نخستین نشست تخصصی کارگاهی و هم اندیشی امور مشترکین آب و فاضلاب روستایی شهرستان رشت برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در سخنانی با بیان اینکه در حال حاضر 1789 روستای استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند، گفت: با توجه به پراکندگی خانوارهای روستایی و موقعیت جغرافیایی گیلان، میزان لوله گذاری و هزینه اجرای طرح های آبرسانی روستایی استان 2 برابر میانگین کشوری است.
علی جعفری، با اشاره به کیفیت پایین آب سفره های زیرزمینی مناطق جلگه ای گیلان، افزود: تامین کیفیت مطلوب آب شرب این روستاها هزینه بَر است که در این راستا از دستگاه های تصفیه فیزیکی استفاده کرده ایم.
وی، با اشاره به کاهش سطح آب های زیرزمینی استان در چند سال گذشته، به بیان آخرین وضعیت تاسیسات آبرسانی روستایی گیلان پرداخت و گفت: تفاوت فاحش قیمت تمام شده آب با فروش آن، فرسوده بودن 30 درصد از تاسیسات آبرسانی روستایی و وجود 400 روستای فاقد تاسیسات آب آشامیدنی از چالش های مهم شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان است.
جعفری، بر پرداخت هزینه آب بهاء از سوی مشترکان تاکید کرد و گفت: با عنایت به هزینه بالای تولید آب شرب و نگهداری از تاسیسات آبرسانی روستایی، پرداخت به موقع قبوض توسط روستاییان عزیز، ما را در ارائه هرچه بهتر خدمات یاری می کند.
محمد علی جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به گردشگرپذیر بودن گیلان و افزایش ساخت و ساز در مناطق روستایی، بر وصول مطالبات از مشترکان بدهکار تاکید کرد و گفت: در سال های گذشته بروز خشکسالی، کار تامین آب شرب روستاها را با مشکل مواجه ساخته است.
رئیس اداره درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان هم در سخنانی با بیان اهمیت و جایگاه آب در زندگی انسان ها، گفت: در سال های گذشته از آب بعنوان یک کالای اقتصادی یاد می شد اما با توجه به افزایش تقاضا و بحران کم آبی در جهان، هم اینک آب بعنوان کالای استراتژیک مطرح است.
محمد رحیم زاده، با تاکید بر مدیریت مصرف آب توسط آحاد جامعه افزود: قیمت تمام شده هر مترمکعب آب حدود 1500 تومان است که بر اساس تعرفه تکلیفی دولت، شرکت های آب و فاضلاب روستایی فقط 250 تومان را از مشترکان دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه وصول مطالبات و تامین نقدینگی های لازم موجب خدمات رسانی بهتر به روستاییان می شود، گفت: متاسفانه وجود مصارف و انشعابات غیرمجاز علاوه بر آلوده کردن شبکه های آبرسانی، هزینه هایی را به شرکت های آبفار تحمیل کرده است.
رحیم زاده، از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی خواست، انشعابات غیرمجاز را شناسایی و به امور آبفار شهرستان خود معرفی کنند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر 290 هزار مشترک روستایی گیلان از نعمت آب شرب بهداشتی برخوردارند.
همچنین مدیر امور آب و فاضلاب روستایی رشت با اشاره به اینکه هم اکنون از 278 روستای این شهرستان تعداد 183 روستا از آب آشامیدنی مناسب و بهداشتی برخوردارند، گفت: 46 هزار مشترکِ این روستاها از خدمات امور آبفار شهرستان رشت بهره مندند.
علیرضا زُهری افزود: ارائه بی وقفه و مستمر خدمات آب شرب به مشترکان محترم، مستلزم پرداخت به موقع قبوض است.
وی تصریح کرد: مشترکانی که دارای بدهی های بالا هستند، با مراجعه به امور آبفار شهرستان رشت می توانند نسبت به تقسیط و پرداخت آن اقدام کنند.
بنابراین گزارش؛ در این نشست تخصصی، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی شهرستان رشت حضور داشتند.