رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر از نابودی ۸۰ در صد درختان شمشاد در منطقه حفاظت شده جنگلی سرولات و جواهردشت بر اثر بیماری بلایت خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از رودسر،علی درویشی صبح امروز در گفتگویی بیان داشت: بیست هزار هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده جنگلی  سرولات و جواهر دشت در معرض نابودی بر اثر سرایت بیماری بلایت قرار داد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر با بیان  اینکه جنگل های مذکور در معرض تهدید  و آسیب جدی  قرار گرفته اند تصریح کرد: بیماری بلایت به تمامی درختان شمشاد سرایت کرده و حدود ۱۰ در صد از درختان نیمه جان هستند.

وی  با اشاره به اینکه برگ و پوست درختان زنده این منطقه هم توسط کرم برگ خوار مورد هجوم قرار گرفته است بیان داشت: ۸۰ در صد درختان شمشاد در منطقه حفاظت شده جنگلی سرولات و جواهردشت بر اثر بیماری بلایت نابود شده اند.

درویشی گفت: بیماری بلایت که مخصوص درختان شمشاد بوده و فراوانی آن تنها در این گونه از درخت مشاهده شده است، با ظهور لکه های قهوه ای روی برگ درخت آغاز شده و به تدریج به سایر قسمت های گیاه نیز سرایت کرده و در نهایت به خشک شدن گیاه می انجامد.

به گزارش ندای گیلان،بلایت یا آتشک از جمله بیماری‌های مخرب و خطرناکی است که سبب سوختگی، ریزش برگ‌ها و خزان یکنواخت نهال‌ها و درختان شمشاد می‌شود.در این حالت معمولاً سوختگی از قسمت تحتانی گیاه آغاز و به سمت تاج پیش می‌رود و استمرار بیماری در چند سال متوالی به خشکیدگی کامل و مرگ گیاه منجر می‌شود.

بر اساس قانون حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور، شمشاد جز ذخایر جنگلی و ممنوع‌القطع می‌باشد.

شمشاد و شومشاد، کیش، شوشار و شیشار از جمله نام‌های محلی این گونه است.