زنگ خطر افزایش تعداد زنان معتاد بی‌خانمان در رشت/ یک مقام مسوول : با باشگاه های ورزشی متخلف گیلان برخورد می کنیم/انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی رشت برگزار نشد/ارشاد گیلان با منفی‌گرایان دروغگو برخورد کند

نداي گيلان:
زنگ خطر افزایش تعداد زنان معتاد بی‌خانمان در رشت

مدیر مرکز سامانکده شهرداری رشت گفت: فراوانی مصرف مواد در معتادان زن به ترتیب شیشه، هروئین، کراک، اکستازی و تریاک بود که نشان از علاقه‌مندی معتادان زن به مواد محرک نسبت به مخدر سنتی دارد.

دکتر اسماعیل‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته از میان 141 معتاد مراجع به موسسه، 111 مرد و 30 زن بودند، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد اغلب معتادان مراجع به مراکز بازپروری موسسه دارای میانگین سنی 26 تا 30 سال هستند که این فراوانی در زنان معتاد پایین‌تر و در گروه سنی 21 تا 25 سال است.

وی با اشاره به آسیب‌های اعتیاد زنان در جامعه تصریح کرد: اعتیاد زنان یک پدیده زیرپوستی و پنهانی است و این علت آنها را به مرز کارتن‌خوابی و بی‌خانمانی می‌کشاند.

مدیر مرکز سامانکده شهرداری رشت افزود: اغلب معتادان کارگر ساده بودند که از این تعداد 47.5 درصد متاهل، 35 درصد مجرد و مابقی مطلقه بودند.

اسماعیل‌پور با اشاره به مقایسه آمار کارتن‌خواب‌ها در سال گذشته نسبت به سه ماه نخست سال جاری افزود: وضعیت بی‌خانمانی زنان معتاد از 22 درصد در سال 93-92 به 80 درصد در سه ماهه نخست سال جاری رسیده که این وضعیت زنگ خطر و بحرانی جدی است.

وی بیشترین فراوانی مصرف مواد در مردان طی بررسی‌های سال جاری را به ترتیب شیشه، تریاک، هروئین و اکس بیان کرد و گفت: بیشترین فراوانی مصرف مواد در زنان به ترتیب شیشه، هروئین، اکس و تریاک است که نشاندهنده آن است که در زنان مواد محرک نسبت به مواد سنتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز سامانکده شهرداری رشت گفت: افرادی که سابقه ترک‌های متعدد داشتند، اغلب با مراجعه به مراکز درمان سرپایی دولتی و درمان نگهدارنده اقدام به ترک‌های ناموفق کرده‌اند.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه اغلب معتادان دارای تحصیلات سیکل بودند، یادآور شد: حدود 7 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و وضعیت شغلی افراد نشان می‌دهد اکثریت معتادان در حد کارگر ساده بودند.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی ماده مصرفی معتادان مراجعه کننده در ماه آخر قبل از مراجعه به مراکز موسسه به ترتیب شیشه، تریاک، هروئین، متادون، اکستازی و… بود، افزود: این فراوانی در معتادان زن به ترتیب شیشه، هروئین، کراک، اکستازی و تریاک بود که نشان از علاقه‌مندی معتادان زن به مواد محرک نسبت به مخدر سنتی است.

اسماعیل‌پور خاطرنشان کرد: کل مراجعان از روش تدخینی مصرف مواد استفاده می‌کند که در میان روش‌های مصرف مواد 1.5 درصد معتادین تزریقی فعال و 3.5 درصد نیز سابقه تزریق مواد را داشتند که معتادان تزریقی فعال، همگی زن بودند.

وی گفت: در میان معتادان مراجعه کننده به مراکز موسسه حدود 38 درصد سابقه زندان به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر را ذکر کردند، همچنین تعداد 38 درصد از معتادان برای بار اول اقدام به ترک می‌کردند.

وی اصلی‌ترین علت مراجعه معتادان جهت ترک را خستگی ناشی از مواد و فشار خانواده در هر دو قشر زن و مرد بیان و خاطرنشان کرد: در میان افرادی که سابقه ترک‌های متعدد داشتند اغلب با مراجعه به مراکز درمان سرپایی دولتی و درمان نگهدارنده اقدام به ترک‌های ناموفق کردند.

یک مقام مسوول : با باشگاه های ورزشی متخلف گیلان برخورد می کنیم

مسوول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل ورزش و جوانان گیلان گفت : با باشگاه های ورزشی متخلف در این استان برخورد قانونی می کنیم .

خیرالله رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در پی بازرسی کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان از باشگاه های بدنسازی و محرز شدن تخلفات بیش از 50 مکان ورزشی ،با مدیر این فضاهای ورزشی طبق قانون رفتار خواهند شد.
وی اظهار کرد : با توجه به همکاری مستمر مسوول امور باشگاه ها ، روسای ادارات ورزش شهرستان ها ،کارشناسان ورزشی و واحد بازرسی در پنج ماه گذشته 25 باشگاه به دلیل عدم رعایت نرخ نامه، عدم رعایت بهداشت ،فقدان مربیان کارت دار ، نبود مدیرباشگاه و مراعات نکردن حال همسایگان اخطار دریافت کردند .
وی ادامه داد : همچنین 27 باشگاه نیز در سطح استان گیلان به دلیل عدم دریافت مجوز فعالیت ، عرضه و فروش مکمل های غذایی غیرمجاز حکم پلمپ دریافت کرده اند .

وی بیان کرد : البته هدف از این بازدیدها ، ارشاد و همچنین تفهیم قوانین و مقررات به برخی باشگاه ها که به هر ترتیبی به دنبال کسب درآمد هستند ، می باشد .
وی اضافه کرد : البته از سلامت اغلب باشگاه های ورزشی ابراز رضایت داریم و در پنج ماه گذشته از مجموع 113 بازدید تنها 27 باشگاه حکم پلمپ دریافت کرده اند .

مسوول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل ورزش و جوانان گیلان تاکید کرد : اغلب مدیران اماکن ورزشی خود را ملزم به مراعات قوانین در تامین سلامت جسمی و روانی ورزشکاران می دانند و ادامه بازرسی ها نیز تا کسب نتایج مطلوب در همه اماکن ورزشی ادامه دارد .

انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی رشت برگزار نشد

رشت- انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای حاضر در جلسه برگزار نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت که قرار بود عصر یکشنبه برگزار شود به دلیل حضور نداشتن شش نفر از اعضا، برگزار نشد.

اگر چه قرار بود هیئت رئیسه دور چهارم شورای شهر با حضور فرماندار رشت در صحن علنی شورا انتخاب شده و سومین سال فعالیت خود را آغاز کند اما به حد نصاب نرسیدن جلسه، مانع برگزاری انتخابات شده و آن را به تعویق انداخت.

این در حالی است که اعضای شورای شهر رشت تنها تا روز چهارشنبه یازدهم شهریور مهلت دارند تا سومین هیئت رییسه دوره چهارم شورای شهر که به مدت یک سال فعالیت خواهد کرد را انتخاب کنند.

ارشاد گیلان با منفی‌گرایان دروغگو برخورد کند

استاندار گیلان با بیان اینکه در روزهای امید آمارهای این استان به غلط توجیه نشود، گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلیس فتای گیلان با دروغگویان منفی‌گرا در گیلان برخورد کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، محمدعلی نجفی عصر امروز در مراسم افتتاح طرح‌های شهرداری این شهر با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی توسط دولت اظهار کرد: دولت در مرحله نخست پروژه‌های بالای 80 درصد را اجرایی کرده است.

وی اتمام پروژه‌های بالای 50 درصد را مرحله دوم برنامه‌های دولت عنوان کرد و افزود: تا دو سال آینده پروژه راه‌آهن قزوین‌ـ رشت به اتمام می‌رسد.

نجفی ادامه داد: پروژه راه‌آهن رشت‌ـ آستارا تنها پروژه‌ای است که اتمام آن بیش از دوسال طول می‌کشد.

استاندار گیلان از کسب مقام نخست بهبود کسب و کار در هفت فصل توسط این استان در کشور خبر داد و بیان کرد: سال 91 طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری گیلان 15.5 درصد بود و این رقم در سال 92 به 13.6 درصد کاهش پیدا کرد.

وی به کاهش 13.2 درصدی نرخ بیکاری در سال گذشته در گیلان اشاره کرد و گفت: بهار امسال نرخ بیکاری استان برای نخستین بار به 10 درصد رسیده و از نرخ 10.8 درصدی کشور کمتر است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه نرخ بیکاری گیلان از رتبه دوم در سال 92 به رتبه 18 در کشور ارتقا پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تعجب می‌کنم برخی منفی‌گرایی کرده و دروغ می‌گویند.

نجفی خواستار برخورد فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلیس فتای گیلان با افراد مذکور شد و افزود: برخی عادت به دروغگویی کرده‌اند و نرخ بیکاری استان را 40 درصد اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه ادعای برطرف کردن مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان را نداریم، متذکر شد: در روزهای امید برخی آمارها را به غلط توجیه نکنند و باید با این افراد برخورد شود.