این نشست با همکاری یونسکو و معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد و تا 5 مردادماه ادامه دارد.

به گزارش ندای گیلان،پروین فرشچی روز سه شنبه در نشست تخصصی مسئولان ذخیره گاه های حاشیه دریای خزر، افزود: این نشست با همکاری یونسکو و معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد و تا 5 مردادماه ادامه دارد.
وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست تبادل تجربیات کشورهای حاشیه خزر در خصوص حفاظت از ذخیره گاه ها است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجربیات زیستگاه های خزری، ذخیره گاه های جنوب کشور را نیز شناسایی کنیم، همچنین انتظار می رود علاوه بر تبادل تجربیات بتوان ضوابطی را برای شناسایی ذخیره گاه های جدید مطرح کرد.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هدف فعالیت شبکه جهانی ذخیره گاه زیست کره ایجاد تعامل میان انسان و زیست کره است؛ فقط حفاظت و اکوسیستم مطرح نیست بلکه ارتقای معیشت مردم محلی، بهبود فرصت های اقتصادی و ایجاد چارچوب قانونی برای همکاری در راستای حفاظت از ذخیره گاه های زیست کره هم مطرح است.
فرشچی گفت: 669 ذخیره گاه در دنیا وجود دارد که 21 ذخیره گاه در کشورهای عربی ثبت شده است، اروپا و آمریکای شمالی بیشترین تعداد ذخیره گاه را دارند و 149 ذخیره گاه نیز در آسیا و اقیانوسیه وجود دارد، البته در سال های اخیر تعدادی از این ها از شبکه خارج و تعدادی اضافه شده اند.
وی درباره انتخاب دریای خزر به عنوان محور این نشست، اظهار کرد: خزر به دلیل ویژگی هایی همچون بزرگترین دریاچه جهان بودن که تنها از طریق رودخانه ولگا تامین می شود، همچنین وجود پنج گونه ماهی تن و یک گونه پستاندار منحصر به فرد به نام فک خزری در آن و هفت هزار کیلومتر خط ساحلی، از جایگاه اقتصادی، اکولوژیکی و تنوع زیستی خاصی برخوردار است.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: در این نشست سه روزه که با حضور نمایندگان کشورهای قزاقستان، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و ایران برگزار می شود، از طریق تبادل دانش، تخصص و تجربه شاهد افزایش همکاری میان کشورهای حاشیه خزر در خصوص ذخیره گاه های زیست کره باشیم.
وی با بیان این که نماینده ای هم از کشور رومانی به عنوان نماینده دریای سیاه در این نشست حضور دارد، گفت: دو روز آینده، این نشست در بندر انزلی برگزار می شود.
نشست تخصصی مسئولان ذخیره گاه های حاشیه دریای خزر با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، استرکیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در ایران، میگل کلاسنر رئیس مرکز تحقیقات و سیاست گذاری اکولوژی و تنوع زیستی یونسکو و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر برگزار شد و تا 5 مرداد ماه ادامه دارد.