علیرضا شعبان‌نژاد به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی در مصلای این شهر با تسلیت رحلت فقیه عالی‌قدر آیت‌الله محمدعلی امینیان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: گیلان کمتر از یک درصد از مساحت کشور را دارد.

ندای گیلان:علیرضا شعبان‌نژاد به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی در مصلای این شهر با تسلیت رحلت فقیه عالی‌قدر آیت‌الله محمدعلی امینیان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: گیلان کمتر از یک درصد از مساحت کشور را دارد.

وی به جمعیت 2 میلیون و 500 هزار نفری گیلان اشاره کرد و افزود: یک‌میلیون و 400 هزار هکتار زمین در استان وجود دارد و از این میزان 565 هزار هکتار جنگل است.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه 225 هزار هکتار مرتع در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: گیلان دارای 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی است و 317 هزار نفر در بخش‌های مختلف کشاورزی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تولید سالانه 2 میلیون و 750 هزار تن محصولات کشاورزی در این استان خبر داد و بیان کرد: سه درصد از محصولات کشاورزی کشور در گیلان تولید می‌شود.

وی 35 درصد از تولید برنج کشور را در گیلان عنوان کرد و گفت: سالانه 750 هزار تن برنج در 238 هزار هکتار از شالیزارهای استان تولید می‌شود و گیلان غذای 20 میلیون نفر را تامین می‌کند.

شعبان‌نژاد با اشاره به رتبه دوم گیلان در تولید برنج پس از مازندران، خاطرنشان کرد: 70 درصد از برنج تولیدی در گیلان از نوع هاشمی و درجه یک است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مساحت اراضی کشاورزی استان را خرده‌مالکی خواند و یادآور شد: اراضی شالیزاری 6 دهم هکتار و باغی 7 دهم هکتار است و از نظر آمار خرده‌مالکی کشاورزی اقتصادی نیست.

وی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی شالیزارها یکی از فعالیت‌ها برای اقتصادی کردن کشاورزی در گیلان است، اظهار کرد: 68 هزار هکتار از شالیزارهای استان تجهیز و نوسازی شده است.

شعبان‌نژاد 170 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان را قابل تجهیز و نوسازی عنوان کرد و افزود: نیاز است 110 هزار هکتار از شالیزارهای استان تجهیز و نوسازی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تجهیز و نوسازی شالیزارها در برطرف کردن مشکل آبیاری را موثر دانست و بیان کرد: تجهیز و نوسازی مزارع موجب کاهش 50 درصدی هزینه‌های تولید می‌شود، ضمن اینکه سختی کار کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه 95 درصد از فعالیت در شالیزارهای تجهیز و نوسازی شده با ماشین‌آلات انجام می‌شود، تصریح کرد: سالانه طبق مصوبه سفر رئیس ‌جمهور به گیلان 10 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تجهیز و نوسازی می‌شود.

شعبان‌نژاد به تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در مدت پنج سال آینده اشاره کرد و گفت: 340 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و نوسازی شالیزارهای استان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تجهیز و نوسازی سالانه سه هزار هکتار شالیزارهای استان از محل منابع استانی، خاطرنشان کرد: سالانه در مجموع 13 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تجهیز و نوسازی می‌شود.

وی ادامه داد: تجهیز و نوسازی شالیزارها زمینه کشت دوم و سوم را فراهم می‌کند و این امر در ارتقای درآمد خانوارهای کشاورز حائز اهمیت است.

شعبان‌نژاد گیلان را از استان‌های پر باران در کشور خواند و یادآور شد: سالانه به طور میانگین یک‌هزار و 200 میلی متر بارندگی در استان داریم و مدیریت آب برای کشت بسیار مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به تولید برنج در سال 93، اشاره کرد و افزود: سال گذشته پیش‌بینی شده بود 30 هزار هکتار از شالیزارهای استان به دلیل کم‌آبی خشک شود، اما با مدیریت صحیح آب این اتفاق نیفتاد و حتی برداشت محصول 10 درصد افزایش تولید داشته است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد از شالیزارهای گیلان برای مدیریت آب شخم زمستانه زده شد، اظهار کرد: شخم زمستانه سبب صرفه‌جویی 200 میلیون متر مکعب آب در شالیزارها شده است.

شعبان‌نژاد در پایان به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در راستای اجرای طرح ضیافت در گیلان دایر می‌شود.