صبح امروز هم‌زمان با نخستین روز از هفته گرامی داشت دولت، یک دستگاه CT اسکن ۱۶ اسلایس در بیمارستان ولی‌عصر (عج) شهر رودبار افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ندای گیلان،دکتر ارسلان سالاری-رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حاشیه بهره‌برداری از دستگاه CT اسکن بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) رودبار در جمع خبرنگاران با اشاره به عقب‌ماندگی‌های حوزه سلامت گیلان در بخش‌های مختلف ازجمله در حوزه درمان، اظهار کرد: شیوع انواع بیماری و کمبود زیرساخت‌های حوزه درمان موجب نارضایتی مردم شده است به‌گونه‌ای که در برخی از بیمارستان‌ها مردم در کف بیمارستان می‌خوابند و این شایسته استان گیلان نیست.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی یک سال اخیر، افزود: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی یک سال اخیر، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های حوزه سلامت به‌ویژه در بخش درمان است و در این مسیر، نه‌تنها از ظرفیت استان بلکه از ظرفیت‌های ملّی نیز استفاده شد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزایش زیرساخت‌های درمانی را در راستای افزایش رفاه اجتماعی دانست و گفت: وظیفه ما دولت‌مردان است تا هر قدمی که می‌توانیم برای افزایش رفاه اجتماعی مردم برداشته و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

دکتر سالاری با بیان اینکه گیلان از میانگین کشوری در برخورداری از زیرساخت های حوزه سلامت پایین تر است، تصریح کرد: بیمارستان رودبار نیز تنها برای مردم رودبار نیست بلکه به لحاظ موقعیت جغرافیایی برای کل کشور اهمیت بسزایی دارد و باید خدمات سلامت به این شهرستان گسیل شود.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر تنها دو CT اسکن در گیلان وارد شده است، افزود: این در حالی است که طی یک سال اخیر چهار دستگاه CT اسکن در استان مورد بهره برداری قرار گرفت و یک دستگاه دیگر در بیمارستان رازی در حال راه اندازی است.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه CT اسکن بیمارستان رودبار ۲۴ ساعته باید فعال باشد، خاطرنشان کرد: برای تامین نیرو و جبران کاستی ها می توان از پزشکان بومی استفاده کرد تا مردم به صورت شبانه روزی از خدمات CT اسکن بهره مند شوند.

دکتر سالاری همچنین از راه‌اندازی و نصب اکسیژن ساز در رودبار خبر داد و یادآور شد: در جهت افزایش زیرساخت های درمانی در رودبار نباید از هیچ کمکی دریغ کرد و ما نیز در سطح ملّی با همکاری نماینده رودبار در مجلس مطالبات این شهرستان را پیگیری خواهیم کرد.

دکتر مهرداد گودرزوند چگینی- نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گشایش با تقدیر از زحمات  و رشادت های مدافعان سلامت اظهار کرد: این شهرستان در راستای ارایه خدمات مطلوب تر به مردم، نیازمند راه اندازی بخش اورژانس در منطقه خورگام شهر بره‌سر و تجمیع و تخصصی کردن بیمارستان های سه گانه سطح شهرستان است.

گفتنی است؛ دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس با اعتباری بالغ بربااعتبار هشت میلیارد تومان، در مساحت یک‌صد متری مستقرشده است  و علاوه بر هیئت‌امنای ارزی وزارت بهداشت، مجمع خیرین سلامت استان گیلان نیز در تأمین هزینه‌های آن مشارکت داشته است. دستگاه  CT  اسکن رودبار، دارای قابلیت‌های ویژه ازجمله آنژیوگرافی پریفرال، سه‌بعدی سازی تصویر و اسکن تمام بدن است و  اشعه ساطع‌شده در آن نسبت به محصولات مشابه به کمترین مقدار بوده به‌نحوی‌که برای کودکان نیز مناسب است. از دیگر قابلیت‌های ویژه  این دستگاه CT اسکن، داشتن قابلیت برای ارائه خدمات به افراد با وزن بالاتر است.

به گزارش ندای گیلان، طی یک سال اخیر، در راستای سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر ارتقای زیرساخت‌های حوزه سلامت گیلان، شهرستان‌های آستارا، لاهیجان و رودبار به دستگاه CT اسکن مجهز و به بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون دستگاه‌های CT اسکن شهرستان رودسر و بیمارستان رازی رشت، آماده افتتاح و راه‌اندازی است.

پیش از افتتاح بخش CT اسکن بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) رودبار، بیماران این شهرستان ازجمله بیماران تروما مجبور به اعزام به مرکز استان و ارجاع به بخش خصوصی می‌شدند که این مسئله علاوه بر طی مسافت ۵۰ تا ۵۵ کیلومتری ملزم به پرداخت هزینه‌های گزاف نیز بود. با افتتاح بخش CT اسکن بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) شهر رودبار، بیمارانی که در بیمارستان سلامت رسم آباد و ۳۱خرداد منجیل نیاز به این خدمت داشتند به‌جای اعزام به مرکز استان، خدمات مشابه را از بیمارستان مذکور دریافت خواهند کرد.

طبق گزارش‌ها، روزانه ۲۰ بیمار رودباری نیاز به دریافت خدمات CT اسکن داشتند و این آمار جدای از بیماران بیمارستان ۳۱ خرداد منجیل و سلامت رسم آباد است.