استکبار از طریق فضای مجازی سعی در ضربه زدن به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده این‌رو نقش ورود آگاهانه بسیج به حوزه سواد رسانه‌ای، ساماندهی فضای مجازی و آگاهی سازی و اشرافیت شبکه‌های اجتماعی به دلیل گستردگی بسیار آن بسیار مهم و حائز اهمیت است.

به گزارش ندای گیلان،بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در کشور نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر در ایران ۶ الی هفت نفر به در شبکه‌های مختلف مجازی عضویت داشته و اغلب آنان از افراد تحصیل‌کرده جامعه و دانشگاهی هستند که این امر نقش مهم فضای مجازی در جامعه و زندگی روزمره مردم را بیش از بیش برای ما آشکار می‌کند بنابراین فضای مجازی را باید جزو جدانشدنی از زندگی روزمره مردم نامید.

بسیاری از سرورهای شبکه‌های مجازی مورداستفاده در فضاهای مجازی ازجمله، تلگرام، فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس آپ در خارج کشور بوده و عملاً هیچ‌گونه نظارتی بر آن وجود ندارد به همین دلیل بر اساس اعلام کارشناسان امکان هرگونه سو استفاده توسط عده‌ای مجهول‌الهویه برای کاربران به دلیل عدم ساماندهی مناسب وجود داشته و این مهم می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد کند.

نقش ورود آگاهانه بسیج به حوزه سواد رسانه‌ای، ساماندهی فضای مجازی و آگاهی سازی و اشرافیت شبکه‌های اجتماعی به دلیل گستردگی بسیار آن بسیار مهم و حائز اهمیت است.

از همین رو و به مناسبت هفته بسیج به سراغ یکی از فعالان بسیجی حوزه فضای مجازی و نفر اول اشرافیت فضای مجازی در جشنواره مالک اشتر رفته و با او گپ و گفتی در این حوزه و دلایل ورودش به عرصه رسانه و شبکه‌های اجتماعی داشته باشم.

حامد محمد علیزاده از دلایلش برای ورود به عرصه فضای مجازی می‌گوید و معتقد است شبکه‌های اجتماعی به دلیل گستردگی خود در دنیا و همچنین استفاده دشمنان از این فضا برای ضربه زدن به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی نیاز به آگاهی آحاد مردم و سواد رسانه‌ای دارد.

به گفته این فعال فضای مجازی کلاس‌های آموزشی سواد رسانه‌ای در پایگاه‌های مقاومت، مساجد و مدارس املش برگزار شد تا در صورت آگاهی بخشی درست در این حوزه به موفقیت‌های خوبی دست‌یافته و برنامه‌های استکبار را در این حوزه از بین ببریم لذا باجرئت می‌توان گفت از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه جامعه مسئله عدم سواد رسانه‌ای در بین آحاد جامعه و برخی از مسؤولان است.

استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی

بی‌شک مردم در صورت آگاهی از ظرفیت رسانه به‌خوبی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و این همان مطلبی است که فعال حوزه فضای مجازی به آن اذعان داشته و می‌گوید بعد از گفتن ظرفیت‌های رسانه در تریبون نماز جمعه مردم مشکلات خود را با ما در میان گذاشتند.

به گفته علیزاده بعد از سخنرانی وی در نماز جمعه املش، مسؤولان شهرستانی ارتباط خوبی با او گرفته شده و توانسته بسیاری از مشکلات املش را از طریق فضای مجازی پیگیری و آن معضل را برطرف کند.

وی که از برگزیدگان جشنواره مالک اشتر در حوزه اشرافیت فضای مجازی نیز هست به بحث تولید محتوا به‌عنوان یکیاز مهمترین معیارهای داوران در حوزه اشرافیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت که این مقوله از مواردی است که باید بسیار به آن تأکید شود زیرا در صورت عدم پرداختن به‌موقع به مشکلات شهرستانی و یا حتی استانی آن مسئله سوخت رسانه‌ای می‌شود.

شناسایی بسیجیان توانمند در حوزه فضای مجازی

این فعال بسیجی فضای مجازی می‌گوید پس از انتخاب بنده به‌عنوان نفر اول اشرافیت فضای مجازی در جشنواره مالک اشتر، جوانان و نوجوانان بسیاری را در این حوزه شناسایی کرده و برای آنان دوره‌های مختلفی ازجمله آشنایی با شبکه‌های اجتماعی، چگونگی ورود به این فضا و نحوه درست استفاده فضای مجازی را برگزار و به آنان آموخته و در بعضی حوزه‌ها افراد توانمندی را شناسایی کردیم.

علیزاده  معتقد است در حوزه فضای مجازی می‌توان با انجام کارهایی به‌مانند تولید محتوا در مواقع بحرانی مردم و جوانان را به انجام کارهای جهادی ترغیب کرد که یکی از این موارد را در برف سال گذشته املش انجام  و کمک‌های مردم در امدادرسانی به یکدیگر را رسانه‌ای کردیم.

فعال حوزه رسانه فعالیت خود را تنها مختص کارهای رسانه‌ای ندانست و می‌گوید در طی این مدت کلیپ‌هایی را درباره شهدای گمنام، معلم شهید بهروز محمد حسینی، شهید منا علی‌محمد یحیی پور، شهید جمشید داداشی ساخته و بازتاب خوبی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

به گفته علیزاده باید از ظرفیت فضای مجازی در ایام کرونا به درستی استفاده‌شده و به همین دلیل در هفته دفاع مقدس هفت برنامه ویژه شهدا، رزمنده و ایثارگران باهمت راویان شهرستان در املش تولید کرده که بسیار موردتوجه مردم قرار گرفت.

وی می‌گوید مردمان مناطق محروم از کمترین امکانات رسانه‌ای برخوردار بوده و دارای بیشترین مشکلات هستند به همین دلیل به مناطق محروم رفته و مشکلات و دغدغه‌های آنان را شنیده و در فضای مجازی منتشر کردیم تا مسؤولان فکری به حال حل مشکلات آن مردم به کنند.

انعکاس مجاهدات‌های کادر درمان

به گفته فعال فضای مجازی باید فداکاری گروه‌های جهادی و کادر درمان انعکاس داده می‌شد به همین منظور با تیم تولید محتوای خود در ایام کرونا به درب منزل مردم رفته و به توزیع ماسک و پدهای بهداشتی پرداخته و از زحمات تمامی گروه‌های جهادی با ساخت کلیپ قدردانی کردیم.

علیزاده می‌گوید اشرافیت در حوزه فضای مجازی نیاز به آگاهی داشته و لازمه انجام این کار داشتن سواد رسانه‌ای توسط مخاطبین است زیرا در غیر این صورت به هدف خود در تولید محتوا نمی‌رسیم.

به گفته فعال بسیجی فضای مجازی تنها راه حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی داشتن سواد رسانه‌ای بوده و برای انجام این کار باید هدف خود در تهیه محتوا و کلیپ را با دقت انجام داده و استکبار را از هدف خود یعنی نابودی نظام دور کنیم.

آنچه مسلم است استکبار در این برهه حساس از ۴۱ سالگی انقلاب به دنبال ضربه زدن به کشور از طریق فضای مجازی بوده و حضور فعال بسیجیان در فضای مجازی و اشرافیت آنان بر مشکلات جامعه می‌تواند به تولید محتوا و افزایش سواد رسانه‌ای کمک کند.

فارس