توسعه و پیشرفت را به شکل همه جانبه طی کند به نظر می رسد که الان در دوره پنجم می شود با این نگاه با بررسی تمامی ابعاد راه پیشرفت و ترقی را برای اینکه واقعا آیا همین مسیر به خواستگاه خودش می رسد یا خیر.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت امید  آن می رود کلانشهر رشت که شاید تا دیروز دیده نمی شد امروز بتواند دیده شود یا حتی از این منظر به توسعه اقتصادی هم برسد ضمن اینکه توسعه مسائل فرهنگی و اجتماعی را مد نظر داریم در بحث گردشگری و استفاده از صنعت گردشگری بتوانیم به لطف خدا با یک برنامه منظم و مدون به پیشرفت همه جانبه دست پیدا کنیم.

وی اذعان داشت: هیچ وقت نمیتوانیم کتمان کنیم شوراها در یک پرسه سیاسی و در یک نظر سنجی و انتخاب رای که از مجموعه عملکرد سیاسی حاصل می شود انتخاب شوند اما اگر افرادی که وارد این نهاد می شوند خودشان سیاسی کار باشند یا گرایشات سیاسی آنها  تأثیر مستقیم داشته باشه این نهاد هیچ گاه نمی تواند پیشرفت لازم را داشته باشد چرا که همیشه ملاحضات سیاسی دارند و ملاحضات دیگر که مورد نظر مردم است و مطالباتی مردم است از بین می رود.

وی با اشاره به فرازی از فرمایشان مقام معظم رهبری گفت:  رهبر معظم انقلاب همین تاکید را داشتند که شورا یک نهاد سیاسی نمی تواند باشد و نباید در این عرصه که عرصه  خدمت و پیشرفت شهر در ابعاد مختلف است را با مسائل سیاسی قاطی کرد که مناضعاتش بیشتر و در خیلی جاها به بن بست می رسد.

وی با تاکید بر لزوم کار فرهنگی در شورا و شهرداری  رشت گفت: شهرداری تا دیروز فقط یک نهاد خدماتی و عمرانی بوده اما امروز ارتقا آن خصوصا که شورا ها ورود کردند از دوره های دوم و سوم قدرتمند تر حاضر شده و نگاه مردم به شورا ها علاوه بر ارائه خدمات باید در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز باشد

عاقل منش گفت: مردم از شهرداری انتظار دارند که ورود کند و معتقدم با تاسیس سازمان های مانند سازمان فرهنگی و ارتباطی که با تشکل های مردم نهاد در رویکردی که با مسائل اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده است باید پیکان فعالیت مان ترویج و اعتلای فرهنگ شهرنشینی باشد و این را ملاک قرار دهیم .