پس از موفقیت آمیز بودن حک تصویر یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال، سازمان محیط زیست برای هریک ازدیگر فدراسیون های ورزشی، یک گونه حیوانی را انتخاب کرد.

به گزارش نداي گيلان: درویش، مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست اعلام کرد از زمانی که تصویر یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2014 برزیل حک شده، موضوع حفاظت از حیات این گونه جانوری بسیار فراگیر شده و تقریبا هیچ گزارشی از کشتن این حیوان توسط سگ های گله و چوپان ها ارائه نشده است.
شعبانی بهار، معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز با بیان اینکه فدراسیون ها خود را متعهد به همکاری در این زمینه می دانند، گفت: وزارت ورزش به عنوان حامی گونه های حیوانی وارد این طرح شده و اکثر فدراسیون های ورزشی گونه های حیوانی خود را مشخص کرده اند.
درویش افزود: این اقدام باعث می شود که مردم و به ویژه جوانان با این گونه های در خطر انقراض آشنا شوند و به ادامه حیات آنها کمک شود.

یوز فوتبال
بر اساس تفاهم نامه سازمان محیط زیست با وزارت ورزش و امور جوانان، قرار است 50 گونه جانوری برای 50 فدراسیون برگزیده شود و برای نمونه، خرس قهوه‌ای برای کشتی، خرگوش برای پینگ پنگ، کل برای کوهنوردی، پلنگ برای تکواندو، گربه‌وحشی برای بوکس، درنا برای والیبال، روباه ترکمن برای ورزش‌های دانشگاهی، درخت سرو برای ورزش‌های باستانی، درخت شمشاد برای ورزش های بیماری‌های خاص، فوک خزری برای شنا، شیرجه، واترپلو، دلیجه (نوعی پرنده شکاری) به‌عنوان نماد سافت‌بال، پرستوی دریایی نماد اسکیت و ماهی خاویار برای قایقرانی انتخاب شده اند.
یوز هم که از اول برای فوبتال بود و تنها طرحی است که مورد پذیرش فدراسیون جهانی این رشته نیز قرار گرفته است.
برای والیبال هم تصویر درنا فقط در لیگ های داخلی استفاده خواهد شد.

تداوم خلاقیت و ابتکار در سازمان محیط زیست به فهرست تیم ها محدود نشد و با گام برداشتن در مسیر پیشرفت و توسعه، قرار شد برای هر یک از اداره‌های کل تربیت‌بدنی در 31 استان کشور نیز، یک گونه ممتاز جانوری انتخاب شود. مثلا برای کهکیلویه و بویراحمد خرس قهوه ای و برای استان مرکزی پازن که یک نوع کل کوهی است انتخاب شده.