رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: از زمان ورود اولین گروه زوار خارجی به گیلان تا کنون، بیش از ده هزار زائر خارجی اربعین حسینی از خدمات بهداشتی درمانی و آموزشی بهره مند شدند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد:  پس از تشکیل ستاد اربعین حسینی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تیم های بهداشتی درمانی دانشگاه در شهر مرزی آستارا برای خدمت رسانی به زائران خارجی که غالبا از جمهوری آذربایجان وارد استان گیلان می شدند، مستقر شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون بیش از 16هزارنفر  زائر آذری، از مرز آستارا وارد کشور شده اند، خاطرنشان کرد:  در این راستا، بازدید های بهداشت محیطی در حوزه شهرستان، در سه شفیت به صورت شبانه روز انجام  و در خصوص تامین و توزیع  دارو و امکانات پزشکی نیز  تمهیدات لازم اتخاذ شد.

وی افزود: همچنین تیم ده نفره در زمینه حفاظت فیزیکی پایگاه های بهداشتی درمانی در مرز مهران مستقر شدند.

 سالاری با اشاره به اقدامات مرکز فوریت های پزشکی استان گفت: اورژانس ۱۱۵ گیلان نیز همزمان با ورود اولین گروه زائران خارجی به استان، در مناطق آستارا، تالش و امام زاده هاشم، ارایه خدمات پیش بیمارستانی را به زائران جمهوری آذربایجان  آغاز کردند. وی افزود:  در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی،  تیم دیگر نیز به همراه چهار تکنسین فوریتهای پزشکی به مرز مهران اعزام شد.

رییس دانشگاه در ادامه یادآور شد: دو  تیم پرستاری نیز متشکل از چهار پرستار از مراکز آموزشی درمانی رازی، شفا و حشمت به منظور پوشش خدمات درمانی  زائران اربعین حسینی به مدت 12روز در دو مرحله  در بیمارستان ایلام حضور دارند.

وی با اشاره به بازدید های بهداشت محیطی کارشناسان بهداشت محیط در دو  اکیپ جدا گانه از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به طور شبانه روز تصریح کرد:کارشناسان بیماری ها نیز با استقرار در پایانه مرزی آستارا نسبت به کنترل زائران از نظر نظام مراقبت سندرومیک تحت پوشش قرار می دهند.

 سالاری یادآور شد: یک تیم ده نفره نیز در قالب  اکیپ امدادی مشترک دانشگاه علوم پزشکی گیلان و معاونت بهداشتی سپاه قدس گیلان متشکل از پزشک متخصص، پزشک عمومی و پرستار در موکب مستقر در کربلای معلی، به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین حسینی می پردازند.

همچنین تهیه و توزیع ده هزار پمفلت آموزشی بهداشتی بین زوار اربعین حسینی، جمع آوری مود غذایی فاسد، توزیع مایع ضدعفونی و کلرزنی مخازن آب در مواکب مرزی، نیز در این مدت در حال انجام است.